Filmhuizen steeds meer in trek: ‘Mensen zijn op zoek naar een stukje beleving’

Uit cijfers van de bioscoopbranche blijkt dat filmhuizen steeds meer bezoekers trekken. Van de 3,5 miljoen verkochte bioscoopkaartjes in 2024 waren filmhuizen goed voor tien procent van alle filmbezoeken. Ook in het Tilburgse Cinecitta merken ze dat mensen steeds vaker de reguliere bioscoop overslaan. Marnick van Gessel, directeur van Cinecitta, legt uit waar dit aan zou kunnen liggen.

Tijden zijn veranderd. Waar vroeger men naar de bioscoop moest voor de nieuwste film, staat nu alles binnen een paar weken op een streamingdienst. De consument heeft een enorm filmaanbod en hoeft daar niet eens de deur voor uit. Van Gessel denkt dat dat wel eens een belangrijke reden zou kunnen zijn om voor het filmhuis te kiezen. “Mensen zijn op zoek naar een stukje beleving. Bij een filmhuis weten we ons daarin toch meer te onderscheiden dan bij een reguliere bioscoop. We bieden ook eten en drinken aan wat verder gaat dan een simpele snack.”

Ook wordt er veel geïnvesteerd in het programma en de sfeer om de films heen. Waar je bij een normale bioscoop alleen komt om een film te kijken en daarna weer vertrekt, is dat bij filmhuizen als de Cinecitta toch anders: ‘We proberen echt een atmosfeer te creëren waar mensen zich thuis voelen. Het voelt af en toe ook een beetje als een buurthuis, omdat er toch een bepaalde community ontstaat.” Bij de Cinecitta hebben nu zelfs een app ontwikkeld waar mensen reviews kunnen achterlaten en kunnen aangeven naar welke film ze gaan.

Filmhuizen worden vaak gezien als een soort bejaardentehuizen. De opkomst gedomineerd door pensionado’s en andere 50-plussers. Ook de Cinecitta kan niet volledig van dat imago afstand nemen: “Het gros van onze bezoekers is wel 50-plus. We hebben ook een filmclub opgericht, maar die is doordeweeks in de ochtend. Dus studenten en werkende volwassenen kunnen daar al niet bij zijn.” Toch ziet Van Gessel dat het jongere publiek ook wel zijn weg weet te vinden naar het Tilburgse filmhuis: “Bij veel speciale evenementen of filmklassiekers zien we juist een jonger publiek die komt kijken.”

De belangrijkste reden voor de stijging in populariteit blijkt toch de extra stap te zijn die filmhuizen zetten ten opzichte van reguliere bioscopen. Het brengen van een extra beleving rondom een film, maar ook het hebben van een maatschappelijke functie. Het samenbrengen van mensen die allemaal verbonden zijn door hun liefde voor film. En dat benadrukt Van Gessel nog maar eens: “Rondom de feestdagen zag je allerlei vaste gasten langskomen om ons fijne feestdagen te wensen. Ja, dat is prachtig. Daar doe ik het voor.”

Lees verder

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht