Vakantiebeurs ondergaat transformatie naar familie-uitje: ‘Willen het imago van de beurs veranderen’

Van 11 tot 14 januari vond de Vakantiebeurs plaats in de Utrechtse Jaarbeurs. Het biedt consumenten de gelegenheid om inspiratie voor vakanties op te doen. Tegenwoordig draait de beurs niet meer enkel om het uitdelen van flyers en timmert de organisatie hard aan het creëren van een familie-uitje. Vakantiebeurs-woordvoerster Marleen van Rompen blikt terug: ”We hadden meer bezoekers dan in 2023.”

De afgelopen jaren kende het grootste reisevenement van Nederland een lastige periode. Waar in 2020 de vijftigste editie nog op feestelijke wijze werd gevierd met ruim 100.000 bezoekers gooide de coronacrisis roet in het eten. In 2021 en 2022 vond er zelfs geen Vakantiebeurs plaats. Ook vorig jaar waren de naweeën van de coronapandemie nog goed te merken. Zo’n 65.000 mensen reisden afgelopen jaar af naar Utrecht om zich te laten inspireren door 863 exposanten. Ruim een derde minder dan voor corona. Voor de organisatie de ultieme gelegenheid om het over een andere boeg te gooien.

”Sinds de coronapandemie willen we van de Vakantiebeurs meer een evenement maken. De ouderwetse beurzen die we kennen van vroeger bestaan niet meer. Dit is meer een uitje”, aldus Van Rompen. ”We moeten het imago van de beurs zien te transformeren naar een evenement. Een naamsverandering? Daar hebben we weleens over nagedacht, maar dat gaat voor ons een stap te ver. Veel mensen kennen dit evenement vanwege de naam.”

Een jongere doelgroep

De organisatie richt zich momenteel steeds meer op een jongere doelgroep, onder meer via social media platforms zoals TikTok en Instagram. Van Rompen: ”Het is de hele dag door entertainment. In het weekend zagen we veel jonge gezinnen. Steeds meer mensen tussen de 20 en 40 jaar komen langs. We hebben prijzenfestivals georganiseerd en er waren liveoptredens van bijvoorbeeld Danny Froger. We werken steeds meer samen met influencers. Gio Latooy en zijn familie waren bijvoorbeeld aanwezig. Hij heeft een vlog gemaakt.”

Van Rompen gaat verder: ”Uiteindelijk moeten we de concurrentiestrijd aangaan met Google. Daar vind je marketinginformatie. Hier kun je directe informatie ontvangen van exposanten die van over de hele wereld naar Utrecht zijn gekomen. Zo konden mensen cultuur proeven bij verschillende eetgelegenheden en workshops volgen. Er waren ook verschillende theaters waar mensen informatie over verschillende vakantielanden konden krijgen.”

Nog altijd valt het overgrote deel van de bezoekers onder de oudere generatie, maar volgens Van Rompen storen zij zich niet aan de modernisering van de Vakantiebeurs. ”Mensen worden niet verplicht om met influencers in aanraking te komen. Iedereen kan een eigen programma volgen.

Flinke toename

Dit alles zorgden voor een behoorlijke toename in bezoekersaantallen ten opzichte van de editie van 2023. Ruim 71000 mensen brachten tussen 10 en 14 januari een bezoek aan de Vakantiebeurs. Ook het aantal exposanten steeg enorm van 863 naar net iets meer dan 1000. Daardoor werden er zo’n zes hallen in de Jaarbeurs gevuld. ”We werkten samen met de ANWB en NS. Als mensen een treinkaartje kochten naar Utrecht met een ticket voor de Vakantiebeurs als bewijs dan kregen ze korting van de NS”, aldus Van Rompen.

Balkan steeds populairder

Ieder jaar vinden er ook bepaalde trends plaats binnen het reislandschap. Zo merkt de organisatie op dat de jongere generatie steeds vaker hun vakanties in de Balkan doorbrengen. Met name Albanië en Montenegro zijn in populariteit stijgende. Deze trend heeft niet enkel betrekking tot de hoofdsteden Tirana en Podgorica. ”Mensen gaan steeds meer op zoek naar de natuur en ontduiken het massatoerisme in Zuid-Europa. Zij willen meer hun eigen vakantie creëren. Ook de Nordics (Noorwegen, Zweden en Finland) zijn erg populair, óók in de zomer”, benadrukt Van Rompen.

De oudere generatie trekt over het algemeen nog steeds het meest naar Midden- en Zuid-Europese landen, zoals Frankrijk en Spanje. Buiten Europa blijft een rondreis in Amerika altijd populair, maar ook steeds meer mensen kiezen voor Japan en de Filipijnen.

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Leven zonder alcohol: “De 0.0 lifestyle zou minstens net zo normaal moeten zijn”

Een drankje erbij is heel normaal toch? Maar wat als dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Fabrikant van statiegeldmachines TOMRA verspreidt desinformatie 

In 2029 moet negentig procent van alle statiegeldproducten worden...