Deze zomer op vliegvakantie? Hier moet je op letten: misleidende advertenties en ‘shit show’ bij Boeing

Door: Rooscato van Gorp

De Lente staat voor de deur en mensen beginnen de vakantiesfeer al te proeven. Het is de perfecte tijd om je zomervakantie te boeken. Maar waar moet je voor oppassen als je een vakantie boekt?

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat reisorganisaties misleidende aanbiedingen adverteren. 83% van de reizen die door de consumentenbond zijn bekeken konden niet geboekt worden voor de aanbiedingsprijs of waren zelfs helemaal niet beschikbaar. De prijs verandert terwijl je boekt, bij elke klik word de reis duurder. Dat komt doordat de reisbureaus extra bedragen niet vermelden bij de aanbieding. “Dé VakantieDiscounter adverteert bijvoorbeeld met een reis naar New York inclusief verplichte kosten, terwijl consumenten ter plekke nog 39 euro per nacht aan het hotel moeten betalen”, schrijft de Consumentenbond.

Dit is tegen de regels in volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM): alle onvermijdbare kosten moeten bij de prijs zitten, de variabele kosten moeten vermeld worden en de reis moet te boeken zijn voor de aanbiedingsprijs. De reisorganisaties beloven dit te verbeteren na het erkennen van het onderzoek. De ACM gaat de reisorganisaties controleren en handhaven door boetes op te leggen als dit nodig is.

Deze zomer gaan er waarschijnlijk vluchten geschrapt worden, waarschuwt Ryanair. Dit komt doordat de firma minder vliegtuigen geleverd krijgt dan beloofd. Hierdoor komt het zomerschema van Ryanair in de knoop en kun je een stijging verwachten van 5 tot 10 procent op de ticketprijzen. Ryanair-topman O’Leary is ontevreden over het management van Boeing “Ze doen ons optimistische beloftes en breken die vervolgens. Dan blijkt een week of twee later dat de realiteit nog erger is. Er is een shitshow aan de gang in Seattle. Wij willen die verdomde toestellen krijgen.” laat hij weten aan de NOS.

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Leven zonder alcohol: “De 0.0 lifestyle zou minstens net zo normaal moeten zijn”

Een drankje erbij is heel normaal toch? Maar wat als dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Fabrikant van statiegeldmachines TOMRA verspreidt desinformatie 

In 2029 moet negentig procent van alle statiegeldproducten worden...

Eindhoven lanceert ‘Stop Intimidatie’-app om straatintimidatie aan te pakken

Straatintimidatie is een probleem dat wereldwijd voorkomt en vooral...