Steeds meer online bekendheden en influencers worden door fans gedwongen om zich uit te spreken over geopolitieke kwesties. Maar zelfs zwijgen biedt geen uitweg in het alsmaar groter wordende fenomeen van de cancelcultuur.
Woensdagavond verliet Radiohead-frontman Thom Yorke het podium nadat een pro-Palestijnse demonstrant zijn ongenoegen uitte over de afwezige reactie van de zanger op het conflict tussen Israël en Palestina. Volgens reacties op de gedeelde video van het incident, is zwijgen hetzelfde als medeplichtigheid aan genocide. Maar volgens Joey Scheufler, socialmedia-expert, ligt het genuanceerder. “Als artiest moet je dat soort commentaar eigenlijk helemaal negeren,” zegt hij, “of juist aangeven dat je je niet laat dwingen.”
Media speelt een grote rol
Na het concert reageert de zanger in een interview met Rolling Stone, maar ook dit wordt slecht ontvangen. “So long Radiohead. You can all piss off and go to hell,” reageert een voormalige fan via X. Volgens Scheufler gooit de zanger hiermee nog meer olie op het vuur. “Vroeger zag je wel eens dat streakers, naakte mensen met leuzen op hun lichaam, tijdens voetbalwedstrijden het veld op renden,” zegt Scheufler. “De media gaf daar veel aandacht aan, waardoor de streaker extra publiciteit kreeg.” Uiteindelijk besloten de zenders om streakers niet meer te filmen, zodat ze hun aandacht niet kregen. “Dit is eigenlijk wat er nu ook zou moeten gebeuren,” voegt hij toe.
Beide wel en niet reageren werkt tegenwoordig averechts. “Ze kunnen tegenwoordig niets meer correct doen,” zegt de socialmedia-expert. Volgens hem is de cancelcultuur genadeloos. “De media moet de camera niet meer op de demonstranten richten,” zegt hij. “Als niemand het ziet, gebeurt het uiteindelijk ook niet meer.”