TILBURG – Het is dertig jaar geleden dat in Japan de eerste PlayStation wordt vermarkt door Sony. De console is meteen een doorslaand succes en verschijnt een jaar later ook in Europa en Noord-Amerika. Gamejournalist Ron Vorstermans heeft wel een vermoeden waar de spelcomputer zijn populariteit aan te danken heeft.
“Het succes van de PlayStation kwam eigenlijk volledig uit de lucht vallen”, begint Vorstermans. “Sony had namelijk helemaal geen ervaring met het ontwikkelen van spelcomputers.” Het ontstaan van de console is namelijk te danken aan een geklapte deal met een andere Japanse producent van consoles: Nintendo.
“Het idee was dat Sony een CD-rom zou produceren voor de spelconsoles van Nintendo. Maar Nintendo trok zich terug uit de deal, waarna Sony besloot om zelf een console te ontwikkelen en de concurrentiestrijd aan te gaan”, legt Vorstermans uit. De eerste PlayStation verscheen in 1994 op de Japanse markt, maar was een jaar later ook te koop in Noord-Amerika en Europa.
Marketing
Vorstermans kan wel een vinger leggen op de onmiddellijke populariteit van de console: “De marketing vanuit Sony was op en top. De PlayStation maakte gamen ‘cool’, en dat is ook hoe Sony het bracht. Daarna kwamen er simpelweg hele goede spellen uit die alleen op de PlayStation gespeeld konden worden.”
,, De PlayStation maakte gamen ‘cool’ “
In de jaren die volgden groeide de console verder in populariteit. De PlayStation 2, de opvolger die in 2000 verscheen, is tot op de dag van vandaag de meest verkochte console wereldwijd. Maar ook de meest recente versie, die in 2020 verscheen, werd ruim 65 miljoen keer verkocht.
Vorstermans ziet hoe Sony de laatste jaren haar strategie aan heeft gepast om te zorgen dat de consoles ook populair blijven. “Je ziet dat Sony zich de laatste jaren vooral richt op de games die uitkomen. Dat moeten gewoon goede spellen zijn. Er wordt veel uitgegeven om de spellen steeds meer filmisch te maken en groter aan te pakken.” Daarnaast gaat Sony ook veel samenwerkingen aan om hun spellen terug te laten komen in de vorm van films en series.
Toekomst van consoles
Een reëel gevaar voor spelconsoles als de PlayStation is dat gamen via de cloud steeds populairder wordt, maar Vorstermans vermoedt dat de spelcomputers voorlopig nog relevant zullen blijven. “Gamen via de cloud gaat via een server. Zo’n server heeft altijd vertraging, terwijl gamen via een console wel direct gaat. Er is dus een goede internetverbinding nodig om via de cloud te gamen. Er zijn delen in de wereld waar gamen via de cloud simpelweg geen optie is.”