Home Blog Pagina 149

Demonstranten maken lawaai in Rotterdam voor Palestina

Bij een protest in Rotterdam verzamelden tientallen demonstranten van actiegroep ‘Geef Tegengas’ en Vakbondsleden solidair met Palestina, om te protesteren tegen de rol van de Rotterdamse haven in de militaire bevoorrading van Israël. Na het lawaaiprotest op de Blaak in Rotterdam was er een mars naar het hoofdkantoor van Maersk, een leverancier van deze militaire voorraden. Deze fotoreportage geeft je een kijk in hoe het er aan toe ging.

Protest op Blaak
Mars wordt ingezet
Lopen richting het Maersk kantoor
Fakkels worden aangestoken
Fakkel
Protest bij Maersk kantoor
Wachten totdat de weg is afgezet
Dichter naar het Maersk gebouw lopen

D66-migratieplan roept gemengde reacties op: “Radicale koerswijziging”

Experts en belangenorganisaties reageren verdeeld op het voorstel van D66-leider Rob Jetten om het Nederlandse asielbeleid om te gooien naar een ‘Canadees model’. Critici spreken van een ‘egoïstisch’ systeem, voorstanders zien kansen om gevaarlijke oversteekroutes te beëindigen.

D66-leider Rob Jetten kondigde gisteren aan dat zijn partij wil dat asielzoekers in de toekomst buiten de EU hun aanvraag moeten indienen. Het voorstel heeft gemengde reacties opgeroepen bij migratie-experts en politieke organisaties.

‘Egoïstisch model’

Roos Ykema, voorzitter van migratieorganisatie Migreat, reageert vernietigend op het D66-voorstel. “Het Canadese model is een erg egoïstisch model, waarbij vooral wordt gekeken welke migrant economisch iets oplevert voor het land,” zegt Ykema.
Volgens haar past het voorstel “precies bij de Europese trend, waarin migratiebeleid totaal niet over de vrijheid of veiligheid van de persoon die vlucht of migreert, maar alleen om economisch of politiek gewin gaat – over de lijken van de 66.519 mensen die overleden aan de Europese grenzen.”

Ykema noemt het voorstel “naïef of gewoon kwaadaardig” omdat buurlanden van oorlogsgebieden volgens haar nooit vrijwillig alle verantwoordelijkheid zullen nemen voor vluchtelingen. Ze vindt het opvallend dat D66, dat individuele vrijheid hoog in het vaandel heeft, nu wil dat mensen verplicht in buurlanden verblijven.

‘Dit is een radicale wijziging’

Saskia Bonjour, universitair hoofddocent politicologie aan de Universiteit van Amsterdam, ziet het voorstel als een duidelijke breuk met eerdere standpunten van D66: “Het is een radicale wijziging. Mensen krijgen geen toegang meer tot asiel in Europa. Ze worden eerst weggestuurd, en pas daarna wordt bekeken of ze recht hebben op bescherming.”

Bonjour begrijpt de wens om het systeem te verbeteren, maar ziet grote praktische en juridische obstakels: “Tot nu toe is het niet gelukt om opvang in derde landen te organiseren op een manier die voldoet aan mensenrechtenstandaarden. En het is zeer de vraag of het juridisch is toegestaan om mensen door te sturen naar landen waar ze geen enkele band mee hebben.”

Ze noemt het voorstel goedbedoeld, maar problematisch. “Het idee om mensen buiten Europa asiel te laten aanvragen is lovenswaardig als het gaat om veiligheid. Maar het is lastig om het goed en menswaardig uit te voeren. Je moet denken aan toegang tot advocaten, goede opvang, onderwijs voor kinderen, en een eerlijke procedure.”

Jonge Democraten: steun voor idee, zorgen over uitvoering

De Jonge Democraten, de jongerenorganisatie van D66, steunen het idee van asielprocedures buiten de EU, maar hebben wel bedenkingen. Voorzitter Frouke van Dam zegt dat het goed is dat D66 “met een nieuw verhaal komt” waardoor asielzoekers geen gevaarlijke tochten meer hoeven te maken. “We verschillen wel van visie met D66 over het sluiten van de asielmogelijkheden binnen de EU,” aldus van Dam. “Wij vinden dat er – zeker met de huidige verdragen – mogelijkheid moet blijven om asiel in Nederland aan te vragen.”

De JD maken zich vooral zorgen over mensenrechtenbescherming: “Zeker met de conservatieve wind in Europa maken we ons zorgen over de bescherming van mensenrechten bij wijziging van deze verdragen,” zegt van Dam.

Politieke verschuiving in Nederland

Bonjour plaatst het D66-voorstel in een bredere politieke context: “Het is een absoluut feit dat wat het redelijke midden vindt extreem is opgeschoven over de afgelopen 25 jaar,” zegt ze. “De hele Nederlandse politiek, inclusief progressieve partijen, zijn op dit punt enorm opgeschoven.”

Volgens de politicoloog betekent het voorstel dat “je geen recht meer hebt op asiel in Europa. We sturen je weg en dan gaan we bekijken wat er aan de hand is.” Dit contrasteert sterk met het beleid van 30 jaar geleden, toen asielzoekers wel werden opgevangen in Nederland.

Verdragswijzigingen nodig

Voor het ‘Canadese model’ moeten internationale verdragen zoals het Vluchtelingenverdrag uit 1951 worden aangepast. Ykema wijst erop dat dit alleen kan “als alle landen die het verdrag al getekend hebben het eens zijn met de aanpassing.”
Jetten erkende eerder dat verdragswijzigingen tijd kosten, maar ziet steeds meer landen openstaan voor ‘modernisering’ van de verdragen. In de tussentijd wil D66 het beleid voor overlastgevende asielzoekers alvast strenger maken.

Helft van Nederlanders heeft vertrouwen in NAVO, maar wil geen voortrekkersrol

Veel Nederlanders vinden defensie belangrijker dan voorheen, maar willen pas meer investeren als andere landen ook meedoen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Ipsos I&O in aanloop naar de NAVO-top in Den Haag.

Ruim de helft van de Nederlanders (51 procent) heeft vertrouwen in de NAVO, meer dan in de Europese Unie (42 procent) of de Nederlandse overheid (33 procent). Toch ziet slechts één op de vijf Nederlanders de VS nog als bondgenoot.

Volgens onderzoeker Maartje van de Koppel hangt dat samen met recente geopolitieke ontwikkelingen: “Met het presidentschap van Trump en de vele veranderingen in het buitenlandbeleid van de VS vinden kiezers het lastig om daarop te vertrouwen.”

Geen voortrekkersrol

Hoewel defensie als thema flink is gestegen in urgentie (van 5 procent in 2023 naar 19 procent nu), is er weinig animo voor een leidende rol van Nederland in NAVO-verband. Slechts 21 procent vindt dat Nederland een voortrekkersrol moet nemen. Een groter deel (40 procent) investeert liever alleen als andere NAVO-landen dat ook doen.

“Er is een relatief klein aandeel dat duidelijk kiest voor die voortrekkersrol,” zegt Van de Koppel. “Als je het bij elkaar weegt, zijn er toch overwegend meer kiezers die zich een beetje afwachtend opstellen.”

NAVO-norm verdeelt kiezers

NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte wil dat landen 5 procent van hun bbp aan defensie besteden. Om draagvlak te meten, voerde Ipsos I&O een zogenoemd split-run-experiment uit. De helft van de ondervraagden kreeg alleen de vraag of Nederland die norm moet halen. De andere helft kreeg de vraag mét de toevoeging dat dit ten koste zou gaan van investeringen in zorg, wonen of opvang.

“Stellingen zijn natuurlijk altijd een versimpelde weergave van de werkelijkheid,” legt Van de Koppel uit. “Maar als je daar nog een gevolg aan toevoegt waar mensen bewuster van zijn, dan verandert die steun.” Zonder toevoeging is 42 procent voor verhoging naar 5 procent. Met de waarschuwing over binnenlandse gevolgen daalt dat naar 31 procent.


Politiek leiderschap op defensie

Op de vraag welke politici het meeste leiderschap tonen op het gebied van defensie en internationale veiligheid, scoort VVD-leider Dilan Yesilgöz het hoogst (27 procent), gevolgd door Henri Bontenbal (22 procent) en Frans Timmermans (20 procent).

Van de Koppel nuanceert: “Ze wordt zeker gewaardeerd, ook buiten de eigen achterban. Maar 27 procent is niet overweldigend, en het verschil met de nummers twee en drie is klein.”

Demissionair premier Dick Schoof zakt juist stevig weg: van 29 procent waardering in maart naar 16 procent nu. “Hij is een stuk onzichtbaarder,” zegt Van de Koppel. “Het ging veel over de val van het kabinet, waarmee vooral de fractieleiders weer centraal kwamen te staan.”

Wembley kookt over: Dua lipa zet 33 graden om in pure popvlammen ★★★★☆

Zweet, sexy outfits en een bratty gast — het tweede concert van Dua Lipa in Wembley had het allemaal. De Brits-Albanese popster veroverde harten met haar looks, dansmoves en geweldige setlist. “Wembley. Londen. Mijn thuis. Ik kan het nog steeds niet geloven. Deze avond is een droom.”

“Voor het volgende nummer dacht ik: laat ik een vriendin meenemen, klinkt het vanuit Dua Lipa op het podium in het stadion.” Het eerste gejoel klinkt in de zaal vanuit alle hoeken. De duizenden fans staan met grote glinsterende ogen, telefoons in de lucht en ingehouden adem te luisteren tot Dua Lipa de volgende woorden uitspreekt: “En laat me je dit zeggen: ze is echt de grootste brat van allemaal. Geef het op voor Charlie XCX!!” Nog voor de zangeres de zin heeft afgemaakt begint het hele stadion te gillen na de woorden brat, die overduidelijk slaan op Brat/Brat summer van Charlie XCX. De fans die voor het concert nog uitgeput en zwetend met waaiers op de grond zaten, springen nu op alsof ze nooit moe waren. Vuisten in de lucht, glinsterende ogen en brede, stralende glimlachen verschijnen overal in het publiek. Wanneer dan ook de eerste noten van het nummer ‘360’ opkomen ontploft Wembley, en is het hele nummer vrijwel in koor te horen door het gehele stadion.

Fans laten zich niet kisten door hitte

Ondanks de extreme warmte lieten de fans zich niet tegenhouden. Uren voor het concert begon, krioelde het al van de fans op de weg van het station naar het stadion toe gekleed in merchandise, glitteroutfits, hoge leren laarzen én visnet panty’s. De sfeer zat er gelijk goed in: de hits van Dua lipa klonken door de speakers, pop-up winkels stonden rondom het stadion en de sfeer onderling leek ondanks de drukte gemoedelijk, mensen maakte praatjes met elkaar en deelden zonnebrand. Dat de fans zich niet lieten tegenhouden bleek toen er een jonge vrouw, inclusief krukken en gips, met hulp van haar vriendinnen de trappen van het stadion beklom. “Ik ga gewoon alsnog”, zei ze lachend.

Dua lipa gaat van pop naar rauw

De zangeres die rond 20:15 het podium betrad maakte er direct een feestje van. Ze opende de avond vol vuurwerk en achtergronddansers tijdens “Training Season”. Een populair nummer van een iet wat minder geliefd album. Tijdens elk concert wordt er een verassingsnummer, vaak in de lokale taal, gezongen. Deze avond was dat: IDGAF, een nummer van Dua lipa zelf. “Ik wilde terug naar een nummer van mijn eerste album. Dit nummer heb ik al sinds 2020 niet meer live op een podium gezongen.” Dit is nu het derde eigen nummer wat Dua Lipa zingt als surprise song. Waar anderen landen nummers kregen zoals ’99 Luftballons’ en ‘Me Gustas Tu’, moest Wembley het wederom met een eigen nummer doen. Maar de aankondiging hierna én het samen gezongen nummer met Charlie XCX maakte een hoop goed. 

Ondanks haar vele snelle pophits maakte ze na ‘360’ plaats voor het iet wat rustigere nummer ‘Maria’. Terwijl de eerste klanken van het nummer klinken, lijkt de drukte weg te vallen. Geen harde beat of achtergrondzangeressen. Alleen een zachte piano en de pure en krachtige stem van Dua Lipa. Ook het nummer ‘Falling forever’ maakte veel indruk. Op het gehele scherm waren rennende, wilde paarden te zien in een rood oranje gloed, die de indruk wekte van zonsondergang. Dit in combinatie met vuurwerk en vlammen die omhoogkwamen zorgden voor een schitterend beeld rondom het podium. Wat ook nog versterkt werd door de betoverende diepblauwe, nauwsluitende glitterjurk waarin de popster verscheen. 

Een avond om nooit te vergeten

Met een goed gemixt repertoire van oudere nummers en nieuwe hits maakte ze de avond vol met drieëntwintig nummers. De hitte leek haar, behalve doordrenkt haar wat vast plakte aan haar lijf, niet veel te doen. De zangeres nam, terecht, wat pauzes tussendoor. Deze vulde ze op met knuffels met het publiek, selfies én mooie woorden. “Deze avond ga ik voor de rest van mijn leven onthouden. Dit betekent de wereld voor mij.” Een ding is zeker: Dua lipa is niet de enige die deze avond niet snel zal vergeten. 

Optocht Nationale Veteranendag geschrapt vanwege de NAVO-TOP

Zaterdag 28 juni zal er geen veteranen optocht worden gehouden door Den Haag. Het nationale evenement – dat elke laatste zaterdag van juni wordt gehouden – zal zijn gebruikelijke schema om moeten gooien voor de NAVO-top vanwege een te kort aan ondersteuning van de gemeente, politie en defensie. “Het is erkenning dat op dit moment even niet kan”, vertelt Majoor Marc Daverveldt

Ondanks begrip voor de situatie, baalt de Majoor enorm. Als penningmeester van het nationaal veteranen platform had hij het graag anders gezien: “verstandelijk begrijp ik de situatie, maar het is jammer, én dat is een eufemisme. Voor een heleboel veteranen is de optocht hét moment van waardering. Dat moment wanneer je door de stad loopt halen velen positieve energie uit. Hagen van mensen staan te applaudisseren, te zingen en met vlaggen te zwaaien. Dat voelen wij echt als een stuk waardering voor datgene wat we ooit gedaan hebben”.

Ondanks de missende parade wordt de dag wel verder gevierd op het Malieveld. “Het zal een feestje worden”, vertelt Daverveldt. Door de dag heen zullen er diverse optredens  gegeven worden door tribute bands en orkesten. Ook zijn er diverse militaire voertuigen te zien en zullen er in de middag parachutisten landen op het Malieveld. “Ik verwacht dat de minister en ook Tweede kamerleden langs zullen komen. En ik hoop dat Zijne Majesteit Willem-Alexander een paar uurtjes vrij kan maken voor ons. Om dan toch enigszins dat wrange gevoel van het missende defilé goed te kunnen maken.”

Nationale Veteranendag is een dag in het teken van erkenning en waardering voor veteranen. Tijdens Veteranendag bedankt Nederland de veteranen die zijn ingezet in dienst van de vrede, vroeger en nu. Per 1 januari 2024 stond het totale aantal veteranen op 100.800. Van dit aantal zijn 76.000 veteranen postactief, 24.800 zijn in werkelijke dienst.

Een etmaal lang racen, vuurwerk en kampvuren: de 24 uur van de Nürburgring in foto’s

De 24 uur van de Nürburgring werd afgelopen weekend verreden op het langste circuit ter wereld, diep in de Duitse Eifel. Waar normaal stilte heerst in dorpen als Adenau, Quiddelbach en Nürburg, verandert het gebied tijdens het raceweekend in een kolkend festival van snelheid en sfeer. Langs het ruim 25 kilometer lange asfaltlint verschijnen tenten en caravans op steile hellingen en in de bossen. Kampvuren branden onafgebroken, barbecues draaien overuren en vuurwerk kleurt de nacht. Meer dan 200.000 fans creëren hun eigen wereld direct langs de baan, terwijl de auto’s dag en nacht voorbij razen. Een sfeerimpressie van de 24 uur van de Nürnburgring.

De start van de race.
De Porsche 911 GT3 van coureurs Kévin Estre, Ayhancan Güven, Laurens Vanthoor en Thomas Preining kwam als eerste de finish over maar eindigde door een penalty als tweede.
Duwen om een plekje in de pitstraat.
De Brünnchen bocht.
Een zitplek langs de baan was lastig te vinden, dus dan maar staan.
Geen slechte plek om de race te volgen.
Op sommige plekken hadden ze meer aandacht voor de live-stream dan de auto’s zelf…
Hier al helemaal.
Honderden kampvuren zijn te tellen langs het circuit.
In de nachtelijke uren gaat de ene na de andere vuurpijl de lucht in.
En dat terwijl vuurwerk vanwege de hitte/droogte nog wel verboden was…

AUDIO – Bij Brein Support leren jongeren om te gaan met een niet-aangeboren hersenletsel: ‘Het leven van hen is drastisch veranderd”

Het is de dag van overprikkeling bij hersenletsel – die dag is er om aandacht te vragen voor overprikkeling bij mensen met een niet-aangeboren hersenletsel. Bij expertisecentrum Brein Support in Arnhem komen jongeren met NAH – in een traject van een jaar krijgen zij daar onderwijs en wordt er met experts gekeken hoe de jongeren om kunnen gaan met hersenletsel. Jongeren die daar komen hebben op verschillende manieren NAH gekregen: “Denk aan een val van het paard of door ziekte”, zegt Victor van den Broek, een van de mensen achter Brein Support.

Luister hier naar de repo bij Brein Support: