Files door ‘intelligente’ verkeerslichten

Publicatiedatum:

Nederlandse steden gebruiken steeds meer ‘intelligente’ verkeerslichten in het verkeer. Steden als Amsterdam, Breda en Apeldoorn werken ermee. Maar deze intelligente verkeersinstallaties pakken niet overal goed uit. Er ontstaan meer files.

Intelligente verkeerslichten moeten ervoor dat de doorstroming in het verkeer vlotter gaat. Zo hoeven bestuurders minder lang voor een rood stoplicht te wachten en minder te remmen. Dat zou ervoor zorgen dat autobestuurders milieubewuster gaan rijden. Bussen en nood- en hulpdiensten krijgen bij sommige intelligente verkeerslichten voorrang.

Files       

Volgens verkeersdeskundige Ruud Hornman staat de techniek van de ‘slimme’ verkeerslichten voorlopig nog in de kinderschoenen. De stoplichten herkennen het verkeer en proberen om op een andere manier informatie te verkrijgen over de hoeveelheid verkeer die er aankomt. Ze worden aangestuurd door computers langs de weg. ,,De verkeerslichten krijgen nog steeds niet goed genoeg gegevens aangeleverd die ze nodig hebben om optimaal te kunnen reageren. Ook is de hoeveelheid verkeer groter dan er verwerkt kan worden door de verkeerslichten.”

De stad Breda heeft bij de kruising de Oosterhoutseweg slimme verkeerslichten geplaatst. Maar in plaats van het verkeer door te laten stromen, laat de gemeente de verkeerslichten juist langer op rood zetten. Autobestuurders worden gestimuleerd om één verkeersroute, tussen Breda en Oosterhout, te nemen: via de snelweg A27. Maar veel automobilisten kiezen toch voor de route met het kruispunt. Hierdoor ontstaan er files. Hornman geeft aan dat het kan komen door het gewoontegedrag van mensen. ,,Je probeert om met verkeerslichten mensen een alternatieve route te bieden die beter doorloopt. Dan gaan er toch nog heel veel bestuurders puur uit gewoonte op een plaats in de file staan die ze eenmaal gewend zijn.” Gemeente Breda was niet bereikbaar voor commentaar.

Andere steden       

Naast Breda hanteren Amsterdam en Apeldoorn ook slimme verkeerslichten. Maar automobilisten in Amsterdam merken dat de stoplichten korter op groen staan dan normaal, waardoor er files ontstaan. De intelligente verkeersinstallaties in Apeldoorn leveren ook nog niet de gewenste resultaten op. De stoplichten zouden te vaak op rood staan, terwijl er geen verkeer aankomt.

Volgens Hornman is een oplossing dat auto’s en verkeerslichten met elkaar communiceren: gegevens uit auto’s worden doorgegeven aan stoplichten. ,,Er zijn al enkele verkeerslichten en auto’s die met elkaar communiceren. Zoals in de steden Den Haag en Tilburg. Maar zolang dat maar een klein deel van het verkeer is, is het effect bijna niet meetbaar. Maar dat zit er in de toekomst wel aan te komen. Soms zijn de regelkasten al wel op de toekomst voorbereid, maar de voertuigen nog niet.”

Uitgelichte foto: ANP/Koen Suyk

+ berichten

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Wat betekent persvrijheid voor jou?

https://vimeo.com/944149658?share=copy

Hoe verloopt de samenwerking tussen journalisten en politie?

Politie en journalistiek, hoe werken zij samen? En welke...

Oud-journalist Irene Van de Ven: ‘Deel nare werkervaring altijd met anderen’ 

Irene van de Ven, docent aan de Fontys Journalistiek...

Tweede editie Dag van de Persvrijheid: veel aandacht voor Israël-Palestina

Fontys Journalistiek vierde vandaag de Dag van de Persvrijheid....