Guerrilla marketing duikt overal op social media op, maar het is allesbehalve nieuw

Steeds vaker scrollen we langs opvallende, brutale en gekke marketingacties op sociale media. Maar volgens Sebastiaan Brouwers, Ecommerce Manager en expert in consumentenmarketing, is guerrillamarketing “allesbehalve nieuw”. De opvallende acties die online viraal gaan, zijn slechts een moderne jas van een strategie die al in de jaren tachtig werd bedacht.

Je naam op een Coca Cola blikje, een dode Duolingo, en een zogenaamd nieuwe manier om Stëlz te drinken. Deze acties vallen allemaal onder guerrilla marketing. Deze term “guerrilla marketing” werd geïntroduceerd door Jay Conrad Levinson, een Amerikaanse marketeer die vond dat marketing ook anders kon: onverwachter, creatiever, origineler. Hij beschreef het als een alternatieve strategie, los van dure televisiecommercials of billboards, gericht op het verrassen van de consument in het dagelijks leven. En dat principe blijkt in 2025 nog springlevend.

Van straat naar scherm

“Wat we nu zien op TikTok of Reddit is eigenlijk een vorm van iets dat er altijd al was,” legt Brouwers uit. “Social media is maar een middel. Over een paar jaar is het misschien AI, maar het idee blijft hetzelfde”

Het internet en sociale media zorgen ervoor dat guerrillamarketing zich razendsnel kan verspreiden. Als een actie viral gaat, kan die in een paar dagen miljoenen mensen bereiken. Maar er zit ook een keerzijde aan: campagnes die geen aandacht krijgen online, verdwijnen al snel tussen alle andere berichten en raken vergeten.

Jongeren als doelgroep

Opvallend is dat guerrillamarketing tegenwoordig vaak wordt ingezet om jongeren aan te spreken. Volgens Brouwers is het een krachtig middel, vooral voor merken die zich richten op consumenten gebruiken vaak guerilla marketing zoals kleding- of make-up merken.

“Een actie die ik zo goed vond, was van een Iers verzorgingsmerk Curam Tallow.” Hun idee was om lifestyle foto’s van hun crème te maken maar in plaats van een eigen shoot te houden deden ze het in IKEA-showrooms. Niet met een professionele camera, maar gewoon met een telefoon. De beelden werden gedeeld op TikTok en gingen viral. “Dit was wel geinig uit de bus,” aldus Brouwers.

“Dit soort ideeën zijn gewoon geniaal,” zegt Brouwers. “Het klinkt allemaal super simpel en je denkt: dat kan ik ook. En dan zit je achter je bureau, en dan wat?”

Lage kosten, hoge risico’s

Een van de aantrekkelijke kanten van guerrillamarketing is het lage kostenplaatje. Maar dat betekent niet dat het altijd werkt. “De efficiëntie kan hoog zijn, maar de slagingskans is laag. Er zitten dus altijd risico’s aan,” legt Brouwers uit. “Wat voor het ene merk een ‘klein budget’ is, kan voor een ander gigantisch zijn. Toch zijn het vaak relatief bescheiden bedragen.”

Guerrillamarketing lijkt dus weliswaar een hype op sociale media, maar het fundament is al oud. Het succes ligt niet in het kanaal, maar in de originaliteit. En hoewel TikTok vandaag het speelveld is, kan dat over een paar jaar zomaar een andere plek zijn. Of, zoals Brouwers het treffend samenvat: “Het is van alle tijden.”

Lees verder

Geselecteerd door de redactie

00:26:00

Tijdelijke daling in benzineprijzen: “We weten niet voor hoelang”

De benzineprijzen gaan tijden omlaag. Dit komt doordat de Organisatie van Olie-exporterende Landen (OPEC) meer vaten olie per dag gaat produceren. “We zullen het...

Schiphol niet langer in bezit van natuurvergunning na uitspraak rechtbank

De rechtbank van Den Haag heeft uitspraak gedaan over de natuurvergunning van Schiphol. Deze vergunning wordt vernietigd door de rechtbank. Er is onvoldoende onderzocht...

Deel dit bericht