Een recordaantal deelnemers heeft zich afgemeld voor de Nijmeegse Vierdaagse. In totaal droegen 3.915 wandelaars hun startbewijs over aan iemand op de wachtlijst. Dat zijn er aanzienlijk meer dan vorig jaar, toen 3.384 startbewijzen werden overgedragen. In 2024 ging het om 2.355 deelnemers. Achter de vele afmeldingen schuilt een mix van persoonlijke omstandigheden en praktische overwegingen.
Ondanks het record blijven ruim 11.000 geïnteresseerden zonder startbewijs achter op de wachtlijst. De belangstelling voor het grootste wandelevenement ter wereld blijft daarmee onverminderd groot.
Meer dan een wandeltocht
Een van de deelnemers die dit jaar opnieuw aan de start verschijnt, is Joshua uit Breda. Voor hem betekent de Vierdaagse meer dan alleen een sportieve uitdaging. Hij begon ooit aan de Vierdaagse als persoonlijke missie. “Na het uitlopen was ik mentaal op de een of andere manier zo sterk dat dat echt voor mijn hele mentale gesteldheid een overwinning was”, vertelt hij over zijn deelname. “En daarbuiten is het ook gewoon heel leuk om te doen.” Volgens Joshua is de Vierdaagse inmiddels niet alleen een sportieve prestatie, maar ook een vorm van ontspanning en voldoening.
Volgens de organisatie is het hoge aantal afmeldingen echter geen reden tot zorg. Woordvoerder Babs Rijke noemt het aantal “in lijn der verwachting”. Verder vertelt ze over de overname van de startnummers. “Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat het overdragen steeds meer bekendheid heeft gekregen en dat hier nu dankbaar gebruik van wordt gemaakt”, aldus Rijke.
‘Het is vooral een mentale uitdaging’
Joshua loopt dit jaar opnieuw mee met de 50 kilometer. Hij zegt dat de Vierdaagse veel meer is dan alleen een fysieke test. “Mentaal heb ik de afgelopen jaren wat uitdagingen gehad”, vertelt hij. “Daarom dacht ik: ik ga de Vierdaagse gewoon eens proberen. Het kan echt een overwinning voor mezelf zijn als ik hem uitloop.”
Volgens hem onderschatten sommige deelnemers hoe zwaar het evenement daadwerkelijk is. “Ik denk dat veel mensen die uitvallen voor de eerste keer meelopen en hun lichaam nog niet zo goed kennen”, zegt hij. “Sommige mensen denken: ‘dat doe ik wel even’. Maar als je te weinig traint, dan kom je daar onderweg achter.”
Tijdens eerdere edities zag hij zelf deelnemers afhaken door fysieke klachten. “Een vriend van mij had op de tweede dag zoveel pijn dat hij moest stoppen”, vertelt Joshua. “Zijn knieën waren helemaal opgezet. Uiteindelijk was het gewoon niet meer verantwoord om door te gaan.”
Waarom melden zoveel mensen zich af?
Joshua zegt verrast te zijn door het recordaantal afmeldingen. Volgens hem kan de enorme populariteit van het evenement daar deels een rol in spelen. “Het was ook mega snel uitverkocht”, zegt hij. “Ik denk dat sommige mensen zich uit automatisme inschrijven, omdat ze hem al vaker hebben gelopen. Later denken ze misschien: we willen op vakantie of deze zomer iets anders doen.”
Ook de weersomstandigheden zouden volgens hem kunnen meespelen. “Je hebt van die apps waar je 14 dagen van tevoren het weer kan zien. Iedereen die aan de Vierdaagse meeloopt doet dat dus en houdt iedere dag het weer heel strak in de gaten en dan ga je je daar gewoon op voorbereiden. Vorig jaar was het op een dag echt noodweer”, zegt Joshua. “Heel veel mensen zijn toen door een hel gegaan. Dat kan best meespelen als mensen nadenken of ze het nog een keer willen doen.”
Blessures en veranderde plannen
Deelnemers zijn niet verplicht om een reden voor afmelding op te geven. Toch ontvangt de organisatie regelmatig persoonlijke berichten van wandelaars die hun deelname moeten annuleren.
“In veel gevallen is dit een opgelopen blessure, al dan niet door het trainen”, zegt Rijke. “Ook komt het voor dat iemand ziek is geworden, een operatie moet ondergaan, of juist heugelijk nieuws meldt als een zwangerschap, het kopen van een huis of gewijzigde vakantieplannen.”
Ook delen een aantal deelnemers op sociale media hun redenen voor de afmelding. Zo was Paulieke Oosterwijk daar een van. Zij deelde op Facebook dat zij niet meer mee kan doen wegens haar zwangerschap. John Lazarom schreef dat hij met “pijn in het hart” ook zijn startbewijs heeft ingeleverd, omdat zijn lichaam het niet wil op dit moment. Om er toch een beetje bij te zijn, gaat hij wel iedereen aanmoedigen.
Volgens de organisatie van de Vierdaagse verschillen de redenen niet van voorgaande jaren. Daarnaast is er geen sprake van een bredere trend door bijvoorbeeld stijgende kosten of veranderende omstandigheden. Het inschrijfgeld bleef gelijk aan dat van vorig jaar. De Vierdaagse blijft onverminderd populair. De duizenden wachtenden richten hun hoop op een startbewijs voor volgend jaar.