Fincher-maand bij Pathé: ‘Perfectionist die de grimmigheid niet schuwt’

Het is deze maand David Fincher-maand bij de Pathé bioscopen in Nederland. Verschillende films uit zijn repertoire krijgen een re-release en zijn dus weer te zien op het grote doek. Denk hierbij aan films zoals Se7en (1995), The Social Network (2010) en Gone Girl (2014). Maar wat maakt David Fincher zo uniek in Hollywood?

De grote doorbraak van Fincher kwam in 1995 met de film Se7en. Een welkome opsteker nadat zijn eerste film Alien 3 flopte in Amerika. Met Se7en wist Fincher voor het eerst indruk te maken op het grote Amerikaanse publiek. Deze film blijft een klassieker, vandaar dat de film nu zelfs een wereldwijde IMAX re-release krijgt.

“In zijn beste films schuwt hij grimmigheid niet, hij koppelt dit juist aan een uitgesproken visuele stijl”, zo vertelt filmjournalist Kevin Toma. Hij wijst op de lange vloeiende camerabewegingen in Fight Club (1999) en Panic Room (2002), maar vooral op de visueel overdonderende gruwelijkheid in Se7en.

Filmdocent Twan Arts benadrukt dat Fincher iemand is die de rauwe donkere kanten van de menselijke ziel opzoekt en op een grote wijze laat terugkeren in zijn films. “Thema’s zoals macht, obsessie en paranoia. In bijna elke Fincher film kan je die wel eruit vissen.”

Maar die kille sfeer is ook goed terug te zien in zijn manier van filmmaken. “Hij heeft een voorliefde voor strakke composities en een donkere cinematografie. Je moet hierbij denken aan het vele gebruik van schaduwen en kil kleurenpalet”, zegt Arts. Hij focust zich heel erg op het creëren van een gure sfeer om zijn publiek daarin echt mee te trekken.

Volgens Arts staat Fincher bekend in Hollywood als een meester in zijn vak. “Hij werd eerst vooral als genreregisseur weggezet, maar met name sinds zijn film MANK (2020) heeft hij een meer prestigieus imago als ‘auteurfilmmaker’.” Een auteurfilmmaker is iemand met een dusdanig onderscheidende aanpak en individuele stijl, waardoor al zijn films zijn unieke persoonlijke stempel krijgen.

Toch is niet iedereen in Hollywood positief over Fincher. Dat heeft allemaal te maken met één specifieke eigenschap. “Hij staat echt bekend om zijn perfectionisme. Hij laat gerust tientallen takes voorbijgaan voor een simpel shot.” Dit levert hem niet alleen maar vrienden op in de Amerikaanse filmindustrie.

Zo zijn er verschillende grote acteurs die publiekelijk geklaagd hebben over de werkwijze van Fincher. Zo was R. Lee Ermey niet te spreken over Fincher tijdens het maken van Se7en: “Hij is bang om ook maar één woord in het script te laten veranderen. Hij wil geen acteurs, maar marionetten. Ook al ben je een fucking goede acteur, hij laat je niet acteren”, zo vertelde Ermey aan magazine UnderGround

Ook Michael Douglas had een zelfde soort ervaring op de set van The Game (1997). In een interview met Collider vertelt hij dat het een moeilijke ervaring voor hem was: “Hij duwt je tot het uiterste, want hij ziet dingen die niemand anders zien. En dan mag je weer overnieuw beginnen. Het is erg vermoeiend, ik had nog nooit met zo’n iemand gewerkt.” Acteurs Jake Gyllenhaal en Robert Downey JR. (werkten met Fincher tijdens Zodiac) beloofden zelfs nooit meer met Fincher samen te werken.

Ondanks zijn hardnekkige reputatie blijven de films van Fincher wel onverminderd populair bij het grote publiek. Daarom is het ook niet gek dat de Pathé besloten heeft om een aantal van zijn films opnieuw uit te brengen. De komende maand heb je nog de kans om Gone Girl, The Social Network en Se7en op het grote doek te zien.

Lees verder

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht