Home Blog Pagina 145

iPhone 17 in ’tweedehands tijdperk’: wie koopt nog nieuw?

0

Gisteravond heeft Apple zijn nieuwe producten onthuld tijdens een online livestream. Naast nieuwe versies van de smartwatch en AirPods is ook de iPhone 17 tentoongesteld. Tegelijkertijd laten cijfers zien dat de smartphonemarkt in Europa afneemt en dat Nederlanders hun toestel steeds langer gebruiken. Staan mensen nog te popelen om meteen de nieuwste telefoons te kopen?

De vernieuwingen volgen elkaar snel op bij Apple. Ze proberen elke iPhone tien keer beter te maken dan de vorige. Maar het koopgedrag van consumenten verandert: steeds vaker valt de keuze op tweedehands. 55% van de Europeanen geven aan dat ze bereid zijn om een tweedehands telefoon te kopen. Dat blijkt uit het onderzoek van KANTAR, dat het in 13 Europese landen (waaronder Nederland) heeft uitgezocht. In Nederland heeft zelfs 51% van de mensen weleens een refurbished telefoon gekocht. Dat is een stijging van 11% vergeleken met vorig jaar.

Je kan je afvragen of er nog belangstelling is om meteen de nieuwste telefoon te kopen. IPhone-expert Geertje Algera vertelt dat de tijden zijn veranderd: “Het is wel anders dan vijf jaar of tien jaar geleden. Voorheen was het echt een hype, dat de nieuwste iPhone kwam en dat je die gelijk moest hebben. Maar dat is wel afgenomen. Je hoeft nu zeker niet elk jaar de nieuwste telefoon te kopen.”

Techjournalist Bastiaan Vroegop vertelt ook dat de noodzaak om de nieuwste telefoon te kopen is verminderd: “Vroeger kochten mensen iedere twee jaar een nieuw toestel, want dan mocht je bij je abonnement een nieuwe uitkiezen. Dat is in Nederland sowieso veel minder aantrekkelijk geworden, nu dat verplicht als een lening wordt geregistreerd. Daarnaast brengen bedrijven ook langer updates uit, dus die telefoons gaan wel zeven, acht jaar mee.”

Al met al zijn mensen dus iets zuiniger met hun telefoon. Toch raakt dat Apple nauwelijks in de kern van hun verdienmodel, meldt Vroegop: “Apple ’s grootste verdienmodel is niet de iPhone, maar gewoon services. Dus jouw abonnement op iCloud, Apple Music, Apple TV etc. dat is waar voor hen het grote geld ligt.  Zolang jij een iPhone hebt, of het nou een oude of een nieuwe is, verdienen ze wel geld. Dat is dus een beetje hun strategie.”

Tilburgse studentenvereniging in gesprek over zelfdoding onder studenten: “het is makkelijker een plek te geven”

0

TILBURG – Gemiddeld sterven per dag in Nederland vijf mensen aan zelfdoding. Dit is zelfs de belangrijkste doodsoorzaak onder dertigers. Bij elke zelfdoding worden gemiddeld 135 mensen geraakt door immens verdriet. Vandaag is het wereld suïcide preventie dag. Britt de Vries, lid van studentenvereniging Olof, kreeg binnen de vereniging van dichtbij te maken met zelfdoding. Sindsdien is het een groot gespreksonderwerp binnen de vereniging. 

In oktober 2024 beroofde één lid van de studentenvereniging zichzelf van het leven. Dit maakte een enorme impact op de leden. Olof is twee weken dicht geweest en er was een grote opkomst om steun bij elkaar te vinden. “Het is fijn om het te kunnen bespreken en samen herinneringen met elkaar te delen.” Mentale gezondheid was al onderling aan de orde, maar na de gebeurtenis is er meer aandacht voorgekomen. Volgens Britt helpt het om er over te praten. “Het maakt het verlies prettiger, je kan het makkelijker een plekje geven in plaats van dat je het wegstopt.” 

Er zijn wel signalen geweest maar die werden destijds ook snel opgevangen. Tijdens een avond met een paar drankjes op kwamen persoonlijke verhalen aan bod vertelt De Vries. De dag er na werd wel altijd gevraagd: gaat het wel echt? En er zijn gesprekken geweest. “Dit zijn de signalen waarvan ik achteraf dacht: er zijn weleens dingen geweest.” 

Zij hebben heel veel steun van oud-leden gehad. Er was een oud-lid dat hetzelfde heeft meegemaakt en daar is gelijk contact mee geweest. Met name hoe kan je het best handelen in het er zijn voor het dispuut, vrienden en familie. “De vrouw van een oud-senator heeft gratis psychische hulp aangeboden aan het dispuut, want zij is psycholoog.”  

Binnen in de vereniging 

Indirect zijn ze nu bezig met suïcide preventie. De vereniging heeft een welzijnscomité. Zij zijn bezig om meer aandacht te besteden aan mentale gezondheid. Ook hebben ze een aantal interne vertrouwenspersonen. Zij staan bovenaan in de Olof app met een persoonlijke profielfoto, zodat het ook uitnodigend is om mee te praten vertelt Britt. “Alle nieuwe eerstejaars zijn ook op de hoogte gebracht en de vertrouwenspersonen zijn tijdens de kennismakingstijd ook langs geweest. Er wordt dus wel veel aandacht aan besteed.”  

“Ik denk dat je het juist laagdrempelig moet houden en dat het beste effect heeft.” Bij de vereniging zorgt de voorzitter van de commissie er zo nu en dan voor dat de leden een update krijgen over hoe het gaat. “Wij stimuleren zelf ook, om goed naar de mensen om je heen te kijken en als je merkt dat iemand wat afwezig is of je er geen trek in hebt dan kan je altijd bij een vertrouwenspersoon of bestuur terecht” Het directe contact is belangrijk, want je voelt je vrijer en daardoor meer open naar de persoon vertelt Britt. Op een gegeven moment ken je de personen en is het vertrouwd. Het doel van het welzijnscomité is dat er niet altijd iets mee gedaan wordt, maar dat het voor opluchting zorgt bij de leden. 

In de dispuuthuizen hangen ook gedragsregels voornamelijk over seksueel grensoverschrijdend gedrag, maar met suïcide is het lastiger. “Het onderwerp kan namelijk afschrikken van gebeurt dat hier.” 

113 zelfmoordpreventie. Denk je aan zelfmoord of maak je je zorgen om iemand anders? Bel 0800-0113 of chat via 113.nl 

Tekort opvangplekken Oekraïense vluchtelingen; ,,Alle mensen praten erover”

TILBURG – Tilburg kampt met een tekort aan opvangplekken voor Oekraïense vluchtelingen. De gemeente laat weten ze voor 102 mensen plekken te kort komen. De drukte is ook het gesprek van de dag in de opvanglocaties zelf.  

Als je de oude kantoorpanden binnenloopt merk je meteen dat de gebouwen nu andere doeleinden dienen. Het zijn geen plekken meer waar wordt gewerkt, maar waar mensen wonen. Op de locatie aan de Alleenhouderstraat, waar 120 mensen wonen, wappert de Oekraïense vlag boven de hoofdingang van het gebouw.

De 23-jarige Yelyzaveta Logvynenko woont inmiddels al bijna drie jaar in een opvanglocatie in Tilburg en is onderweg naar haar baan bij de McDonald’s. ,,Alle mensen praten erover”, vertelt ze, over de drukte in de opvangplekken. ,,Ik weet niet precies de reden waarom het zo is, maar iedereen heeft het erover.”

,,Ik zit op een goede plek”, prijst ze zichzelf gelukkig. Ze deelt haar kamer ‘maar’ met één ander persoon, een vrouw, vertelt ze. ,,Het is heel erg druk”. En dat maakt het volgens haar moeilijk. ,,Sommige mensen wonen in plekken met zijn drieën maar sommige wonen met zijn vijven in dezelfde ruimte. En dat werkt niet voor iedereen.”

In veel van de opvangplekken hangen er Oekraïense flyers om mensen in te lichten over verschillende zaken. En op een andere locatie probeert een baliemedewerker iets uit te leggen door middel van een vertaalapp.

Wonen in een opvangplek

,,Sommige mensen hebben een goede plek om in te wonen en sommige niet”, vertelt een jonge vrouw die inmiddels anderhalf jaar in een opvangplek in Tilburg verblijft. Ze is samen met een vriendin, die in een opvangplek in Breda woont, op pad om boodschappen te doen.

De opvangplekken staan in veel gemeenten onder druk en daarom trekken ze aan de bel. Op het moment heeft de gemeente Tilburg plek voor 1049 vluchtelingen maar dat zijn er dus 102 te weinig.

Een woordvoerder van de gemeente Tilburg erkent het probleem. ,,De gemeente is continu op zoek naar nieuwe locaties om opvangplekken te realiseren. Helaas zijn deze locaties dun gezaaid: een pand moet op een geschikte plek liggen en moet makkelijk om te bouwen zijn tot opvanglocatie’’, laat de gemeente weten. ,,En als er dan een pand gevonden is, moet je hiervoor een uitgebreide procedure worden doorlopen, voordat de juiste vergunning kan worden verstrekt.”

Tilburg is niet de enige die moeite heeft met het huisvesten van Oekraïense vluchtelingen, ook gemeente zoals Eindhoven en de vier grote streden hebben er moeite mee.  

Ursula von der Leyen: “We moeten meer Europees zijn.”

0

De Europese Commissievoorzitter Ursula von der Leyen heeft vanochtend de jaarlijkse toespraak gehouden over de ‘state of Europe’. Volgens haar is onafhankelijkheid cruciaal voor de vrijheid, veiligheid en betaalbaarheid in Europa. “We gaan massaal investeren in onze eigen kracht, want we moeten sneller denken, slimmer denken en meer Europees zijn,” aldus Von der Leyen. 

In haar toespraak is Von der Leyen duidelijk, we moeten onafhankelijk worden. Onafhankelijkheid wordt op alle vlakken als belangrijk gezien, waarvan één van de belangrijkste online-onafhankelijkheid is. Deze onafhankelijkheid is belangrijk voor de vrijheid en veiligheid van Europa vindt ze. “We gaan massaal investeren in technologische onafhankelijkheid, voor de veiligheid van onze mensen en bedrijven”, zegt Von der Leyen. De EU wil gaan investeren in Europese ontwikkelaars en prijst de ontwikkelingen die we afgelopen jaar als collectief gemaakt hebben op dit gebied. “We zullen samenwerken met private investors om de tech-sector nog verder te laten groeien.” 

Russische stroom

“Het is tijd om compleet af te komen van vieze Russische fossiele brandstoffen.” Dit zegt de voorzitter van de Europese commissie over het onafhankelijk worden op het gebied van brandstoffen en stroom. “We zijn nu goed op weg richting stroomonafhankelijkheid.” Dit is belangrijk voor de prijzen van stroom, die volgens Von der Leyen de laatste jaren waren gestegen door de Russische leveranciers. Om dit doel te bereiken wil de commissie de ‘Circulair Economy act’ gaan toepassen, om het handelen in onder andere stroom makkelijker te gaan maken. De commissie zegt te weten waar knelpunten zitten op het Europese stroomnet. Deze knelpunten wil Von der Leyen dan ook gaan wegwerken. 

“Clean tech moet in Europa blijven” 

De clean tech-sector is ook een belangrijk punt voor de EU. “Deze moet in Europa blijven en hiervoor moeten we actie ondernemen.” De commissie komt met een voorstel voor een ‘Battery Booster-pakket’, hiermee komt er 1,8 miljard Euro vrij voor de productie van clean tech in Europa. “Er is op dit moment nog niemand die de plek als leider van deze markt heeft geclaimd, dit moeten wij als Europa gaan doen.” volgens de voorzitter van de Europese commissie lopen we voor op landen als De Verenigde Staten en China op dit gebied. 

Maker afslankmiddelen Ozempic schrapt 9000 banen

De Deense farmaceut Novo Nordisk, producent van het bekende afslankmiddel Ozempic, schrapt 9000 banen. Met een reorganisatie wil het bedrijf jaarlijks bijna 1,1 miljard euro gaan besparen, zo maakte het bedrijf woensdag bekend.

Ongeveer 5000 functies gaan verdwijnen in Denemarken. In totaal telt Novo Nordisk wereldwijd 78.400 werknemers. In augustus werd er al een vacaturestop ingevoerd.

Volgens de nieuwe topman Maziar Mike Doustdar moet het bedrijf zich aanpassen op een veranderende markt, waar de concurrentie op het gebied van obesitasmedicatie met een rap tempo toeneemt.

Lola Young komt naar Tilburg: dit moet jij weten

0

Tilburg, maak je borst maar nat: Poppodium 013 wordt in mei 2026 hét podium voor twee avonden lang rauwe r&b en indierock. Want Lola Young, de Brit uit Zuid-Londen, staat dinsdag 12 mei en woensdag 13 mei 2026 op het poppodium van 013. En dat zijn haar enige shows in Nederland.

Waar kennen we Lola van?

Lola Young werd in 2024 wereldberoemd met Messy, een soulpop-single over onzekerheden en slechte relaties. Dit lied ging volledig viraal op TikTok en bereikte nummer 1 in landen als het Verenigd Koninkrijk, Australië, Ierland en ons eigen Nederland. In Amerika belandde ze zelfs op nummer 14 in de Billboard Hot 100.

Volgens The Guardian leverde dat succes haar drie nominaties op tijdens de prestigieuze Ivor Novello Awards in 2025. Ze kreeg een award voor Rising Star, Best Album voor This Wasn’t Meant for You Anyway en Best Song voor Messy.

Nieuw album en Lola haar festivalzomer

Haar derde album, _I’m Only Fking Myself_, verschijnt op 19 september 2025. De release wordt aangekondigd met singles als One Thing en Not Like That Anymore, gevolgd door andere sterke titels als Dealer. “_I’m Only Fking Myself_ is mijn ode aan zelf-sabotage,” aldus Lola’s woorden aan het NME.

In de zomer van 2025 veroverde ze het festivalcircuit: van Coachella tot Glastonbury, Rock Werchter in België, Lollapalooza in Parijs en op Lowlands. Lola doet het allemaal en dat mag ze laten zien in ons Tilburg.

Haatdragende reacties richting Lola

Hoewel Lola zich met haar eerlijke teksten een plek heeft veroverd op wereldwijde podia, krijgt ze ook een flinke lading kritiek over zich heen. Vooral op sociale media wordt ze regelmatig weggezet als ‘te emotioneel’, ‘te grof’ of gewoon simpelweg ‘te veel’. Haar openheid over mentale gezondheid, zelf-sabotage en trauma’s schiet bij sommige luisteraars juist in het verkeerde keelgat.

Je ziet het onder haar posts, in reacties op clips van haar liveoptredens en zelfs tijdens haar optredens. Tijdens haar optreden op het Summertime Ball in Wembley ging haar in-ear kapot en daardoor brak ze in tranen uit voor duizenden ogen. Hierdoor kreeg ze net zoveel medeleven als haat, waarbij op social media genoeg backlash te vinden was.

Maar Lola gaat gewoon door. Ze blijft chaotisch, emotioneel en is gewoon ontzettend eerlijk. Dat is precies waar al die haat vandaan komt. Want wie zich niets aantrekt van hoe je ‘hoort’ te zijn, wordt gezien als een bedreiging. Of, zoals ze het zelf zingt: “I’m too messy for you, but just fine for me.”

Waarom tweemaal Tilburg?

Een woordvoerder van 013 Poppodium deelt waarom Lola nou juist voor Tilburg heeft gekozen in tegenstelling tot grotere alternatieven. “De afdeling communicatie laat weten dat het de keus van de artiest zelf is om in onze venue op te treden.” Zij denken dat het Lola niet draait om de hoeveelheid man die in 013 past, maar de vibes die je bij een knussere locatie kan creeëren. “Ze komt twee keer, dus er kunnen 6000 mensen van haar gaan genieten in totaal!”

Na een festivalzomer vol adrenaline en energie, voelt Tilburg als de perfecte plek om haar zangkunsten te laten horen. 013 krijgt twee keer de kans om hun podium het indierock-walhalla van deze internationale popster te maken.

Kernenergie en aardgas behouden status als duurzame investering

0

ANP- Het Europees Hof heeft bepaald dat kernenergie en aardgas hun plek behouden op de Europese lijst van duurzame investeringen. Oostenrijk heeft bezwaar gemaakt tegen deze classificatie, maar kreeg woensdag ongelijk.

Volgens de rechters van het Europees Hof mag de Europese Commissie deze energiebronnen onder voorwaarden als duurzaam aanmerken. Gas wordt gezien als een tijdelijke brandstof die de komende jaren de nog meer vervuilende steen en bruinkool kan vervangen. Kerncentrales stoten geen broeikasgassen uit, maar leveren wel radioactief afval op. Dit is een punt van kritiek vanuit Wenen.

Het Europees Hof vindt dat er momenteel nog te weinig betrouwbare, betaalbare alternatieven bestaan voor kernenergie en aardgas. Oostenrijk noemt de beslissing “zeer teleurstellend”.

Milieuorganisaties reageren eveneens kritisch. Zij vinden dat Brussel toegeeft aan de invloed van de gas- en kernenergielobby en waarschuwen dat de stempel ”duurzame investering” de deur openzet voor greenwashing.

Zloty en beurswaarde daalt in Warschau na neerhalen Russische drones

0

ANP- De Poolse aandelenbeurs is woensdagochtend flink gedaald nadat het leger meerdere Russische drones boven Pools grondgebied neerhaalde. De hoofdindex WIG20 (bevat de 20 grootste fondsen van de beurs in Warschau) verloor 1,3 procent, terwijl andere Europese beurzen juist in de plus stonden.

Ook de waarde van de Poolse munt, genaamd zloty, zakte met 0,4 procent tegenover de euro. Europese defensiebedrijven profiteerden juist: Rheinmetall, Leonardo, Thales en Airbus noteerden winsten, net als het Griekse Theon International.

Volgens EU-buitenlandchef Kaja Kallas gaat het om de “ernstigste schending van het Europese luchtruim sinds het begin van de oorlog”. De droneaanvallen volgen kort op een kritisch rapport van kredietbeoordelaar Fitch, dat waarschuwt voor groeiende Poolse tekorten door stijgende defensie-uitgaven.

Asielwetten onder vuur: meer dan 100 bondgenootschappen voeren actie

Bij de Eerste Kamer in Den Haag kwamen dinsdagmiddag meer dan 100 bondgenootschappen bij elkaar om actie te voeren tegen de asielwetten, waarin mensen zonder geldige verblijfspapieren strafbaar zijn. Eind augustus is door de Raad van State al geadviseerd om hulp aan illegalen niet strafbaar te stellen. Onze verslaggevers Linda en Meis waren bij deze actie aanwezig.

Hypotheekrenteaftrek afbouwen moet geleidelijk gaan: ‘Anders is de klap te groot’

Veel economen zijn het eens over een regel die maar beter afgeschaft kan worden: de hypotheekrenteaftrek. Het is een deel van de rente van de hypotheek op je huis die je terugkrijgt. Het is ook een belangrijk punt voor de toekomstige huizenkopers, vooral nu de Tweede Kamerverkiezingen binnenkort zijn. “Ik denk dat het niet goed is dat de hypotheekrenteaftrek bestaat,” zegt Thomas de Leeuw, hypotheekexpert van Frits Hypotheken.

Voor jongeren die een huis willen kopen in de toekomst is het belangrijk dat de huizenprijzen weer stabieler worden. De Leeuw vindt dat het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek daaraan bijdraagt. “De oplossing is het uitspreiden. Als je het afbouwt over een tijdsperiode van 15 jaar, dan krijg je wel een prijs verlagend effect.” De jongeren die over een aantal jaar een huis willen kopen, kunnen dus een positief effect ervaren van het afbouwen.

Oplossing is het uitspreiden

In het CPB-woningmarktmodel staat ook doorgerekend dat het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek als gevolg heeft dat de huizenprijzen dalen en er meer welvaart kan komen. De realiteit voor nu is dat tijdens het afbouwen de kosten voor huiseigenaren op korte termijn hoger kunnen worden. Dit komt door het weg vallen van de subsidie. Wel kan dit dus uiteindelijk de druk op de woningmarkt verlichten.

Politieke verdeeldheid

De VVD, PVV en BBB zijn sterk tegen het afbouwen, want die willen het wonen onder controle houden. Andere partijen, waaronder CDA en GroenLinks/PvDA, zijn voorstander van het afbouwen, want volgens hen komt het ten goede aan de rijkeren in onze samenleving en zorgt het afbouwen voor een gelijkere verdeling.  “Ik ben blij verrast dat het CDA ook wil gaan afbouwen,” zegt de Leeuw.

Meteen afbouwen is risicovol

Als je het nu meteen gaat afbouwen, zou het een grote klap zijn voor de mensen die net een huis hebben gekocht. “Als je een paar maanden geleden een huis hebt gekocht waar dus al die dingen in zitten en je hebt rekening gehouden met de maandlasten waar die hypotheekrente in zit, dan word je op 2 manieren hard geraakt. Je woning wordt minder waard en je maandlasten gaan omhoog,” zegt de Leeuw. Volgens hem kom je er nu niet meer heel gemakkelijk af.

Het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek is dus volgens De Leeuw en het CPB uiteindelijk gunstig voor toekomstige huizenkopers, want de huizenprijzen zullen daardoor gedempt worden. Volgens de Leeuw moet het wel echt geleidelijk gaan, want anders is de klap voor verse huiseigenaren te hard. De komende maanden gaan uitwijzen wat de politiek ermee gaat doen.