Waar veel jongeren van rond de twintig jaar zelf op de dansvloer staan met een flinke scheut alcohol achter de kiezen. Staan zij juist achter de schermen om ervoor te zorgen dat het feest helemaal compleet is. Vanavond staat de tweede editie van ‘Nazomeren’ op de agenda in de Nobel in Leiden. De eerste editie, in oktober vorig jaar, was al een dag van tevoren volledig uitverkocht. Maar hoe kom je eigenlijk op het idee om een heel evenement te organiseren? Organisatoren Lucas Hillenaar (21) en Tommy Nieuwveen (24) vertellen er meer over.
Terug naar het begin
“Ik was een jaar of 18, ik zat toen nog op het mbo. Ik had daar een hele goede vriend en we zeiden tegen elkaar: hoe vet zou het zijn als wij een eigen evenement zouden organiseren. Alleen is het er toen niet van gekomen”, verteld Tommy. Een aantal jaar later kwam hij bij de Jumbo in Voorschoten in contact met Lucas Hillenaar. “Ik begon net met mijn opleiding Leisure & Eventmanagement op de Hogeschool in Breda. Tommy was op dat moment mijn teamleider bij de Jumbo. We werkten toen twee keer per week samen. In onze vrije tijd gingen wij ook nog eens met elkaar om en we zijn later ook samen gaan voetballen.” Zo kwamen beide organisatoren met elkaar in contact.
Een eigen evenement kwam er voor Tommy nog niet op 18-jarige leeftijd, wel een start van een veelbelovende Dj-carrière. DJ TONI3 (De artiestennaam van Tommy, red.) draait in veel clubs en op feesten. In die hoedanigheid werd hij ook gevraagd om te komen draaien op een verjaardag van vrienden. Alleen die verjaardag kwam er niet. “We gingen met elkaar zitten naar aanleiding van de verjaardag van vrienden van ons. Ze hadden mij gevraagd om te komen draaien. Maar die verjaardag ging niet echt meer door. Toen zaten wij met zijn vijven op het terras en zeiden we tegen elkaar: we zouden eigenlijk samen wel wat kunnen organiseren.”
En zo geschiedde, in oktober 2023 begonnen de voorbereidingen voor het eerste evenement wat in januari 2024 plaats moest gaan vinden bij het sponsorhome van de lokale voetbalclub. En dat eerste evenement kwam er uiteindelijk ook, het heette: FF Geen Cent Te Makken. Voor 25 euro kon je een avond feesten met onbeperkt bier en wijn. Zonder een evenementenvergunning aangevraagd te hebben, kwamen er ongeveer honderd mensen af op het feest. Het eerste feest werd een succes en smaakte wel naar meer.
Stress met de biertap op de dag zelf
De avond zelf ging goed, alleen de voorbereidingen achter de schermen waren wel anders. Bij zo’n evenement komt een hele organisatie bij kijken: de drank, de locatie, de beveiliging, alles moest zelf geregeld worden. Achter de schermen was het dan ook echt een georganiseerde chaos. “Niemand van ons had echt ervaring. Een vriend van ons, waarmee we het organiseerden, wilde een fust bier aansluiten en schoot he-le-maal in de stress omdat het niet lukte. Een andere vriend waarmee we het organiseerden is elektricien van beroep, en hij is gewend: als iets niet lukt, even terug naar de basis. Dan een filmpje op YouTube zoeken en kijken hoe het wel moet. Alleen iedereen was nog steeds in paniek, want we kregen die fusten niet aangesloten. We hadden twintig fusten ter waarde van duizend euro staan. En dat was op de laatste dag, in de avond zou iedereen komen.” Uiteindelijk bleek een kraantje ergens verstopt te zitten wat ervoor zorgde dat de koolzuur niet open stond. Dat zorgt ervoor dat er bier uit de tap komt. “Onze vriend die elektricien onder ons bleef heel rustig terwijl wij alleen maar aan het stressen waren, en toen zei hij: hij doet het! We hebben bier.”
Nog even over dat bier, dat was er niet eens een week van tevoren. “We zijn naar de lokale slijterij gegaan. Toen hebben wij echt gezegd: Help, wij hebben van alles nodig! En we hebben eigenlijk ook nog dat, dat en dat nodig. Gelukkig hielpen zij ons heel goed en is dat helemaal goedgekomen.” Het eerste evenement werd met de chaos en stress eromheen wel een succes, en smaakte naar veel meer.
Nazomeren
“We wilden niet meer een evenement doen bij onze lokale voetbalclub. Toen stuurde Tommy een screenshot van de Instagrampagina van de Nobel. Je kon naar hun je eigen idee naartoe sturen en dat dan bij hun pitchen. En dat hebben wij gedaan in februari 2024. Daar kregen we een maand geen reactie op. Dus we dachten, die reageren niet meer”, zo vertelt Lucas.
Er kwam toch een reactie. “Wij mochten langskomen om het idee te pitchen. Strontzenuwachtig gingen wij daarheen, een uur van tevoren zeiden wij helemaal niets tegen elkaar, zo zenuwachtig waren we. Daar kregen wij één belangrijke vraag: wat maakt jullie idee anders dan de rest? Die vraag hebben wij goed beantwoord, want in april 2024 kregen wij reactie dat ze met ons wilden gaan werken.” Van een ‘illegaal evenement’ organiseren op de lokale voetbalclub, gingen de organisatoren in een keer door naar het grootste poppodium van Leiden: Nobel. Artiesten zoals Rondé, Goldband en Treintje Oosterhuis traden al op in het poppodium. En nu kwam ‘Nazomeren’ ook in dat rijtje te staan. En dat in drie maanden tijd.
Wat maakt jullie idee anders dan de rest?
“Nu heb je eigenlijk nog geen ander concept dat de zomer terug wordt gebracht in de club. Wij willen de bezoeker de zomer laten herbeleven onder het genot van house classics. Er is nu nog geen ander concept dat de zomer in de club laat terugbrengen met vrolijke kleuren.”
De Nobel ging akkoord en de organisatoren konden gaan beginnen met de voorbereidingen voor hun eerste evenement in de Nobel wat plaats zou gaan vinden op zaterdag 12 oktober. En dat scoorde meteen heel goed. Een dag van tevoren was het eerste evenement al volledig uitverkocht. Vanwege het enorme succes van toen, is vanavond hun tweede editie in de Nobel.
Instagram is watching you
De kaartverkoop voor deze editie loopt minder storm dan de eerste keer. De nieuwigheid is er nu al een beetje van af. Bij de voorgaande twee edities kwamen ook heel veel kennissen en vrienden op af. Nu wordt dat steeds minder. “Dat merken wij ook. De vorige keer waren we een dag van tevoren uitverkocht, of we nu uitverkopen is nog even afwachten. Voor ons is het nu de uitdaging om ook weer nieuwe mensen te bereiken die naar ons evenement willen komen en dat doen we door middel van advertenties via Instagram. Met zo’n advertentie op Instagram kan je ook je doelgroep samenstellen. Dan is de vraag bij zo’n samenstelling: waar moet de persoon geïnteresseerd in zijn? Waar moet een persoon wonen? Hoeveel heeft deze persoon gemiddeld te besteden?” Met deze gegevens gaat Instagram vervolgens zoeken en krijgen mensen die aan deze eisen voldoen, de advertentie van ‘Nazomeren’ te zien.
Het blijft in de toekomst niet alleen bij dit concept. “We willen Nazomeren nog twee keer in het najaar organiseren, en we zijn bezig met een nieuw concept. Maar wat dat is en wordt, houden we nog even voor onszelf. We willen dit jaar wel écht gaan doorpakken.”