Jongeren lijken steeds minder hun nieuws bij traditionele nieuwsmedia te zoeken, blijkt uit het Digital News Report dat het Reuters Institue for the Study of Journalism jaarlijks publiceert. “Mijn voornaamste zorg is dat jongeren zich op dit moment enorm laten manipuleren door de algoritmes”, aldus Irene Costera-Meijer, emerita hoogleraar journalistiekwetenschap.
“Als je kijkt naar de cijfers zie je gewoon dat er een flinke afname is in de interesse van het nieuws”, vertelt Costera-Meijer. “Maar zolang die traditionele nieuwsmedia ook op Instagram of TikTok te vinden zijn dan is het probleem nog niet zo heel groot.”
Twee zijden van de mediale
“Op dit moment zijn er twee tendensen, namelijk dat professionele nieuwsmedia zichtbaarder worden, maar aan de andere kant hebben sociale media algoritmes”, vertelt Costera-Meijer. En in deze algoritmes ziet zij wel een probleem: “Jongeren laten zich enorm manipuleren door algoritmes. Dit gebeurt doordat de mediums bepalen wat jij interessant moet vinden, want dat levert de meeste clicks op.”
Toch kunnen jongeren hier wel verandering in brengen volgens Costera-Meijer: “Ga regelmatig direct naar een nieuwswebsite en gebruik sociale media niet als bemiddelende factor.”
Urgentie duidelijk maken
Volgens Costera-Meijer missen jongeren de urgentie over hoe belangrijk nieuws is: ”Als je jong bent wil je toch ook een beetje controle houden over wat je te lezen of te horen krijgt?” Ze ziet ook een taak voor de media om daar iets op te verzinnen: “Het is aan nieuwsmedia om aan jongeren de urgentie van nieuws duidelijk te maken. Ze moeten bewustwording creëren”
Meer weten? Lees ons eerdere artikel over dit onderwerp:
https://eydaily.nl/media/sociale-media-moet-de-redding-zijn-van-toekomstig-nieuws/