Naar aanleiding van vragen over het gebrek aan aandacht voor hormonale problemen belooft Fontys “awareness en normalisatie”. Maar hoe ze dat concreet willen invullen blijkt nog een groot vraagteken. “Waarom is dit allemaal zo moeilijk vindbaar”, aldus Susanne Broos, Consultant studentbegeleiding en studentenwelzijn, tijdens haar online zoektocht naar de hulp voor studenten die binnen Fontys al zou bestaan.
In een eerder artikel op Ey!Daily reageert de woordvoerder van Fontys dat er Fontys breed gezien geen afspraken gemaakt zijn voor studenten die last hebben van hormonale problemen. Dit terwijl er steeds meer aandacht komt voor de werkende vrouw en hormonale problemen. De school liet weten meteen de week daarop het thema te bespreken. Over dit overleg schrijft Susanne Broos “De vervolgstap zit, denken wij onder anderen in het vergroten van awareness en het normaliseren van het gesprek over hormonale klachten. Hoe we dat concreet zullen doen, onderzoeken we verder.”
Oud-Fontysstudente Karlijn antwoordde in een interview op de vraag of ze met hormonale problemen ergens terechtkon bij Fontys kort en duidelijk: “nee.” Wat er al is, is dus duidelijk niet voor alle studenten genoeg. Op de vraag wat er nu dus inmiddels concreet gebeurt en besproken is voor deze studenten, antwoordt Susanne: “Het is echt nog een eerste verkenning. Er is gekeken naar wat we al hebben en wat we hier mee zouden kunnen doen. Daar wil ik ook gewoon over nadenken met studenten.” Voor nu is er dus nog weinig gebeurt en is er vooral gekeken wat al bes.
Wat is er al beschikbaar
Susanne is zelf gaan zoeken wat er beschikbaar is voor studenten die last hebben van hormonale klachten. Ze vraagt zich hardop af: “Waarom is dat in hemelsnaam allemaal zo moeilijk vindbaar?”Uiteindelijk vond ze op Fontys Vitaal een webinar van een gynaecoloog over hormonale klachten in combinatie met werk. Deze was echter alleen beschikbaar voor de medewerkers van Fontys. “Deze kan ook zo op Fontys Helpt voor studenten,” zegt ze.
Ondanks dat studenten eerder aangaven niet altijd terecht te kunnen bij een student of coach, geeft Susanne aan dat er binnen Fontys een begeleidingsketen is. Deze zou ervoor moeten zorgen dat alle studenten altijd ergens terecht moeten kunnen. Hierover zegt ze “hormonale problemen moeten eigenlijk gewoon bespreekbaar zijn. Dit vraagt om meer awareness en normalisatie,”
De plannen
De komende tijd wil Fontys dus voornamelijk aan de slag met het peilen bij studenten wat er nodig is. Daarnaast zal Fontys helpt nog toegankelijker moeten worden. Susanne zegt hierover: “Voor Fontys Helpt is echt een communicatieplan om dat nog toegankelijker te maken voor studenten.”






