Home Blog Pagina 3

Bijna recordaantal Nederlandse flessen wijn in 2025: “Het was ons beste jaar ooit”

Voor de Nederlandse wijn was 2025 het op één jaar succesvolste jaar voor de wijn ooit. Dit deelde de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in samenwerking met Vereniging Nederlandse Wijnproducenten (VNWP). Bij Wijn- en aspergeboerderij De Santspuy in Etten-Leur ervaarden ze dit ook; voor hun wijn was 2025 het beste jaar ooit. Wijnboer Gilbert Sweep vertelt meer over de wijnjaren:

Recordaantal afmeldingen voor Nijmeegse Vierdaagse: bijna 4.000 deelnemers haken af 

Een recordaantal deelnemers heeft zich afgemeld voor de Nijmeegse Vierdaagse. In totaal droegen 3.915 wandelaars hun startbewijs over aan iemand op de wachtlijst. Dat zijn er aanzienlijk meer dan vorig jaar, toen 3.384 startbewijzen werden overgedragen. In 2024 ging het om 2.355 deelnemers. Achter de vele afmeldingen schuilt een mix van persoonlijke omstandigheden en praktische overwegingen.

Ondanks het record blijven ruim 11.000 geïnteresseerden zonder startbewijs achter op de wachtlijst. De belangstelling voor het grootste wandelevenement ter wereld blijft daarmee onverminderd groot.

Meer dan een wandeltocht

Een van de deelnemers die dit jaar opnieuw aan de start verschijnt, is Joshua uit Breda. Voor hem betekent de Vierdaagse meer dan alleen een sportieve uitdaging. Hij begon ooit aan de Vierdaagse als persoonlijke missie. “Na het uitlopen was ik mentaal op de een of andere manier zo sterk dat dat echt voor mijn hele mentale gesteldheid een overwinning was”, vertelt hij over zijn deelname. “En daarbuiten is het ook gewoon heel leuk om te doen.” Volgens Joshua is de Vierdaagse inmiddels niet alleen een sportieve prestatie, maar ook een vorm van ontspanning en voldoening.

Volgens de organisatie is het hoge aantal afmeldingen echter geen reden tot zorg. Woordvoerder Babs Rijke noemt het aantal “in lijn der verwachting”. Verder vertelt ze over de overname van de startnummers. “Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat het overdragen steeds meer bekendheid heeft gekregen en dat hier nu dankbaar gebruik van wordt gemaakt”, aldus Rijke.

‘Het is vooral een mentale uitdaging’

Joshua loopt dit jaar opnieuw mee met de 50 kilometer. Hij zegt dat de Vierdaagse veel meer is dan alleen een fysieke test. “Mentaal heb ik de afgelopen jaren wat uitdagingen gehad”, vertelt hij. “Daarom dacht ik: ik ga de Vierdaagse gewoon eens proberen. Het kan echt een overwinning voor mezelf zijn als ik hem uitloop.”

Volgens hem onderschatten sommige deelnemers hoe zwaar het evenement daadwerkelijk is. “Ik denk dat veel mensen die uitvallen voor de eerste keer meelopen en hun lichaam nog niet zo goed kennen”, zegt hij. “Sommige mensen denken: ‘dat doe ik wel even’. Maar als je te weinig traint, dan kom je daar onderweg achter.”

Tijdens eerdere edities zag hij zelf deelnemers afhaken door fysieke klachten. “Een vriend van mij had op de tweede dag zoveel pijn dat hij moest stoppen”, vertelt Joshua. “Zijn knieën waren helemaal opgezet. Uiteindelijk was het gewoon niet meer verantwoord om door te gaan.”

Waarom melden zoveel mensen zich af?

Joshua zegt verrast te zijn door het recordaantal afmeldingen. Volgens hem kan de enorme populariteit van het evenement daar deels een rol in spelen. “Het was ook mega snel uitverkocht”, zegt hij. “Ik denk dat sommige mensen zich uit automatisme inschrijven, omdat ze hem al vaker hebben gelopen. Later denken ze misschien: we willen op vakantie of deze zomer iets anders doen.”

Ook de weersomstandigheden zouden volgens hem kunnen meespelen. “Je hebt van die apps waar je 14 dagen van tevoren het weer kan zien. Iedereen die aan de Vierdaagse meeloopt doet dat dus en houdt iedere dag het weer heel strak in de gaten en dan ga je je daar gewoon op voorbereiden. Vorig jaar was het op een dag echt noodweer”, zegt Joshua. “Heel veel mensen zijn toen door een hel gegaan. Dat kan best meespelen als mensen nadenken of ze het nog een keer willen doen.”

Blessures en veranderde plannen

Deelnemers zijn niet verplicht om een reden voor afmelding op te geven. Toch ontvangt de organisatie regelmatig persoonlijke berichten van wandelaars die hun deelname moeten annuleren.

“In veel gevallen is dit een opgelopen blessure, al dan niet door het trainen”, zegt Rijke. “Ook komt het voor dat iemand ziek is geworden, een operatie moet ondergaan, of juist heugelijk nieuws meldt als een zwangerschap, het kopen van een huis of gewijzigde vakantieplannen.”

Ook delen een aantal deelnemers op sociale media hun redenen voor de afmelding. Zo was Paulieke Oosterwijk daar een van. Zij deelde op Facebook dat zij niet meer mee kan doen wegens haar zwangerschap. John Lazarom schreef dat hij met “pijn in het hart” ook zijn startbewijs heeft ingeleverd, omdat zijn lichaam het niet wil op dit moment. Om er toch een beetje bij te zijn, gaat hij wel iedereen aanmoedigen.

Volgens de organisatie van de Vierdaagse verschillen de redenen niet van voorgaande jaren. Daarnaast is er geen sprake van een bredere trend door bijvoorbeeld stijgende kosten of veranderende omstandigheden. Het inschrijfgeld bleef gelijk aan dat van vorig jaar. De Vierdaagse blijft onverminderd populair. De duizenden wachtenden richten hun hoop op een startbewijs voor volgend jaar.

Een biertje wordt steeds duurder, maar hier blijft een pilsje goedkoop

Uit de nieuwste inflatiecijfers blijkt dat de prijzen in de horeca opnieuw zijn gestegen. Maar toch weten ze hier de prijs voor een pilsje lekker laag te houden.

Staakt het vuren tussen Iran en Israël, maar gaat dat standhouden?

“De ervaring leert dat staken het vuur in het Midden- Oosten nooit lang stand houden.” stelt Midden-Oosten expert Paul Aarts. Sinds 8 juni hebben de landen besproken niet meer op elkaar te schieten. Maar dezelfde dag was er alweer sprake van raketaanvallen tussen beide landen. Op last van Trump zijn beide landen gestopt met schieten, alleen hoe lang dit stand zal houden, is nog maar de vraag. 

Hoewel de eerste raketten tijdens dit staakt-het-vuren afgeschoten werden door Iran is het volgens Aarts vaak Israël die als eerste weer begint met schieten, “Het is vooral staken van de ene kant en vuren van de andere kant.”

Druk vanuit de Verenigde Staten

Dat Trump beide partijen oproept tot een staakt-het-vuren is dan ook geen verrassing. Trump is namelijk hard op zoek naar een deal tussen de VS en Iran. Alleen door de beschietingen van Israël worden die onderhandelingen steeds lastiger, “Het gestook van Israël past daar niet bij.”
Hoewel Trump en zijn kabinet spreken van een sterke deal is dat volgens Aarts niet aannemelijk, “Trump wil geen gezichtsverlies lijden en goed uit de hoek komen als een soort vredesonderhandelaar.” Maar niet alleen voor zijn imago is de oorlog slecht voor Trump. De  oorlog heeft directe economische gevolgen voor de VS. Volgens de US Energy Information Administration is de benzineprijs, die doorgaans erg goedkoop is in de VS, gestegen met 30%.

Glazen bol

Nu is er dus weer sprake van een staakt-het-vuren, maar of dat gaat stand houden is nog maar de vraag. “Israël wil Iran namelijk destabiliseren en het liefste een val van het regime bewerkstelligen.” “Iran moet geen concurrentie bieden tegen Israël,” aldus Aarts. Maar Israël is wel afhankelijk van Amerikaanse steun en zal dus ook moeten luisteren naar Trump en die wil nu eenmaal een deal sluiten.

Hoe het gaat aflopen durft Aarts niet te zeggen, “daarvoor heb je echt een glazen bolletje nodig.” Alleen zal het de komende tijd niet drastisch gaan veranderen, “zoals het er nu uitziet gaat het nog wel een tijdje op dezelfde manier door.”

Niet alleen Rutte en De Jonge onder druk: corona-enquête kan ook huidige ministers raken

De openbare verhoren van de parlementaire enquêtecommissie corona zijn begonnen. Daarbij valt vooral op hoe verstrekkend de mogelijke gevolgen kunnen zijn. Niet alleen oud-bewindspersonen zoals Mark Rutte en Hugo de Jonge moeten onder ede verklaren. Ook huidige ministers kunnen indirect gevolgen ondervinden van wat tijdens de verhoren naar voren komt.

De enquêtecommissie beschikt over een zwaar middel: zij hoort getuigen onder ede. “Dat betekent kort gezegd dat zij persoonlijk strafbaar zijn als zij onder ede liegen”, zegt politiek verslaggever Sanne Oving (NU.nl). In het uiterste geval kan dat leiden tot strafrechtelijke vervolging wegens eedschending.

Daarnaast geldt een politiek gevoelige regel. Ministers dragen verantwoordelijkheid voor hun ministerie, ook voor besluiten die hun voorgangers namen. Als de commissie ernstige fouten of misstanden vindt, kunnen de gevolgen daarom verder gaan dan voormalige bewindspersonen. De Tweede Kamer kan dan politieke maatregelen nemen, zoals een motie van wantrouwen tegen een huidige minister. Die combinatie maakt de verhoren beladen. In theorie kunnen zowel persoonlijke als politieke consequenties volgen, zelfs voor bewindspersonen die destijds niet aan de knoppen zaten. Eerder parlementair onderzoek heeft al eens politieke gevolgen gehad, maar dat gebeurde vooral in situaties waarin bewindspersonen zelf direct betrokken waren bij het beleid.

Onderzoek naar besluitvorming

De commissie onderzoekt hoe het kabinet tijdens de coronacrisis besluiten nam en welke lessen daaruit voortkomen. Veel Nederlanders denken daarbij vooral aan maatregelen zoals de avondklok en de mondkapjesplicht. Het onderzoek richt zich echter vooral op de processen achter die besluiten. Volgens politicoloog Joep van Lit van de Radboud Universiteit is de focus in de loop der jaren verschoven. “In het begin lag de nadruk op waarheidsvinding. Nu gaat het veel meer om evaluatie en lessen voor de toekomst.” Ook Oving ziet die ontwikkeling terug. Vooral de aandacht voor het Catshuisoverleg en de Torentjesoverleggen valt haar op. “Van die overleggen bestaan geen notulen. De ergernis over dat gebrek aan documentatie klinkt duidelijk door tijdens de verhoren.”

Deskundigen verwachten overigens niet dat de enquête tot grote politieke of juridische gevolgen leidt. Zowel Oving als Van Lit achten het onwaarschijnlijk dat ministers moeten aftreden of dat het Openbaar Ministerie strafzaken begint. Volgens hen draait de enquête vooral om reconstructie en maatschappelijke reflectie. De commissie wil inzicht krijgen in de besluitvorming tijdens de crisis en lessen trekken voor toekomstige noodsituaties.

Experts waarschuwen voor misbruik slimme AI-bril: “Idee dat je ergens anoniem heen kan gaan is echt helemaal voorbij” 

Meta experimenteert met gezichtsherkenning in slimme AI-brillen en heeft de technologie volgens berichtgeving zelfs al op grote schaal voorbereid. Hoewel gezichtsherkenning in de openbare ruimte binnen de EU verboden is, groeit de vrees dat dergelijke technologie elders in de wereld wel beschikbaar komt. Dat kan ingrijpende gevolgen hebben: voorbijgangers kunnen ongemerkt herkend én gekoppeld worden aan hun online leven. Deskundigen waarschuwen dat dit niet alleen de privacy aantast, maar ook nieuwe kansen biedt voor misbruik, zoals identiteitsfraude en stalking. “Ik voelde me aangetast in mijn privacy,” zegt Bert Hubert, ervaren autoriteit op het gebied van cybersecurity. 

Hubert weet uit ervaring hoe ver gezichtsherkenningstechnologie al is. Hij testte de software en vertelt dat het zelfs kwam aanzetten met foto’s van de afgelopen vijftien jaar. “Inclusief foto’s waar je dronken op een studentenfeestje staat. Daar schrik je wel van dat dat gebeurd. Je weet dat de foto ergens online staan, maar je wordt er niet steeds mee geconfronteerd. En zo loopt ineens iemand langs met een bril en die zoekt het internet af met foto’s van jou.”

Vrees voor misbruik

Ook cybersecurityexpert Henri Beek ziet risico’s wanneer gezichtsherkenning op grotere schaal wordt uitgerold. “Als ze een naam en account koppelen aan een gezicht ontstaat er een database. Dan loop je een risico dat het makkelijker wordt om de identiteit van mensen te achterhalen en daar ook misbruik van te maken. Denk bijvoorbeeld aan identiteitsfraude of aan situaties waarin mensen kwetsbaar worden op basis van wat ze posten op social media. Als iemand bijvoorbeeld openbaar heeft staan waar die werkt of waar die naar school gaat, kan je makkelijk in die persoonlijke levenssfeer komen. Ook als je denkt dat niemand het weet.” 

Daarbij kunnen volgens Beek ook gegevens uit oude datalekken een rol spelen. “Meta heeft in het verleden al een datalek gehad en ook andere bedrijven kunnen geraakt kunnen door bijvoorbeeld een datalek.  Daaruit kun je telefoonnummers en e-mailadressen terugvinden en een profiel schetsen.” Wanneer die informatie vervolgens wordt gecombineerd met gegevens uit andere lekken en sociale media, ontstaat volgens Beek een steeds completer beeld van iemand.

Europees verbod biedt geen garantie

Hoewel het in de EU verboden is, groeit de vrees dat de technologie wel gebruikt kan worden door consumenten. “Dit soort dingen kent geen landsgrenzen van criminele activiteiten. Als Europeaan ga je misschien wel naar de VS als je op vakantie gaat of wanneer student een jaar abroad gaat. Als daar allemaal Amerikanen met slimme brillen oplopen, wordt je er alsnog mee geconfronteerd of je het nou wil of niet,” zegt Beek. 

“Je hebt de bril niet eens nodig,” zegt Hubert. Tegenwoordig kan je ook al met camera’s die onopvallend in kleding zijn verwerkt mensen herkennen. Beek ziet daar ook voordelen in. “Als je als agent opzoek bent naar een vermist persoon, kan ik me voorstellen dat als je een database kan inladen in de bril en het een melding geeft als die een vermist persoon tegenkomt of een crimineel vindt die zich schuil houdt, handig is. Tegelijkertijd blijft het een privacyvraagstuk.” 

Bert weerlegt dit argument: “Als je bij de politie of geheime dienst werkt en je wil undercover gaan, kan je dat nu helemaal vergeten. Als iemand zegt: ‘Ik ben Jan de Boer’ kan iemand met een camera antwoorden ‘Nee, dat ben je niet.’ Het Idee dat je ergens anoniem heen kan gaan is dan echt helemaal voorbij.” 

Laatste boek Lieke Marsman verschijnt na haar overlijden

Kort na het overlijden van dichter en schrijver Lieke Marsman verschijnt haar laatste boek. De publicatie volgt op een moment waarop de Nederlandse literatuur afscheid neemt van een veelgelezen en bekroonde auteur. Haar werk en rol binnen het literaire veld maken dat deze uitgave extra aandacht krijgt.

Marsman overleed op 3 juni op 35-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Volgens uitgeverij Pluim stond de verschijning van het boek al geruime tijd gepland en is er geen reden geweest om van dat besluit af te wijken.

Een afdaling naar een ondergrondse wereld

In De dichter en de duivel staat een dichter centraal die een huis koopt, maar al snel ontdekt dat het huis haar toegang geeft tot een mysterieuze ondergrondse wereld. In deze wereld kunnen mensen hun zonden afkopen in ruil voor kleine stukjes van hun ziel. Tijdens haar afdaling ontmoet ze uiteenlopende figuren, zoals influencers, woordvoerders, reclamemakers, oorlogsmisdadigers en columnisten. Af en toe vindt ze steun bij andere dichters, maar uiteindelijk leidt haar reis naar een onvermijdelijke confrontatie: een ontmoeting met de duivel.

Bekroond en invloedrijk oeuvre

Marsman debuteerde in 2010 met de dichtbundel Wat ik mijzelf graag voorhoud, waarvoor ze direct meerdere prijzen ontving. In de jaren daarna publiceerde ze verschillende bundels, romans en essays en bereikte ze een breed lezerspubliek. Van 2021 tot 2023 vervulde ze de functie van Dichter des Vaderlands, een rol waarbij ze poëzie inzet om te reflecteren op maatschappelijke gebeurtenissen en het publieke debat. In haar werk keerde ze regelmatig terug naar thema’s als lichamelijkheid, ziekte en existentiële vragen.

Schrijven tot het einde

Zelfs tijdens haar ziekte bleef Marsman schrijven. In 2025 verscheen nog Op een andere planeet kunnen ze me redden, waarin ze onder meer persoonlijke dagboekfragmenten deelde over de nabijheid van de dood. Haar laatste boek verschijnt daarmee als afsluiting van haar oeuvre.

Fotoreportage: vijf jaar lange renovatie eindelijk op zijn eind

Na vijf jaar verbouwen is het eindelijk zover voor het aquarium van dierentuin ARTIS in Amsterdam. Het zout uit de aquaria zorgde voor steeds ergere beschadiging aan muren, plafonds en constructies en een renovatie was noodzakelijk. Na de renovatie van 50 miljioen euro is het oudste aquarium weer klaar om bezoekers te ontvangen. Zaterdag 13 juni gaan de deuren van het aquarium uit 1882 voor het publiek open. Maar wij van Ey!Daily mochten vandaag al een kijkje komen nemen.

Vertrouwen in het kabinet keldert: “Het is heel lastig met een minderheidskabinet”

Bij het aantreden van kabinet-Jetten had een derde van de kiezers vertrouwen in het kabinet. Drie maanden later is dat nog maar 22 procent. Dit is lager dan het vertrouwen in kabinet-Schoof na dezelfde periode. De kiezers en politici die wij spraken zien vooral de minderheid van het kabinet als oorzaak van het gedaalde vertrouwen.

“Opgeven is geen optie, 20 jaar Alpe d’HuZes”

Voor het 20-jarig jubileum van Alpe d’HuZes volgen we de Indoor Ride in Rotterdam Ahoy, waar honderden mensen de virtuele klim maken. Geen berg, wel dezelfde missie: geld inzamelen voor kankeronderzoek. In twintig jaar tijd haalden deelnemers ruim 246 miljoen euro op.