Schiphol niet langer in bezit van natuurvergunning na uitspraak rechtbank

De rechtbank van Den Haag heeft uitspraak gedaan over de natuurvergunning van Schiphol. Deze vergunning wordt vernietigd door de rechtbank. Er is onvoldoende onderzocht of de manier waarop Schiphol stikstof won ook terecht was. De rechtszaak werd aangespannen door milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB). Zij vinden dat Schiphol zijn natuurvergunning onterecht heeft verkregen.

De uitspraak

Eigenlijk werd de uitspraak eerder dit jaar al verwacht, maar door een uitspraak van de Raad van State is het onderzoek door de rechtbank opnieuw geopend. Deze uitspraak zorgt ervoor dat het moeilijker is om de uitstoot van stikstof weg te strepen. Dit had direct invloed op de rechtszaak. Naar de stikstofwinst die Schiphol kreeg door onder andere negen boerenbedrijven op te kopen, is niet goed genoeg onderzoek gedaan. Deze stikstofruimte zou mogelijk gebruikt moeten worden om te verzekeren dat omliggende natuurgebieden behouden worden. Daarom wordt de natuurvergunning nu vernietigd. Schiphol kan nog in hoger beroep gaan tegen de uitspraak.

De natuurvergunning

Alle bedrijven die stikstofneerslag veroorzaken hebben in principe een natuurvergunning nodig. Voor Schiphol werd daar lange tijd een uitzondering voor gemaakt, omdat het een nationale luchthaven is. Daardoor kon Schiphol jarenlang illegaal stikstof uitstoten. In 2020 besloot de overheid dat Schiphol toch zo’n vergunning nodig had. Deze is in 2023 aan Schiphol uitgeleend door het ministerie van Landbouw, Cultuur en Voedselkwaliteit. Sindsdien heeft Schiphol toestemming om een maximaal aantal van 500.000 vluchten per jaar te faciliteren. Alle partijen zijn het erover eens dat Schiphol daar eigenlijk geen recht op heeft. Om dat te compenseren kocht Schiphol negen boerenbedrijven in de buurt op.

MOB wordt gesteund door Milieudefensie en Greenpeace. Zij stellen dat Schiphol zijn natuurvergunning op onjuiste gronden heeft verkregen. De informatie waarop Schiphol en het ministerie van Landbouw, Cultuur en Voedselkwaliteit zich baseerden zou verouderd zijn en de berekeningen over de stikstofuitstoot zouden onnauwkeurig zijn. Volgens de milieuorganisaties is dit niet volgens de Europese regels en mag Schiphol nu onterecht veel te veel vluchten per jaar faciliteren. De rechtbank oordeelt nu dat deze berekeningen wel nauwkeurig zijn uitgevoerd en geeft Schiphol op dat vlak dus gelijk.

Lees verder

Geselecteerd door de redactie

00:26:00

Tijdelijke daling in benzineprijzen: “We weten niet voor hoelang”

De benzineprijzen gaan tijden omlaag. Dit komt doordat de Organisatie van Olie-exporterende Landen (OPEC) meer vaten olie per dag gaat produceren. “We zullen het...

Stichting Donorkind: ‘Regels worden structureel overtreden, overheid grijpt niet in’

Stichting Donorkind viert vandaag voor de achtste keer de Dag van het Donorkind. De stichting vraagt op deze dag aandacht voor de rechten en...

Deel dit bericht