De campagne van de Bond tegen vloeken is terug op stations en scholen

Iedereen herinnert zich nog de posters van een papegaai met het bijschrift “Vloeken is aangeleerd, wordt geen naprater!” van de Bond tegen vloeken. Vroeger was deze campagne, die betoogde tot beter taalgebruik, in elk station en bushokje door te vinden. De posters waren de laatste jaren zeldzamer geworden, maar de bond tegen vloeken is vanaf maandag weer te vinden op stations en scholen door het hele land. De campagne zal ‘kort maar krachtig’ zijn en is twee weken zichtbaar op 25% van de NS-stations en scholen door het hele land.

Weet wat je zegt

De campagne genaamd “weet wat je zegt” neemt een nieuwe vorm aan. De bedenkers willen mensen laten nadenken over de situaties waarin er regelmatig gevloekt wordt, zegt Kees van Dijk, de directeur van de bond tegen vloeken. Het gaat er bij deze campagne juist om dat mensen gaan nadenken over de situaties waarin er normaliter gevloekt wordt. “De trein missen, of een slecht cijfer op school halen is geen reden om te gaan schelden”, aldus de bond tegen vloeken. Op de nieuwe posters staan leuzen zoals “Trein gemist? Laat je woorden niet ontsporen!” en “Slecht cijfer? Voor een vloek geldt geen herkansing!”

Negatieve reacties

“We krijgen weleens negatieve reacties van mensen die zeggen dat het toch geen zin heeft” Met die mensen wil Kees van Dijk juist in gesprek. Dat vloeken volgens sommigen geïntegreerd is in de Nederlandse cultuur vindt Kees van Dijk geen reden om te stoppen met campagne voeren. “Woorden leiden tot gedrag” Volgens van Dijk kunnen we Nederland voor iedereen inclusiever maken als we wat beter op ons taalgebruik letten.

Lees verder

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht