Dag ‘Journalistiek voor Iedereen’, wat heeft het opgeleverd voor de studenten?

Vandaag is het de dag van ‘Journalistiek voor Iedereen’ in Mindlabs. Studenten hebben zich aangemeld voor workshops van verschillende journalisten, over hun ervaringen met inclusiviteit en diversiteit. Maar weten studenten Fontys Journalistiek eigenlijk wel waar deze dag omdraait?

Imane over ‘Journalistiek voor Iedereen’. Foto: Noor Schotel 

Wat wist je over de dag van ‘Journalistiek voor Iedereen’ toen je hier vandaag binnenkwam? 

Imane: “Gewoon dat er een beetje een praatje wordt gehouden waarom het (Journalistiek voor Iedereen) belangrijk is en dat je dat ook in losse workshops nog meegaat maken. En meer met een specifiek doel, dat het aansluit met de factcheckers, waar ik inzit.”

Waar denk je dat de dag nu overgaat?

“Ik denk dat het veel breder is. Ik dacht altijd bij diversiteit dat je een andere afkomst hebt of er anders uitziet dan de rest. Maar we hadden nu dus een workshop over laaggeletterdheid en hoe erg dat een probleem is. Dus ik heb wel geleerd dat diversiteit en inclusiviteit veel breder is eigenlijk.” 

Rutger over ‘Journalistiek voor Iedereen’. Foto: Noor Schotel 

Wat wist je over de dag van ‘Journalistiek voor Iedereen’ toen je hier vandaag binnenkwam?

Rutger: “Ik dacht dat we zouden beginnen met gewoon een algemene introductie, maar dat bleek  uiteindelijk gewoon een spelletje te zijn wat je met je klas ging spelen. Dat vond ik het opvallende van vandaag. Want de workshops zelf vond ik best logisch. Ik vond het leuk. Ik heb een workshops gehad over hoe je omgaat met armoede in de journalistiek gegeven door Elisabeth Venicz. Ik vond dat wel interessant. Ze legt goed uit en geeft veel voorbeelden.”

Waar denk je dat de dag nu overgaat?

“Geen idee. Het gewoon een workshop dag, die je zelf kan ingeven wat je kan gaan doen.”

Mitike over ‘Journalistiek voor Iedereen’. Foto: Noor Schotel 

Wat wist je over de dag van ‘Journalistiek voor Iedereen’ toen je hier vandaag binnenkwam?

Mitike: “Eigenlijk niet zoveel. Ik was best wel verrast omdat er dus best wel veel workshops zijn die je kan volgen. Ik wist niet dat er een heel programma was en echt een opdracht ging maken over de dag. Maar ik vind het wel leuk georganiseerd.”

“Ik had een workshop van Elisabeth over armoede. Ik doe zelf ook onderzoek naar beeldvorming van armoede in de media. Dus daarvoor was het best wel een nuttige les. Ik vond het hartstikke leuk dat er vooral ook mensen uit andere klassen waren. Dus dan leerde je ook weer mensen kennen. Ik vind dat heel gezellig en iedereen deed ook echt mee.”

Waar denk je dat de dag nu overgaat?

“Het stellen van die vragen over diversiteit en inclusiviteit. Dat mensen echt goed stilstaan bij dat journalistiek niet voor iedereen hetzelfde is. En dat het belangrijk is om met iedereen rekening te houden.”

Ties over ‘Journalistiek voor Iedereen’. Foto: Noor Schotel 

Wat wist je over de dag van ‘Journalistiek voor Iedereen’ toen je hier vandaag binnenkwam?

Ties: “Ik dacht we krijgen gewoon workshops, er zal wel een speciale dag voor ingericht zijn. We  zullen wat ervaring op gaan doen over van allerlei soorten zaken.”

“Ik deed een workshop over Srebrenica, het ging erover hoe de media daarmee (de val van Srebrenica) omging en hoe het allemaal werd neergezet. We kregen een workshop van iemand die er heeft gewoond. Dat was heel ingrijpend.”

Waar denk je dat de dag nu overgaat?

“We krijgen vandaag les over hoe wij dingen beter kunnen verwoorden in de media en in de journalistiek algemeen, over zaken waar we misschien niet alles vanaf weten.”

Else over ‘Journalistiek voor Iedereen’. Foto: Noor Schotel 

Wat wist je over de dag van ‘Journalistiek voor Iedereen’ toen je hier vandaag binnenkwam?

Else: “Ik dacht dat het een beetje hetzelfde was als de ‘Dag van de Persvrijheid’. Ik had er wat over gelezen. En dat was vorig jaar, toen hadden we ook zo’n groepsopdracht en dat er dan van die excursies waren waar je naartoe kon. Dus ik moet zeggen, het lijkt er wel een beetje op.”

“We kregen een opdracht aan het begin van de dag waarmee we aan de slag moesten, en dan kan je tussendoor naar de workshops. De opdracht zelf gaat over wat journalistiek voor ons betekent. En wij doen het over de toegankelijkheid van journalistiek. En de workshop die ik had gekozen vond ik daar niet heel goed op aansluiten. Er werd niet zo veel nieuws verteld, maar achteraf kon je wel vragen stellen aan de journalist en kregen we toch nog wel de informatie die ik graag wilde hebben. Waar ik nieuwsgierig naar was.”

Waar denk je dat de dag nu overgaat?

“De dag zelf draait om de journalistiek. Om het vak wat meer aandacht te geven.”

Uitgelichte foto: Lisa Albers

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Puttershoekse ijsclub bereidt zich voor op schaatsseizoen

De baan van IJs- en Skeelerclub Puttershoek is afgelopen...

Nationale Prullenbakteldag: hoeveel gesloopte prullenbakken zie jij? 

Het initiatief ‘Nationale Prullenbakteldag’ klinkt een beetje gek, maar...

Strijp-S bewoners wijzen daklozen de weg: ‘Niet elke dakloze weet waar ze terecht kunnen’ 

Met de toenemende kou en een groeiende groep mensen...

Cosplayers boos op Nederlandse media

“Rare wezens” en “Wat zal het daar stinken.” Twee...