Geen moeilijke woorden meer voor gemeente Venlo

VENLO- De gemeente Venlo is sinds 2022 begonnen met het inzetten van heldere taal. Veel inwoners gaven aan dat zij de gemeentebrieven niet konden begrijpen, omdat ambtenaren vaak gebruik maken van hun vaktaal. Vroeger was het belangrijk om een bepaalde toon te zetten voor gemeentes, maar dit is door de jaren heen aan het veranderen. Het algehele vertrouwen in de overheid is aan het dalen. Door het inzetten van de heldere taal wilt de gemeente ervoor zorgen dat de communicatie beter gaat met de inwoners. Dit is waarom de overheid en meerdere gemeentes beginnen met het inzetten van heldere taal in de communicatie. Ze hopen een goede relatie hiermee op te bouwen.

Interne bewustwording

In 2022 zijn ze begonnen met het heldere taal project en dit zal duren tot 2026. Het project bestaat vooral uit interne trainingen om zo de werknemers te leren om duidelijk te schrijven zonder teveel vaktermen te gebruiken. Het gebruik van heldere taal speelt in meerdere gemeentes een rol, verteld Astrid Bons van communicatie heldere taal gemeente Venlo. De overheid begon hiermee in 2018 met het programma Direct Duidelijk. De focus ligt vooral op de communicatie, hierdoor zal voor nu gelet worden op de brieven die de inwoners ontvangen en de website van de gemeente. Met de trainingen die Astrid Bons geeft probeert ze intern ook bewustwording te ontwikkelen rondom de taal die gebruikt wordt.

Een cultuuromslag voor de gemeente Venlo

De overgang naar heldere taal was voor veel werknemers een cultuurshock. Er zitten werknemers bij die al meer dan tien of twintig jaar daar werken. Ze ziet vooral mensen van het sociaal domein naar haar toe komen voor een training in heldere taal. Er doen steeds meer mensen mee aan haar trainingen, vooral nadat de NOS ook een uitzending heeft gemaakt van heldere taal is deze opkomst gegroeid. Het zal even duren voordat iedereen zich aan deze cultuuromslag heeft aangepast. Er is nog geen verschil zichtbaar, wel sturen ze brieven naar een klein groepje inwoners om hier informatie van te kunnen halen en gemeentebrieven te kunnen verbeteren.

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

COLUMN | Het leed dat pakketjes heet

We bestellen als Nederlander massaal online, maar de bezorging...

Pakketpunt aan huis steeds drukker: “Wel vijftien tot twintig mensen tegelijk aan de deur”

Natasja Verhoeven-van Rooij (41) heeft een pakketpunt aan huis...

Kom-uit-de-kastdag: “Het heeft me alleen maar dieper de kast ingeduwd”

Kom-uit-de-kastdag is een dag waarop extra aandacht wordt besteed...