Memes over heftige gebeurtenissen niet nieuw, wel meer zichtbaar

Grappen over de verdachte van de moord op een verzekeringsman en memes over een gezonken onderzeeër. De afgelopen jaren staan verschillende sociale media vol met memes over heftige gebeurtenissen. Toch is dit volgens social media-expert Joey Scheufler geen trend van de laatste jaren. ”Dit gebeurde altijd al een beetje, alleen was het niet zo zichtbaar.”

Op 4 december werd Brian Thompson, topman van verzekeringsmaatschappij UnitedHealthcare, vermoord op klaarlichte dag op straat in New York. Inmiddels is hier iemand voor gearresteerd, Luigi Mangione. Op sociale media worden veel memes gemaakt over Mangione. Zo zijn er al meerdere seksuele verhalen, met Mangione in de hoofdrol, geschreven en ook kijken mensen naar wat hij luistert op Spotify.

Grappen over zo’n heftige gebeurtenis is niet nieuw, zegt social media-expert Joey Scheufler. ”Het maken van grappen over heftige gebeurtenissen gebeurde altijd al een beetje, alleen was het niet zo zichtbaar. Het gebeurde toen op de wat obscuurdere plekken van het internet, op bepaalde fora en besloten groepen. Het komt nu naar de bovenwereld.”

Veel van deze memes worden geplaatst op X, toch is X niet het enige sociale media platform waarop dit gebeurt. Ook op Instagram en Tik Tok gebeuren dergelijke dingen. Toch zijn er volgens Scheufler wel degelijk dingen veranderd op deze platforms. ”Waar je tot een of twee jaar geleden nog volgers nodig had om een groot bereik te hebben, is dat nu niet meer zo. Nu gaat het alleen om een goed stukje content. Het is nu op de mainstream social media echt zichtbaar.” 

Volgens Scheufler gaat het anonieme er ook meer vanaf. ”Het is steeds minder anoniem. Mensen voelen zich steeds meer gesterkt om hun mening te uiten. Doordat ze bijval krijgen op social media van anderen. Ze zien anderen het ook doen, onder hun eigen naam. Mensen zien dat ze niet meer de mening die wordt geportretteerd in de traditionele media hoeven aan te hangen, je kan ook iets anders vinden en een andere grap maken. Het sterkt mensen op het te doen, omdat ze er niet op afgerekend worden, maar dat er juist veel sympathisanten zijn van deze boodschap.”

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Stade Brestois – PSV in Guingamp, “raar om in het stadion van de aartsrivaal te spelen”  

Het was koud, bijzonder en de wedstrijd vooral heel...
00:08:53

Eerste OndernemersTop in Eindhoven

https://vimeo.com/1038547333?share=copy

Herindeling van The Sting Companies: De Koopman maakt plaats voor Costes

Verschillende winkels van The Sting Companies gaan verhuizen. Onder...