Home Blog Pagina 149

Jong Oranje overtuigt niet tegen stug Israël

0

Jong Oranje heeft de EK-kwalificatie in een leeg stadion geopend met 2-2 een gelijkspel tegen Israël. De vernieuwde spelersgroep was de bovenliggende partij, maar twee doelpunten van Ernest Poku waren niet genoeg om de overwinning binnen te slepen.

Voor jong Oranje is de EK-kwalificatie weer begonnen. 13 (!) nieuwe gezichten telde de selectie tijdens de eerste wedstrijd tegen Israël. Ondanks de vele wijzigingen binnen het elftal veranderde er volgens Reiziger weinig aan het strijdplan: “Mijn doel zal altijd zijn: alle wedstrijden winnen”, aldus de coach voor de camera van ESPN.

Helaas was er voor de Oranje fans geen mogelijkheid om deze nieuwe talenten van dichtbij in actie te zien, want wegens veiligheidsmaatregelen werd de wedstrijd zonder publiek gespeeld.

Mats Rots (FC Twente) en de drie AZ’ers Elijah Dijkstra, Kees Smit en Ro-Zangelo Daal debuteerden meteen aan de aftrap. Dijkstra, Smit en Rots maakten deze zomer nog onderdeel uit van de Oranje onder-19 selectie die Europees kampioen werd en hebben een plek bij Jong Oranje verdient, maar alleen Smit maakte vandaag met vlagen een sterke indruk.

Eerste klap
Zoals verwacht was Jong Oranje vanaf het begin de dominante partij. Het elftal kwam niet tot grote kansen, maar kwam de eerste helft ook niet in gevaar. Hoewel Jong Oranje 75 procent van het balbezit bezat, moest het toch de eerste klap ontvangen. Notabene Jong PSV’er Tai Abed dribbelde in de 61ste minuut dwars door de verdediging heen, schoot recht op Owusu en zag de rebound in het net belanden.

Jong Oranje hoefde niet lang tegen een achterstand aan te kijken, want Ernest Poku reageerde vijf minuten later met de 1-1 op aangeven van Smit. De 2-1 kwam in de 83ste minuut via hetzelfde recept. Smit dribbelde weer de zestien in, maar werd deze keer afgestopt, al belandde de bal via een tegenstander toch weer bij Poku die in de val afwerkte.

Domper
De overwinning leek dichtbij, maar in de 91ste minuut viel toch de gelijkmaker en Poku was weer betrokken. De aanvaller veranderde een vrije trap ongelukkig van richting, waardoor Owusu kansloos was.

Zo eindigde de eerste kwalificatie wedstrijd voor Jong Oranje in een gelijkspel. Er is nog werk aan de winkel voor de nieuwe groep van Reiziger, maar 10 oktober kan het elftal nieuwe stappen gaan zetten tegen Bosnië Herzegovina.

Column | Marjolein op zolder. Rachid zonder hulp. Maar hé, Dilan wil niet met Geert

0

Ik vraag me oprecht af of Marjolein alleenstaande moeder van twee kinderen, tijdelijk woonachtig op zolder bij haar ouders omdat ze geen betaalbare woning kan vinden er iets aan heeft dat Dilan Yeşilgöz (VVD) niet met de PVV wil samenwerken. Of Rachid, die dringend psychische zorg nodig heeft maar al maanden op een wachtlijst staat door de bezuinigingen in de GGZ wat heeft hij aan het politieke spel van uitsluiting?

Sinds de aftrap van de campagne lijkt het vooral te draaien om vingerwijzen. “Die wil niet met die”, “die sluit die ander uit”. De partijleiders lijken inmiddels de grootste ophitsers geworden. En ondertussen verdwijnen de écht urgente kwesties naar de achtergrond.

Als jonge kiezer wil ik vooral weten: wat gaat er gebeuren met de woningprijzen? Kan ik over vijf of zes jaar een huis kopen? Hoe houden we de verzorgingsstaat overeind? Moeten opa’s en oma’s straks tientallen kilometers verderop naar een bejaardentehuis, omdat er lokaal niets meer beschikbaar is?

Uit peilingen blijkt dat de woningcrisis het belangrijkste thema is voor kiezers. Met name jongeren plaatsen wonen bovenaan hun lijst, gevolgd door asiel en zorg.

Natuurlijk willen we weten waar we met Nederland naartoe gaan. Maar het wordt tijd dat inhoudelijke samenwerking weer centraal komt te staan. Niet elkaar vóór de verkiezingen al wegzetten als extreemrechts of extreemlinks, maar juist zoeken naar wat wél kan. Benoem waar je elkaar kunt vinden, niet alleen waar je elkaar uitsluit. Een stem is geen ‘verloren stem’ omdat hij buiten de strategische lijnen valt.

We staan voor enorme uitdagingen. Een woningcrisis die duizenden mensen raakt. Oorlog, dichtbij en ver weg. Een asielstroom die blijft toenemen. Dan verwacht je dat partijleiders zich focussen op echte oplossingen. Niet op onderlinge profilering of toneelstukjes voor de bühne.

Ook in de media gaat het vaak mis. In talkshows draait het steeds vaker om spektakel in plaats van inhoud. Zo schoot Jack van Gelder onlangs in De Oranjezomer uit tegen het CDA en partijleider Henri Bontenbal. Hij noemde hem onbetrouwbaar, suggereerde dat het CDA de grenzen wil openzetten en dat er ‘meer geld dan ooit’ naar ontwikkelingshulp zou gaan. Toen een politiek verslaggever vroeg aan Jack of hij het partijprogramma had gelezen, was het antwoord: “Nee.” Dit soort desinformatie, uitgesproken voor honderdduizenden kijkers, is funest voor het vertrouwen in politiek en media.

Ook VVD-minister Ruben Brekelmans zorgde afgelopen weekend voor verwarring. In een interview stelde hij dat samenwerking met GroenLinks–PvdA, gezien de peilingen, niet principieel uitgesloten kon worden. Kort daarna volgde een harde draai hij tweette op X: regeren met GroenLinks–PvdA zou toch “totaal ongeloofwaardig” zijn. Die interne tegenstrijdigheden doen vooral vermoeden dat men zich laat meeslepen door de waan van de dag, in plaats van te handelen vanuit een duidelijke, inhoudelijke overtuiging.

Deze verkiezingen zijn belangrijker dan ooit. Maar dan moeten we wél af van het politieke toneelspel, de strategische spelletjes en het voortdurend creëren van tegenstellingen. Het is tijd om terug te keren naar de inhoud met visie, verantwoordelijkheid en oog voor mensen zoals Marjolein en Rachid, die al te lang in onzekerheid verkeren.

Zodat Marjolein eindelijk een betaalbare woning kan vinden. Zodat Rachid de psychische hulp krijgt die hij nodig heeft. En zodat Nederland weer vooruit kan. 

35% stickers in supermarkten blijken te werken “Mensen komen daar echt op af in de ochtend”

In Nederland wordt er nog steeds 1,6 miljard kilo aan voedsel verspild. Dat is veel, maar in vergelijking met 2018 is het minder. Dit komt door meerdere factoren: één daarvan is dat supermarkten bewuste keuzes maken, zoals 35% kortingsstickers en gerichter bestellen.

Dat er minder verspild wordt, merkt ook de Jumbo op het Lieve Vrouweplein in Tilburg. Daarin maken ze een bewuste keuze, zo hebben ze ‘minder verspillen’ stickers. “Alles wat tegen verspilling aanzit, prijzen wij af, zodat het voor een goedkoper prijsje meegaat” zegt Tobey Reuver, manager bij de Jumbo. Verder is de ligging van de winkel in een buurt waar mensen het niet altijd even breed hebben en producten met die stickers worden goed verkocht. “Mensen komen daar echt op af in de ochtend.”

Verschillende regelingen

De supermarkt heeft ook nog een aantal plekken in de winkel waar ze DKW-producten (houdbare producten) die bijna over de datum zijn, afgeprijsd neerstallen. Ook houdt de supermarkt goed bij welke producten goed verkopen en welke niet. Op basis van die gegevens bestellen ze de nieuwe producten. Zo willen ze ervoor zorgen zo min mogelijk derving te houden, meldt de Jumbo Lieve Vrouweplein.

De Spar City in de Tilburg Spoorzone probeert op deze manier ook zo min mogelijk voedsel te verspillen. Een ander project waar zij aan meedoen is ‘to-good-to-go’. “De kern is dat je voedselverspilling tegengaat. Alle afgeprijsde producten die niet verkocht worden, doen we in to-good-to-go-boxen” vertelt Bart de Koolen, manager bij de Spar, “die boxen worden dan voor een goedkopere prijs verkocht.”

De winkel doet zijn best om min mogelijk producten over te houden. Alles wat wel overblijft wordt in de boxen gedaan. Heel veel to-good-to-go boxen hebben ze alleen niet. “De vraag is er wel naar, ze zijn vaak uitverkocht.” Wel merkt de manager dat de verspilling op deze manier een stuk minder is geworden.

We zijn er nog niet

Toch wordt er helaas wel nog heel veel voedsel verspilt. Stichting ‘Samen Tegen Voedselverspilling’ rapporteert dat in Nederland 1/5 van het geproduceerde voedsel niet wordt opgegeten. Daarom proberen zij, met de week tegen voedselverspilling, aandacht te vragen, om te zorgen dat mensen nog bewuster worden. Zo hopen ze dat de 1,6 miljard kilo voedsel nog minder wordt.

Argentinië steunt Israël na busschietpartij: “Kan diplomatieke gevolgen hebben”

0
Foto: ANP – Kogels in de voorruit van de bus waar het incident plaats heeft gevonden.

“Deze aanslag toont hoe kwetsbaar burgers in Jeruzalem zijn”, zegt Naomi Mestrum, directeur van het CIDI. Bij een schietpartij op een bushalte in Oost-Jeruzalem kwamen op maandag 8 september zes mensen om het leven en raakten meer dan twintig gewond.

Argentinië veroordeelt aanval

Argentinië veroordeelde de aanslag scherp en bestempelde deze nadrukkelijk als antisemitisch. Volgens Naomi Mestrum, directrice van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI), kan zo’n internationale veroordeling de diplomatieke verhoudingen rondom Israël beïnvloeden.
“Als landen nadrukkelijk antisemitisme benoemen, wordt de druk groter voor anderen om ook kleur te bekennen”, zegt Mestrum.

Diplomatieke impact van Zuid-Amerikaanse steun

Mestrum noemt de reactie van Argentinië opvallend. “Zuid-Amerikaanse landen scharen zich de laatste jaren vaker nadrukkelijk achter Israël. Door dit incident antisemitisch te noemen, benadrukt Argentinië het Joodse karakter van het geweld. Dat kan diplomatiek gewicht in de schaal leggen.” CIDI verwacht dat ook de Verenigde Staten en enkele EU-lidstaten zich bij de veroordeling zullen aansluiten. Toch zijn er verschillen zichtbaar: “In Europa is men vaak terughoudender. Daar spreekt men meestal over ‘terrorisme’ in bredere zin, zonder de link naar antisemitisme te leggen.”

Mogelijke politieke gevolgen

Op de vraag of dit kan leiden tot nieuwe resoluties bij de VN of EU, antwoordt Mestrum dat dit mogelijk is, maar onzeker: “Het hangt af van de bereidheid van landen om harde woorden om te zetten in politieke actie. Dat zien we nog te weinig.”

Publieke opinie speelt rol

Volgens CIDI is ook de publieke framing belangrijk. Palestijnse groepen, waaronder Hamas, omschreven de aanval als een “heroïsche operatie”. Israëlische leiders, waaronder premier Netanyahu, spraken van “vile and evil terrorists”.
“Mensen en regeringen kijken anders naar het conflict afhankelijk van hoe het geweld wordt benoemd. Taalgebruik is geen detail: het bepaalt of men het ziet als terreur of als strijd”, zegt Mestrum.

Europese verantwoordelijkheid

CIDI benadrukt dat Nederland en de EU niet aan de zijlijn kunnen blijven staan:
“Dit is hét moment voor Europese landen om duidelijk te maken dat antisemitisch geweld onacceptabel is. Als Israël telkens alleen blijft staan, verzwakt dat de stabiliteit in de regio.”

Internationale verdeeldheid

Met een verdeeld internationale gemeenschap ziet CIDI de komende weken als beslissend.
“Als meer landen volgen zoals Argentinië, kan dat Israël diplomatiek versterken. Blijft het stil, dan vergroot dat de druk en de eenzaamheid van Israël op het wereldtoneel”, aldus Mestrum.

Betogers in Nepal steken het parlementsgebouw in brand

Nepal draait het sociale media verbod terug na aanleiding van protesten. Het zijn vooral jongeren die boos zijn op de regering. Betogers hebben het parlementsgebouw in brand gestoken en huizen van politici.

De strengere regels voor sociale media was niet de enige reden dat mensen de straat op gaan. Met name jongeren zijn boos op de regering vanwege corruptie in het land en de kansengelijkheid.

Doden en onrust

Betogers hebben vandaag het parlementsgebouw bestormd in de hoofdstad Kathmandu. De politie heeft het vuur geopend bij de bestorming. Sinds het begin van de protesten zijn zeker negentien doden gevallen. Ook zijn er ongeveer 400 gewonden, waarvan meer dan honderd agenten. Om de controle terug te winnen gebruikt de politie traangas en waterkannonen.

Naast het parlementsgebouw vallen de betogers ook kantoren van politieke partijen aan en huizen van politici. Sommige politici moesten met militaire helikopters worden geëvacueerd. Door alle onrust is de internationale luchthaven in de hoofdstad gesloten.

Langdurige ongelijkheid

In het land heerst langer onvrede over de regering. Zo worden zij beschuldigd van vriendjespolitiek en corruptie. Het land heeft in 2008 de monarchie afgeschaft en heeft sindsdien economische onstabiliteit. Daarnaast is het lands politiek instabiel geworden.

De economische instabiliteit is onder andere te zien aan de werkeloosheid in het land. Door de Wereldbank wordt de werkeloosheid onder jongeren geschat op 22 procent. Het percentage Nepalezen dat in armoede leeft is meer dan 20 procent.

Veroudering raakt alle generaties: óók jongeren.

0

De Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) heeft een nieuw advies uitgebracht. In het advies roept de raad op tot een nieuwe houding tegenover de vergrijzing van Nederland, omdat de veroudering van onze samenleving alle doelgroepen en domeinen raakt: óók jongeren.

“Tijd voor een samenlevingsbrede en samenlevingsgerichte benadering van veroudering.” Zo begint ‘Het rimpeleffect’, het nieuwe rapport van de RVS. Dat is nodig volgens het adviesorgaan, want veroudering gaat ons allemaal aan. Joris van Eijck, raadslid van de RVS, geeft aan dat ook de jongere generaties de impact van de verouderende samenleving voelen, bijvoorbeeld door het groter wordende beroep dat op hen wordt gedaan voor mantelzorg, of in de zoektocht naar een geschikt huis.

Het rapport pleit voor een wezenlijk andere benadering van de verouderende samenleving. De RVS benadrukt dat ouderen niet ‘het probleem’ zijn, maar dat een andere aanpak nodig is. Van Eijck legt uit dat het belangrijk is om niet uitsluitend naar de ouderen in onze samenleving te kijken, maar naar de samenleving als geheel. Zo zou de focus op ouderen wel eens op gespannen voet kunnen staan met de belangen van jongeren, of generaties in de knel brengen: “Jongere generaties krijgen vaak te maken met tegenstrijdigheden in het beleid als gevolg van de verouderende samenleving: aan de ene kant moeten jongere generaties meer werken en moeten zij de motor zijn van de Nederlandse economie, maar tegelijkertijd wordt verwacht dat zij meer informele zorgtaken op zich gaan nemen”, aldus Van Eijck.

De veroudering van onze samenleving is een gegeven: zo wordt verwacht dat in 2040 ongeveer een kwart van de Nederlandse bevolking ouder zal zijn dan 65 jaar. In 1950 besloeg het deel 65-plussers nog maar 8% van de bevolking. Volgens het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut zijn de toenemende levensverwachting en de keuze voor kleinere gezinnen de belangrijkste oorzaken van de vergrijzing.

Gisteren werd het advies aangeboden aan de Kamerleden die aanwezig zijn bij het werkbezoek van de Kamercommissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport aan woonzorgcentrum Beatrix te Hollandscheveld in Drenthe. Het volledige rapport is te lezen op de site van de RVS.

Mensen waren in 2024 meer tevreden over hun financiën, ondanks negatief economisch beeld

0

De tevredenheid van Nederlanders over hun financiën is vorig jaar toegenomen, blijkt uit onderzoek van het CBS. Eind vorige maand maakten ze echter ook bekend dat het economische beeld van de mensen al jaren negatief is. Waarom is de tevredenheid dan tóch toegenomen?

Uit het onderzoek blijkt dat de tevredenheid vorig jaar met 2 procent is toegenomen. Dit betekent dat vorig jaar bijna 90 procent tevreden was over hun financiële situatie. Huurders waren minder vaak tevreden dan kopers, en alleenstaande ouders waren minder vaak tevreden dan koppels en mensen zonder kinderen. Maar bij zowel huurders als alleenstaande ouders was het grootste gedeelte nog steeds tevreden over hun financiële situatie.

Negatief economisch beeld

Uit ander recent onderzoek, van het CBS, bleek dat economische beeld (nog steeds, want dit is niets nieuws) negatief is. In dit onderzoek wordt, onder andere, aangegeven dat het consumenten- en producentenvertrouwen negatief is. Ondanks het negatieve beeld is de tevredenheid dus toch toegenomen.

Volgens het CBS zijn de cijfers van beide onderzoeken op andere wijzen verzameld en liggen de onderwerpen te veel uit elkaar. Daarom kan het CBS de bevindingen uit de onderzoeken niet met elkaar vergelijken. “Blijkbaar kan de perceptie van eigen financiën afwijken van vertrouwen in de algemene economische situatie”, geeft een woordvoerder van het CBS aan. “Waarom dat zo is, kunnen wij niet op basis van onze cijfers verklaren.”

Volgens Harry van Dalen, hoogleraar bij Tilburg School of Economics and Management, kan deze schijnbare tegenstrijdigheid komen doordat het vertrouwen gebaseerd wordt op het economische vooruitzicht, en de tevredenheid gebaseerd wordt op de huidige situatie. Verder geeft hij nog een mogelijke oorzaak. “Over het algemeen hebben mensen de neiging om te denken dat het met anderen minder gaat dan zij zelf ervaren, en dat zou ook voor de economie in het algemeen en de eigen huishouding kunnen gelden.” Dit baseert hij op bevindingen uit een enquête van Ipsos. Uit dit onderzoek, dat jaarlijks wordt uitgevoerd, blijkt dat mensen de huidige stand van zaken (en zo ook de economie) vaak negatiever inschatten dan hij werkelijk is.

2021

Hoewel de tevredenheid over de financiële situatie de afgelopen paar jaar is gestegen, was de tevredenheid op zijn hoogst in 2021. De tevredenheid was toen zelfs meer dan 80 procent. Volgens zowel het CBS als Van Dalen kan dit met de coronapandemie te maken hebben. “Dat mensen in 2021 redelijk tevreden waren over hun financiën zal ongetwijfeld iets te maken hebben met het feit dat de overheid compensatiemaatregelen introduceerde”, geeft Van Dalen aan. “Thuiswerken was wellicht vervelend, maar het spaarde veel reiskosten of andere uitgaanskosten.”

In 2022 daalde de tevredenheid voor het eerst sinds 2015. Het tevredenheidspercentage daalde van 81,9 procent naar 76,6 procent. Volgens Van Dalen kan dit komen, doordat de compensatie voor ondernemers wegviel. Tevens steeg de inflatie behoorlijk dat jaar.

Grafiek aan de hand van CBS data.

Hoewel de tevredenheid dus iets hoger lag in 2021, betekent dit niet per se dat de overheid destijds iets beter deed. “Om de covid periode als maatstaf te nemen of als leermoment weet ik niet”, geeft Van Dalen aan. “Wellicht dat voor bepaalde burgers dit een teken was dat de overheid een redder in nood kan zijn. Maar voor anderen was het ook de tijd om de overheid te gaan wantrouwen.” Verder geeft het CBS aan dat de tevredenheid in 2021 deel was van een ‘lopende trend’. “Het is dus niet iets wat in één jaar gebeurde.” Ook nu lijkt er sprake van een lopende trend. Het is dus best mogelijk dat de tevredenheid de komende jaren alleen maar toeneemt, en weer een nieuwe piek bereikt.

European Battery Recycling Day voor de deur: “lithiumaccu onwijs gevaarlijk”

0

EUROPA/NEDERLAND – Van supermarkten tot elektronicawinkels en van basisscholen tot campings. Je kan het tegenwoordig bijna overal inleveren: batterijen. Toch zijn er nog veel mensen die dit niet doen. Daar wordt op dinsdag 9 september tijdens European Battery Recycling Day bij stilgestaan. Maar waarom leveren deze mensen hun batterijen en accu’s niet in? En hoe schadelijk is dit voor het milieu?

Wat is European Battery Recycling Day?
Allereerst kijken we naar wat European Battery Recycling Day precies inhoudt. Zoals de naam al doet vermoeden is dit een dag waar er aandacht wordt gevraagd voor het recyclen van batterijen. Dat dit op 9 september het geval is, is geen toeval. Dit is namelijk de geboortedag van Luigi Galvani, een belangrijke prominent op het gebied van elektriciteit. Hij kwam er in 1780 achter dat een kikkerpootje samentrekt door elektriciteit. En met die kennis heeft hij later de batterij uitgevonden.

WeCycle
Eén van de organisaties die zich inzet voor een schoner milieu door het stimuleren van het recyclen van batterijen is WeCycle, een consumentenmerk van Stichting Open (Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland). Een woordvoerder van Stichting Open, laat weten dat het inleveren en recyclen van batterijen enorm belangrijk is. Hij hoopt dat door deze dag het inleveren gestimuleerd wordt.

“In batterijen zitten heel veel waardevolle grondstoffen, die je makkelijk kan recyclen. Voor nieuwe dingen, waaronder nieuwe batterijen”, zegt de woordvoerder “En dit wordt alleen maar nog belangrijker omdat wij onafhankelijk en stabiel willen zijn als Europa zijnde.” Ook benoemt hij dat batterijen lithiumhoudend zijn. Deze zijn helemaal veilig, mits ze onder druk komen te staan. Dan gaan ze branden. “Wat wij dagelijks zien is dat er batterijbranden voorkomen. Onwijs gevaarlijk en verstorend”, aldus de woordvoerder van Stichting Open.

Lithiumaccu
De woordvoerder benoemt dat steeds meer apparaten een lithiumaccu ingebouwd hebben. Met als kanttekening dat de consument zich daar niet bewust van is. Eén van de problemen die hij noemt zijn de wegwerpvapes. “Die horen niet bij het restafval, maar komen daar helaas wel terecht.” Dit zijn dan met name illegale wegwerpvapes. En dat aantal vapes in het milieu kan volgens hem alleen maar verminderen als er een Europees verbod komt.

Op de dag zelf zijn er geen speciale acties of campagnes. Toch wordt er door WeCycle wel degelijk campagne en bewustwording gecreeërd. Dit om het aantal batterijen in het milieu te verminderen en het aantal ingeleverde batterijen te zien toenemen. “Het hele jaar lopen er campagnes om de consument bewust te maken van het correct afdanken van lege batterijen. Daarnaast stoppen we heel veel tijd in educatie”, laat de woordvoerder van Stichting Open weten. Zo organiseren ze een lopende toneelvoorstelling, lespakketten en delen ze batterij-inleverboxen uit. “Want recyclen begint thuis op je werk of op de (sport)club.”

ASML steekt miljard in AI-startup: ‘Belangrijke stap voor Europa’

VELDHOVEN – Exterieur van het hoofdkantoor van ASML. Tijdens de presentatie van de kwartaal- en jaarcijfers door de Veldhovense chipmachinefabrikant ging de aandacht sterk uit naar de verwachtingen ten aanzien van China, handelsrestricties en de mate waarin het bedrijf verwacht te profiteren van de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI). ANP ROB ENGELAAR

ASML investeert 1,3 miljard euro in de Franse AI-startup Mistral. Met deze investering zet het Nederlandse bedrijf een belangrijke stap in de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie in Europa.

Hoogleraar Artificial Intelligence (AI) Jan Broersen van de universiteit Utrecht reageert enthousiast op het nieuws. Hij benadrukt dat Europa minder afhankelijk moet worden van Amerikaanse big tech. „Met deze investering van ASML wordt een goede stap gezet. Veel universiteiten zijn bezig met AI, het is belangrijk dat we die kennis binnen Europa houden en niet te afhankelijk zijn van Amerika. Ik juich dit toe!”

Ook hoogleraar politieke economie Jakob de Haan van de Rijksuniversiteit Groningen onderschrijft dit: „Niet alleen op het gebied van AI, ook clouddiensten bevinden zich vooral in Amerika. Het is goed dat er binnen Europa in dit domein wordt geïnvesteerd.” De Haan prijst bovendien dat de overheid geen rol speelt in deze deal. „De overheden in Nederland én Frankrijk zijn een drama. Het is mooi om te zien dat bedrijven zelf besluiten om binnen Europa te investeren.”

Toch rijst de vraag of de investering voldoende is. Met de 1,3 miljard euro van ASML wordt de Franse startup gewaardeerd op 11,7 miljard euro. Dat is niets in vergelijking met het Amerikaanse OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, dat in april nog 40 miljard dollar aan nieuwe investeringen ontving. Daarmee steeg de waardering tot ruim 300 miljard dollar. Broersen: „Het is niet wereldschokkend, maar wel een stap in de goede richting.” Ook De Haan benadrukt dat voorzichtigheid geboden is: „Het blijft een startup, dus het is afwachten. Uit onderzoek weten we dat de meeste uiteindelijk falen.”

Mistral AI geldt als het belangrijkste Europese antwoord op buitenlandse kunstmatige intelligentie. Het bedrijf, opgericht in 2023, ontwikkelt AI-technologie die vervolgens door andere organisaties kan worden toegepast, onder meer in producten zoals de chatbot Le Chat. ASML wordt nu voor 11 procent eigenaar van het bedrijf.

Aanval Op Hamas Leiders Door Israël In Doha; Donald Trump Betrokken

0

Dinsdagmiddag waren er bomontploffingen te horen in Doha, de hoofdstad van de golfstaat Qatar. Na de explosies werd het gauw duidelijk dat het ging om een aanval door Israël. De Amerikaanse ambassade in het land riep burgers op om te schuilen. Donald Trump is niet gediend van de situatie.

Er waren rookpluimen te zien. Het doelwit van de aanslag was een villa die in een diplomatieke wijk staat. Bij de aanval is de zoon van Hamasleider Al-Hayya omgekomen. Ook is een lid van veiligheidstroepen overleden.

Politieke en financiële steunpilaren

Dat dit op grondgebied van Qatar gebeurd is schokkend maar niet voor niets. Qatar is namelijk een goede bondgenoot van terreurgroep Hamas. Sinds 2012 huisvest het land al leiders van de groep. Ook financieel word Hamas gesteund; In de afgelopen jaren heeft Hamas naar schatting al 1,8 miljard euro overgemaakt. Verder hebben Washington en Doha een bondgenootschap waarbij Amerika beschikt over een luchtmachtbasis in Qatar.

Donald Trump kreeg vóór de aanval te horen dat Israël van plan was de aanval te plegen. Hij zou toen de opdracht hebben gegeven om de Qatari’s hierover te informeren. Alleen waren de Amerikanen tien minuten te laat. Het bondgenootschap met Qatar is voor Trump belangrijk. Hij ziet de Golfstaat als een ”krachtige bondgenoot en vriend van de VS”. Hij plaatst op Truth Social, zijn eigen mediaplatform, dat hij de situatie betreurt. ”Dit was een beslissing van premier Netanyahu, dit was niet mijn beslissing.’’

Bij het maken van deze productie is er gebruik gemaakt van AI