Zorro Mbappé: het proces achter het sportmasker

De Franse voetbalspeler Mbappé gaat met een gezichtsmasker spelen. Hij brak zijn neus tijdens de EK wedstrijd tegen Oostenrijk. Er is veel onduidelijkheid of hij de wedstrijd vrijdag gaat spelen en of hij dit mét of zonder masker doet. Wat doet zo’n hard, zwart, zorro-achtig voorwerp?

Een sportmasker wordt gedragen tijdens een blessure. Met een gebroken neus of jukbeen kan je sporten gewoon beoefenen. ‘‘Er zit een holte in het masker, waardoor een klap gelijkmatig over het masker verdeeld wordt, maar niet op de wond of breuk komt’’, zegt Ron Schouten, mede-eigenaar van ROST, een bedrijf dat sportmaskers voor gezichtsblessures maakt. ‘‘Verder sluit het helemaal aan op het gezicht en zorgt het masker niet voor pijn op het gebroken bot aangezien de breuk wordt ontlast.’’ 

Productie proces

Er komt nog heel wat bij kijken voordat een speler het masker op zijn hoofd kan zetten. Schouten vertelt dat sporters eerst goedkeuring van een arts nodig hebben. ‘‘Als er goedkeuring is, maken wij een afdruk van het gezicht. Vervolgens maken wij een afdruk van het gipsmodel en daar persen wij het masker op.’’ Na het toevoegen van meerdere lagen carbon moet het masker 24 uur onder vacuüm en druk geperst worden. Het uiteindelijke proces duurt drie dagen. ‘‘Dan komt de sporter bij ons terug om de bevestigingsbanden op maat aan het masker te bevestigen.’’

Bekende sporters

Is het mogelijk om zo snel nadat je je neus gebroken hebt op het veld te staan. Volgens Schouten wel. ‘‘Hij is niet bij ons geweest maar het zou moeten kunnen.” Schouten maakte producten voor bekende sporters als Mathew Ryan, Wout Weghorst, Bruno Martens Indi en Jari Schuurman.

Lees verder

Geselecteerd door de redactie

Gevolgen deals Midden-Oosten en VS onduidelijk: “Ze zijn enorm vaag”

Vandaag is de laatste dag van de eerste internationale reis van Donald Trump. Hij ging de afgelopen dagen langs in Saudi-Arabië, Qatar en de...

NVJ bezorgd over naderende overname RTL door DPG Media “Dit is gevaarlijk”

De overname van RTL Nederland door mediagigant DPG Media lijkt een flinke stap dichterbij. Dit blijkt uit documenten van de mededingingswaakhond Autoriteit Consument en...

Waarom onze Songfestivalpositie slecht uitpakt: “Deze plek is niet gunstig voor Nederland”

Claude gaat tijdens de finale van het Eurovisie Songfestival als twaalfde van de 26 acts optreden. "Je kan het beste achteraan staan en tussen...

Deel dit bericht