De Blankenburgverbinding (A24) krijgt een primeur in Nederland, het wordt de eerste elektronische tolweg in ons land. “Mensen worden ruim op tijd gewaarschuwd dat ze over een tolweg gaan rijden door middel van verkeersborden waarop ‘tol’ staat”, aldus Thérèse de Vroomen, persvoorlichter van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
De nieuwe Blankenburgverbinding (A24) gaat de A15 verbinden met de A20. Voor iedereen die in de regio van Rozenburg woont, wordt het straks veel makkelijker om Maassluis, Vlaardingen en Den Haag te bereiken. De nieuwe tunnel moet er ook voor zorgen dat de verkeersdrukte rondom Rotterdam en regio Rijnmond af gaat nemen. Veel verkeer rijdt nu door de Beneluxtunnel (A4). De nieuwe Blankenburgtunnel moet ervoor zorgen dat het minder druk wordt op de ring van Rotterdam.
Voor de gebruikers zal het wennen zijn dat er een elektronische toltunnel in Nederland gaat komen. Het betalen van de tol gaat online, er zijn dus geen tolpoortjes. Het betalen van de tol kan zeven dagen vooraf en drie dagen achteraf. De tol kan betaald worden via e-tol.nl of met de apps van Flitsmeister, MOVE-IZI en binnenkort ook bij 24toll. Ook is het mogelijk voor mensen die veel gebruik gaan maken van de tunnel om je te registreren. Dan hoef je niet bang te zijn om een bekeuring te ontvangen.
Er zijn geen tolpoortjes, zonder de borden heb je niet door dat je over een tolweg rijdt, maar wat gebeurt er dan als je niet online betaald? “Mocht je niet betalen, dan krijg je eerst een herinneringsbrief binnen om alsnog de tol te betalen. Betaal je dan nog niet, dan krijg je een boete van 35 euro van het Centraal justitieel Incassobureau (CJIB)”, verteld De Vroomen. “Het eerste jaar is het ontvangen van de herinneringsbrief nog gratis om iedereen te laten wennen aan de nieuwe tolweg. Na één jaar, gaat het ontvangen van die herinneringsbrief, acht euro kosten. Betaal je dan nog niet. Dan krijg je de boete van 35 euro van het CJIB”, aldus Thérèse de Vroomen. Een enkele rit kost 1,51 euro voor voertuigen onder de 3.500 kg. Voor voertuigen boven de 3.500 kg kost een enkele rit 9,13 euro.
Waarom een toltunnel?
In Nederland zijn er bijna geen tolwegen. Omdat de Blankenburgtunnel zo duur was, had de overheid niet zoveel geld beschikbaar gesteld om de hele bouw van de tunnel te financieren. Om die reden is er gekozen voor een tijdelijke tolheffing om de bouwkosten terug te verdienen. Als die bouwkosten zijn terugverdiend, dan verdwijnt ook de tol en wordt de route tolvrij. “De tolbedragen zijn gebaseerd op de benzine kosten. Anders zou je om moeten rijden via de Beneluxtunnel (A4) en dat zou extra kosten met zich meebrengen omdat je langer moet rijden. Rijden over de Blankenburgverbinding scheelt veel tijd”, aldus De Vroomen. Vanaf 2026 vindt jaarlijks een inflatiecorrectie plaats op de tolprijzen.
Blankenburg busverbinding
Vanaf maandag 9 december komt er ook een Blankenburg busverbinding. De nieuwe verbinding moet ervoor zorgen dat je soms tot wel dertig minuten sneller op je bestemming bent. Reizigers met de bus hoeven géén tol te betalen. Buslijn 105 rijdt vanaf Spijkenisse tot en met Schiedam Centrum en terug. Buslijn 102 rijdt vanaf Brielle tot Schiedam Centrum en terug. In de spitsuren rijdt lijn 102 tot en met Rockanje.