‘Ook Chelsea is te sterk voor ons’, is wat veel Spurs-fans gedacht zullen hebben vanavond. Wedstrijd na wedstrijd is het een drama voor de club. Na zo’n dramatisch seizoen staat de, normaal gesproken Engelse grootmacht, op de 17e plek. De clubs van plek 18 en lager, zullen direct degraderen.
Na een 2-1 nederlaag in de stadsderby tegen Chelsea, zijn de Spurs nog niet veilig. Andere stadsgenoot West Ham United is de directe kandidaat. Tottenham staat met 38 punten wel 2 punten voor op West Ham, dat 36 punten heeft. Met nog 1 wedstrijd voor beide ploegen, gaat het dus om de allerlaatste wedstrijd van het seizoen. ‘The Spurs’ nemen het in eigen huis op tegen Everton, terwijl ‘The Irons’ Leeds United op bezoek krijgen.
De ploeg van Micky van de Ven en Xavi Simons zou voor het eerst in bijna 50 jaar weer terugzakken. De laatste keer dat Tottenham op het tweede niveau van Engeland speelde, was in het seizoen 76/77. Voor West Ham zou het echter ook een flinke domper zijn. Zij wonnen als tweede club ooit de UEFA Conference League in 2023.
Mochten ‘The Hammers’ winnen van Leeds én verliest Tottenham, zal Tottenham degraderen. Mocht West Ham punten laten liggen, speelt het volgend seizoen sowieso in de Championship. Al is het doelsaldo groot en weet je het in het Engelse voetbal maar nooit, zal de ploeg van De Zerbi aan één puntje waarschijnlijk wel genoeg hebben. Aankomende zondag 17:00 Nederlandse tijd is er dus nog een belangrijke strijd gaande onderin de Premier League.






