Extreme hitte en zweterige omstandigheden, ook tijdens de recente concerten van Suzan & Freek was het raak. Een bezoeker zegt: “Het was zo warm, ik was blij toen ik weer buiten stond.” Er heerst onduidelijkheid rondom de eindverantwoordelijke voor situaties zoals deze.
Het hitteplan
Overheidsinstanties RIVM en KNMI hebben een hitteplan geschreven voor evenementen en festivals. Daarin worden verschillende voorbeelden genoemd, zoals meer schaduwplekken, gratis drinkwater en extra watertappunten. Het hitteplan dient als ondersteuning voor gemeentes.
Volgens een persvoorlichter zijn gemeenten echter zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van deze maatregelen. Wanneer een periode van hitte wordt verwacht, worden gezondheidsinstanties geïnformeerd, zoals de GGD en het Rode Kruis.
Gemeente Arnhem
De gemeente Arnhem laat weten: “De organisator moet beslissen hoe hij de bezoekers gezond kan houden. Dat geldt bij alle weersomstandigheden.”
De gemeente legt de verantwoordelijkheid daarmee bij de organisator van het evenement. In dit geval komt die verantwoordelijkheid dus bij GelreDome te liggen.
Gelredome
Volgens de Gelredome staan bezoekers in hun recht om hun eigen waterflesjes mee te nemen. Verder vindt de Gelredome dat bezoekers zichzelf op de hitte kunnen voorbereiden. “Je weet dat het heet is”, zegt een woordvoerder van de Gelredome tegen Ey!Daily..






