Het tekort aan chips voor auto-onderdelen treft ook de Japanse autobranche, meldt ANP. Vorige week kondigde Volkswagen al aan dat zij een deel van het productieproces moeten stopzetten door de leveringsproblemen van het halfgeleiderbedrijf Nexperia. Nu geeft de Japanse Automobile Manufacturers Association (JAMA) aan tegen hetzelfde probleem aan te lopen.
Nexperia
De tekorten zijn ontstaan doordat de Nederlandse chipleverancier Nexperia kampt met leverproblemen. Nexperia is belangrijk voor de auto-industrie, omdat een groot deel van de elektrische onderdelen van auto’s gemaakt wordt van hun chips. Het is een essentieel onderdeel van de auto-assemblage, waardoor zonder het proces niet verder kan.
Verbod
De leverproblemen zijn ontstaan doordat China de export van chips uit de fabriek heeft verboden. Hoewel het hoofdkantoor in Nijmegen staat, wordt een groot deel in China geproduceerd. Dit verbod is een reactie van China op een oude wet die demissionair minister Karremans (Economische Zaken) recent opnieuw heeft ingesteld. Met deze wet mag de overheid beslissingen binnen het bedrijf tegenhouden of terugdraaien, als die de Nederlandse en Europese productie in gevaar zouden kunnen brengen. Nexperia was tot voor kort eigendom van het Chinese moederbedrijf Wingtech, maar door het invoeren van deze wet dus niet meer.
Reactie JAMA
Niet alleen Europese autofabrikanten zijn afhankelijk van deze chips, maar ook de Japanse autobranche is geraakt. Autobedrijven als Nissan, Toyota en Honda zijn hier de dupe van. JAMA geeft aan dat ook zij genoodzaakt zijn om productieprocessen stop te zetten. In een official statement laten zij weten dat zij op de hoogte zijn en dat een levering niet gegarandeerd kan worden. “Momenteel werkt elk lid van JAMA nauw samen om op de situatie te reageren. De chips zijn belangrijke componenten en we erkennen dat de situatie ernstige gevolgen zal hebben voor de wereldwijde productie van aangesloten bedrijven.” De woordvoerder van JAMA zegt ook op dit moment niet meer kwijt te kunnen over de situatie. “We hopen dat de betrokken landen snel met een realistische oplossing zullen komen.”
De Japanse automerken Toyota, Nissan en Honda hebben vooralsnog niks laten weten over de situatie. De komende weken zal dan ook verder blijken hoe groot de gevolgen zullen zijn voor de wereldwijde automarkt.






