Streng parkeerbeleid gemeente Veere leidt tot klachten

Een oranje sticker op uw auto waarop staat ‘kennisgeving naheffingsaanslag’ oftewel een boete. In de gemeente Veere zijn ze dagelijks te zien onder de ruitenwisser. Parkeren in de gemeente is al geen eitje, de toeristen, inwoners en ondernemers zijn het dan ook niet eens met de strenge methodes van de handhaving.

“Drie minuten, ik kwam drie minuten te laat bij mijn auto aan en daar zat voor de tweede keer in een paar maanden tijd de boete,” zegt Maarten, die van zijn vriendin afkwam. “Mijn schoonmoeder probeerde bezwaar te maken door aan te tonen dat ik er meerdere keren per week sta en dat ik op dat moment al naar mijn auto onderweg was, maar het had geen effect.”

Een last voor werk- en werkgevers

“Ik heb al ruim vijftien jaar een winkel in het kleine dorpje Domburg. Ik laad en los hier regelmatig, ze weten wie ik ben en kennen mijn auto. Toch kreeg ik een boete omdat mijn auto niet op knipperlichten stond,” vertelt Maria van de Velde, ondernemer. “Afgelopen week kreeg zelfs een postbezorger een boete voor het niet staan op een laad- en los vak,” vult van de Velde aan.

Handhaving moet helpen

Het parkeren in de gemeente Veere is erg duur. Aan de rand van de dorpen betaal je drie euro per uur voor het parkeren. In het centrum is het de bedoeling dat er een dagkaart voor vijftig euro wordt aangeschaft. Toeristen die op visite komen in Walcheren snappen dit niet altijd even goed. “De handhaving zou moeten helpen door aan te geven waar ze wel of niet mogen parkeren, of eerst een waarschuwing geven in plaats van gelijk een boete uitdelen,” aldus van de Velde.

Controles zijn nodig

Hanneke de Bruijn, communicatieadviseur van de gemeente Veere, legt uit dat ze het nieuwe parkeerbeleid willen laten slagen. “De regels van het parkeerbeleid moeten worden nageleefd. In Domburg en Veere is dat ook gewoon in de maanden januari, februari, november en december. Controle en handhaving blijft dan ook nodig.”

De gemeente Veere vindt dan ook niet dat de verantwoordelijkheid bij hen ligt, maar bij de toerist zelf. “Een verkeersdeelnemer is in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor het letten op bebording, het kennen van de betekenis daarvan en het aanpassen van het gedrag naar aanleiding daarvan,” voegt de Bruijn toe.

Doelen van het parkeerbeleid

“Het parkeerbeleid is er niet voor niets,” legt de Bruijn uit. Het parkeerbeleid moet ervoor zorgen dat er meer ruimte is om te parkeren voor de bewoners zelf, daarnaast wil de gemeente ervoor zorgen dat de bezoeker via de parkeerbelasting mee betaalt aan het in stand houden van voorzieningen.

Lees verder

Geselecteerd door de redactie

Stichting Donorkind: ‘Regels worden structureel overtreden, overheid grijpt niet in’

Stichting Donorkind viert vandaag voor de achtste keer de Dag van het Donorkind. De stichting vraagt op deze dag aandacht voor de rechten en...

Nieuwe peiling EenVandaag: strijd om politieke agenda in volle gang – “Persconferentie van Wilders was een slimme zet”

De nieuwste zetelpeiling van EenVandaag laat weinig grote verschuivingen zien ten opzichte van een maand geleden. Toch zijn er duidelijke trends zichtbaar: de VVD...

Minder jongvolwassenen vapen na smaakjesverbod: “Er moet alsnog veel gebeuren”

Sinds het verbod op smaakjes in e-sigaretten op 1 januari 2024 is het aantal vapende jongvolwassenen gedaald. In 2024 gaf 9 procent van de...

Deel dit bericht