Sport of spektakel? Hyrox is de snelgroeiende fitnesstrend die de sportscholen en sociale media verovert. Maar is het de ultieme krachtproef, of is het een Instagram-show?
Afgelopen week was in Rotterdam Ahoy de grootste hyrox race tot nu toe. Waar er in 2021 nog maar 750 mensen mee deden aan de eerste wedstrijd, zijn dat er nu 14.000 in Ahoy. Het is dus in 4 jaar tijd onwijs gestegen in populariteit.
Hyrox is een race waarbij hardlopen wordt afgewisseld met krachttrainingsoefeningen. In totaal wordt er 8 km gerend en zijn er 8 oefeningen: SkiErg, sled push, sled pull, Burpee broad jumps, rowing machine, farmer carry, sandbag lunges en als laatste wall balls.
Om een hyrox te voltooien, heb je vooral een ijzersterkte conditie nodig. De combinatie van 8 km hardlopen en krachttraining tussendoor vraagt veel van je lichaam, maar het is hierdoor wel toegankelijk voor nieuwe sporters. “Het is erg gegroeid doordat het in principe basic movements zijn, het hangt vooral af van je uithoudingsvermogen. Hierdoor is het erg makkelijk hiernaartoe te trainen”, verteld Crossfit coach Meg Dekker. Natuurlijk werkt kracht ook erg mee aan het behalen van een mooie tijd, maar het gaat vooral om herhalingen en hiervoor is een goede conditie belangrijk.
De rol van sociale media
Hoe groot is de rol van sociale media in het groeien van deze fitnesstrend, volgens Meg Dekker is het vooral de social media generatie die meedoet aan de hyrox en ziet ze ook dat het veel wordt gedeeld op de media. Ook wordt het steeds cooler om veel te vragen van je lichaam. Veel jongeren zien anderen het doen op social media en willen ook meedoen. Social media spelen zeker een grote rol in het groeien van de Hyrox.
“De invloed van fitness influencers is heel groot, zo zijn wij er zelf ook opgekomen. Je ziet het steeds meer en je raakt toch geïnteresseerd.” Je kan dus zeker concluderen dat het een hype is, maar houd deze hype lang stand? “Ik denk dat het een tijdelijke hype is, omdat het altijd hetzelfde is en ik denk dat mensen uiteindelijk gaan neigen naar crossfit. Hyrox lijkt namelijk al veel op crossfit alleen is crossfit toch meer kracht en skill”, vertelt Meg Dekker.
Deze fitness hype heeft zeker wel wat voordelen. “Het is gewoon een basispakket, als je goed bent in je basic movements wordt het leuk om te doen. Het is natuurlijk altijd goed als dit mensen motiveert om meer te gaan sporten”. Of hyrox een blijvende sport of een tijdelijke hype is, zal de tijd leren. De groei van hyrox laat zien dat mensen steeds vaker op zoek zijn naar uitdagende fysieke prestaties en deze graag delen met de wereld. Of het nu gaat om het verbeteren van je uithoudingsvermogen gaat, of om dat perfecte Instagram moment, één ding is zeker: Hyrox is dé fitnesstrend van dit moment.