Als je het werkpand van Djarno binnenloopt, denk je waarschijnlijk als eerst dat hij een alcoholist is. Overal lege én hele dure flessen, opgesteld als trofeeën. Niks is minder waar, want Djarno is een eigen ondernemer. En die flessen? Die zijn het begin geweest van zijn succes.
De Tilburgse Djarno van der Hoff (23) was gewoon aan het scrollen op TikTok toen hij een filmpje zag van iemand die een fles kapotsloeg en inlijstte. Toen dacht hij: ‘Dit kan ik ook!’ Inmiddels, twee jaar later, heeft Djarno met zijn account Art_labouteille 139 duizend volgers op Instagram en op TikTok wel zo’n 200 duizend. ‘Mijn tweede video pakte meteen vijf miljoen views.’
Account kwijt
Toen Djarno op vakantie was, kreeg hij een melding die als een bom insloeg. Zijn account met destijds 150 duizend volgers – zijn allergrootste bereik – is weg. Instagram heeft het account stopgezet vanwege ‘merkinbreuk’ en ‘verkoop van namaakproducten.’ Volgens Djarno was dat onterecht. Samen met een advocaat heeft hij gevochten om zijn account na vijf maanden tijd terug te krijgen. ‘Mijn bedrijf zat net in een piek op het moment dat het gebeurde. Ik heb er echt stress en last van gehad.’

Andere boeg
Ondanks dat hij het er niet mee eens is, wil hij niet nog eens zijn account verliezen. Dus heeft hij besloten de gebroken flessen in lijsten niet meer te maken, enkel met samenwerkingen met de bedrijven van de flessen zelf. Dit heeft hem niet tegengehouden. Zo heeft Djarno in de tijd dat zijn account stilstond, zélf niet stilgezeten. ‘Ik wilde altijd al een eigen beeld hebben.’ En zo maakt hij nu op basis van zijn eigen ontwerp beeldjes van een beer die een fles vasthoudt. ‘Het ontwerpen was een proces van twee maanden. Na maar liefst vijftien pogingen was het eerste beertje gelukt. Op een gegeven moment moet je echt proberen optimistisch te blijven, want je hebt er al zoveel geld in geïnvesteerd.’ Deze beertjes kun je bestellen via zijn eigen site.

Geen opleiding nodig voor succes
‘Je hoeft geen opleiding te hebben gedaan om een succesvol eigen bedrijf te hebben.’ Zo heeft Djarno zelf al meerdere opleidingen geprobeerd, maar eenmaal bezig met deze onderneming heeft hij toch besloten om de focus daarop te leggen. ‘Ik heb altijd al de ambitie gehad om eigen ondernemer te worden. Ik wilde nooit een werkleven hebben van acht tot vijf en daarna lui op de bank hangen. Nu maak ik dagen van tien tot vier, ga ik sporten en avondeten, en rijd ik daarna terug en ben ik soms tot tien, soms wel twaalf uur bezig. Ik doe nu iets wat ik leuk vind, én ik kan mijn eigen dagen invullen.’
Groei
‘Het allerleukste aan mijn eigen bedrijf is dat ik steeds begin aan een nieuw proces. Ik zie iets voorbijkomen en daar haal ik dan op mijn eigen manier weer inspiratie uit.’ Het creatieve brein van Djarno stopt nooit. Hoe hij eerst altijd keek naar video’s met de gedachte: ‘Dit kan ik ook!’ wil hij nu zélf de persoon zijn die het idee gaat verzinnen en iets maakt wat mensen niet zomaar kunnen namaken. ‘Ik wil alleen maar groter worden. Dit is pas het begin.’