WhatsApp krijgt reclames, volgens experts in de toekomst mogelijk meer

WhatsApp gaat reclames toevoegen aan het updates-tabblad. Meta, het bedrijf achter zowel WhatsApp als Facebook en Instagram, beloofde eerder om WhatsApp reclamevrij te houden. “Dat ze dit doen zegt best veel over hun bereidheid om nog meer advertenties toe te voegen”,  aldus Big Tech expert Lotje Beek. In reactie hierop zegt Meta “geen plannen” te hebben om op meer plekken in de app advertenties toe te voegen.

De reclames zullen niet tussen je chats verschijnen, maar tussen de ‘WhatsApp stories’. officieel bekend als WhatsApp-status. Ondanks dat Meta zegt geen plannen te hebben voor een verdere uitbreiding van reclames, waarschuwt Lotje Beek van Bits of Freedom dat dit in de toekomst wel het geval kan zijn. “Misschien behouden ze het zoals ze zeggen, of ze doen het gefaseerd zodat het minder pijn doet.” Ze wijst naar de toename van reclames op Instagram: “Daar zouden eerst ook geen reclames tussen de stories komen en die zijn er nu wel.” Beek is niet verrast dat Meta haar eerdere toezegging heeft gebroken: “Ze staan niet echt bekend als een bedrijf dat hun beloftes nakomt.”

Privacy

De reclames op WhatsApp zullen gepersonaliseerd worden. Volgens Beek heeft dit impact op de privacy van gebruikers: “De manier waarop meta adverteert is door mensen online te volgen op hun eigen apps, maar ook op andere websites door middel van cookies. Op basis daarvan maken ze een profiel waarmee je gerichte advertenties krijgt.” Volgens Meta wordt dat profiel alleen gebruikt als je je account koppelt in het account centre. “Als het goed is hebben ze dan dus niet dezelfde data als Facebook en Instagram, maar dat moet je ook maar geloven”, voegt ze daar nog aan toe.

Meta zegt zelf dat ze de reclamefuncties op de “meest privacy gerichte wijze” gebouwd te hebben. “We gebruiken niet je persoonlijke berichten, telefoongesprekken, en status, of locaties gedeeld in je chats, je contacten of je lidmaatschap aan groepen met vrienden of familie.”, vertelt het bedrijf. Toch gebruiken ze wel andere informatie de advertenties te personaliseren: “Om reclames te laten zien waar je iets om geeft kan Whatsapp informatie gebruiken zoals: je land of stad, welke kanalen je volgt, wat voor taal je gebruikt en met welke reclames je eerder interactie hebt gehad.” Lotje Beek geeft aan dat gepersonaliseerde advertenties nooit een systeem is dat privacy gericht is. Ze hoopt dan ook dat dit een extra reden is voor mensen om de overstap naar Signal te maken. Dat is een soortgelijke app die bekend staat om haar privacy.

Verdienmodel

Meta kocht deze dienst in 2014 op voor bijna 19 miljard dollar. WhatsApp is een gratis dienst en het bedrijf verdient op het moment alleen geld aan businessaccount op de app. “Met reclames kunnen ze gewoon meer geld verdienen”, vertelt Lotje Beek. Meta bevestigt dat: “We zijn al jaren aan het praten over onze plannen om een bedrijf op te bouwen dat je persoonlijke chats niet onderbreekt. We geloven dat het Updates-tabblad de juiste plek is hiervoor.”

Lees verder

Geselecteerd door de redactie

André en Milan scoren twee tienen voor geschiedenis: ‘Dit is zeldzaam’

André Versteegen en Milan van Munster uit VWO 6 van middelbare school O.R.S. Lek en Linge hebben een tien gehaald als eindcijfer voor geschiedenis....
00:27:15

Ey! Weekly 19 juni 2025

Kijk hier de laatste Ey! Weekly van het seizoen terug. Met een vooruitblik op de NAVO-top in Den Haag, de aankomende herdenking en viering...

Project ‘zomer in Tilburg’: “Workshops, buiten bioscoop, grote jenga en een hinkelpad”

Het is een onderdeel van het project ‘zomer in Tilburg’, het hinkelpad dat op de spoorzone te vinden is. Het project heeft als doel:...

Deel dit bericht