Eindejaarslijstjes, waarom krijgen we er geen genoeg van?

Spotify wrapped, het woord van het jaar, beste slogan van het jaar en nog veel meer. Het is weer december en dat betekent dat samen met de kerstboom alle eindejaarslijstjes weer van zolder worden gehaald. Maar waarom zijn we eigenlijk zo dol op deze lijstjes?

Volgens gelukspsycholoog Josje Smeets is het antwoord op die vraag niet heel ingewikkeld. ‘’Aan het einde van het jaar krijg je meer nostalgische gevoelens en krijg je zin om terug te blikken,’’ maar dit is niet de enige reden, het helpt ook om een jaar af te sluiten. ‘’Je brein heeft maar een beperkte opslagruimte en lijstjes helpen om het afgelopen jaar naar je lange termijn geheugen te verplaatsen waardoor je je zelf een soort van reset. Zo kan je in januari weer fris beginnen aan het nieuwe jaar’’.

Dit klinkt allemaal heel positief maar er zitten toch ook wat mindere kanten aan. Het vele vergelijken van prestaties en behaalde doelen kan er ook voor zorgen dat je in een dip terecht komt.

‘’Dit gebeurt natuurlijk niet bij zoiets luchtigs als Spotify wrapped of de Top 2000, maar het gebeurt ook dat bedrijven een lijst maken hoe verschillende afdelingen hebben gepresteerd in een jaar. Zit je op een afdeling die het wat minder heeft gedaan kan je je een mislukking voelen. In het ergste geval ook echt een depressie aan over houden.’’

Lijstjes helpen dus om je jaar af te sluiten maar er moet wel op worden gelet dat het niet doorslaat en je je jaar depressief begint in plaats van herboren.

Foto: ANP// Rob Engelaar

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Leven zonder alcohol: “De 0.0 lifestyle zou minstens net zo normaal moeten zijn”

Een drankje erbij is heel normaal toch? Maar wat als dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Fabrikant van statiegeldmachines TOMRA verspreidt desinformatie 

In 2029 moet negentig procent van alle statiegeldproducten worden...