UTRECHT – De Nederlandse hockeybond (KNHB) laat een frisse wind waaien door de sport. Teruglopende ledenaantallen zorgen voor onrust bij de KNHB. Aan de hand van de Strategische Visie 2026 wil de sport aansprekender worden voor nieuwe leden. Daarbij moet ook het elitaire imago eraan geloven: hockey is voor iedereen.
“Waar wij als hockeybond vroeger alleen maar concurreerde met voetbal en tennis, is het nu ook aan yoga en paddelen om de concurrentie te verhogen”, aldus Rolf Martens, manager verenigingen en hockeyers. De hockeyverenigingen willen graag af van het elitaire imago dat rond sommige clubs hangt. Volgens Martens was het vroeger kiezen uit de wachtrij wie er bij het team kon. Nu moeten ze echt hun best doen om elk team op te vullen.
Flex-hockey
Zelf is de KNHB druk bezig om mensen geïnteresseerd te houden in verbintenis met de clubs. “In De Visie Van 2026 hebben wij oplossingen verzameld waardoor we hopen dat jongeren zich meer geroepen voelen om een lidmaatschap aan te schaffen.” Hierbij heeft de bond een flex-hockey abonnement gecreëerd dat is bedoeld voor een hockeyer die zowel bij zijn thuisclub wil hockeyen als bij de club waar hij op kamers zit. Zo kan je met een lidmaatschap bij meerdere clubs spelen. “Als het je als student zou gaan om de tenues en stick, zou ik me niet zo druk maken. Je kan nu al bitjes en sticks kopen voor twintig euro.” Tot slot geeft Martens aan dat de hockeyclubs na lange tijd aan de bak moeten voor de ledenwerving, de tijd van wachtrijen is nu echt voorbij.
Lees ook: ‘De keuze voor een vrouwelijke bondscoach in Spanje is logisch, maar verandert weinig’