UNICEF komt met campagne voor ouders: “Praat over wat er leeft bij je kind”

UNICEF wil ouders oproepen om tijdens het stemmen voor de aankomende verkiezingen, de stem van hun kind mee te nemen. “Omdat die kinderen zelf niet mogen stemmen willen wij zorgen dat hun zorgen en wensen toch gehoord worden,” vertelt Sandra van Houten, persvoorlichter van UNICEF.  

Eerder liet UNICEF in een jongerenrapport al weten dat de politiek het rapportcijfer 4,4 krijgt. Nu zijn daar nog extra gegevens bij vrijgekomen. Zo meld zij dat 69 procent van de kinderen (10-17 jaar) bang is voor oorlog en 70 procent zich niet gehoord voelt door de politiek. Van Houten: “En daarom roepen we ouders op met deze campagne.”

Stempot

De campagne gaat er vooral over om als ouder of verzorger het gesprek aan te gaan met je kind.  “Praat over wat er leeft bij je kind, waar worden ze gelukkiger van?” Verder heeft UNICEF bepaalde tools in hun campagne gezet die ervoor moeten zorgen dat ouders/verzorgers makkelijker met een gesprek kunnen beginnen.

Een van de tools die ze hebben gemaakt is een stempot. Dit is een A4’tje met allemaal stellingen erop die de ouders/verzorgers aan hun kind kunnen voorleggen. Zo komen ouders ook op een speelse manier te weten wat er bij de kinderen speelt. “Denk daar eens over na voordat je gaat stemmen.”

Ook hebben ze een campagnevideo gemaakt. Van Houten: “Die video’s draaien ook in de herfstvakantie in de bioscopen voor alle Nederlandstalige kinderfilms.”

Toekomststoel

UNICEF legt het initiatief nu vooral bij de ouders, maar eerder heeft een andere partij het initiatief bij de beleidsmakers neergelegd. Samen met Jan Terlouw bedachten initiatiefnemers de #toekomststoel. Het concept is dat alle beleidsmakers bij hun vergaderingen en events een lege stoel neerzetten, om zo de stem van de toekomstige generatie te vertegenwoordigen.

Stem van kinderen horen

Die stoelen staan bij bedrijven of gemeentes overal in het land. “Het zijn er veel. Ik denk wel honderden”, zegt Yvette Watson, initiatiefnemer van #toekomststoel. Of het werkt? “Nou ja, bedrijven passen het op verschillende manieren toe. Je kan een lege stoel aanschuiven die de toekomstige generatie vertegenwoordigt. Maar sommigen zetten er ook een kind op.” Iedereen gebruikt de stoel dus op een verschillende manier.

Of het allemaal echt gaat werken, moet nog blijken. Van Houten hoopt vooral dat de campagne voor een beetje gedragsbeïnvloeding gaat zorgen. “Zodat de ouders straks de stem van hun eigen kinderen meenemen.”

Lees verder

Geselecteerd door de redactie

Ey!Daily de Podcast Afl. 4

Helaas is de laatste aflevering van Ey!Daily de Podcast toch echt aangebroken. Met spijt in ons hart nemen wij afscheid. Maar niet voordat we...

Het is oneerlijk dat kleine partijen niet bij verkiezingsdebatten zijn

D66, PVV en VVD zijn de drie grote winnaars van de Tweede Kamerverkiezingen. Dit is geen verrassing als je voornamelijk de televisiedebatten hebt gevolgd....

19 zetels voor CDA, Henri Bontenbal: “Dit is fantastisch”

https://vimeo.com/1132119049?share=copy&fl=sv&fe=ci Het was een feestje bij de CDA verkiezingsuitslag in Scheveningen. Volgens de eerste exitpoll kreeg de partij 19 zetels in de Tweede Kamer. Henri...

Deel dit bericht