Het leesniveau van kinderen is behoorlijk gedaald. 35 procent van de kinderen haalt het basisniveau niet, terwijl dat percentage in 2012 nog 14 procent was. Nederland scoort gemiddeld een stuk lager dan andere OESO-landen, dit zijn 81 landen die zijn aangesloten bij de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling.
Nederlandse kinderen hebben veel moeite met lezen in vergelijking met andere landen. Nederland staat van alle 14 EU-landen binnen de OESO alleen nog boven Griekenland, op plek 13. Van alle OESO landen staat Nederland ongeveer in het midden. 1 op de 3 Nederlandse kinderen is niet in staat om te begrijpen wat er in een tekst staat en kunnen die informatie niet koppelen aan iets wat ze al weten.
Joyce Gubbels van het expertisecentrum ziet dat er een ontlezing van de maatschappij gaande is: ‘’In 2018 was er ook al een flinke daling, dat lijkt zich alleen maar doorgezet te hebben. Kinderen lezen heel weinig boeken, ze lezen in plaats daarvan korte berichten op hun telefoon.’’ Gubbels ziet ook dat het plezier in lezen is gedaald: ‘’Kinderen vinden lezen ook niet leuk, als je geen plezier in lezen hebt, lees je ook minder. Het is eigenlijk een neerwaartse spiraal waar we inzitten.’’
Foto : ANP , Sem van der Wal