Op woensdag 16 oktober werd World Restart a Heart Day gehouden, met als thema “Kids Save Lives”. De dag richt zich op het belang van reanimatie door omstanders, waaronder jongeren, bij een circulatiestilstand. Opvallend genoeg doet de Nederlandse Reanimatieraad echter zelf weinig om jongeren actief te betrekken.
De woordvoerder van de Reanimatieraad benadrukt dat er al verschillende landelijke projecten bestaan, zoals Taskforce QRS en het project Roost wat actief is op middelbare scholen. “Wij doen zelf geen aparte initiatieven omdat er al veel projecten zijn,” aldus de woordvoerder. Ondanks het thema dat specifiek jongeren aanspreekt, kiest de Reanimatieraad ervoor om geen extra stappen te zetten.
Sociale media niet gericht op jongeren
Hoewel de Reanimatieraad gebruik maakt van sociale mediaplatforms zoals Facebook, Instagram en LinkedIn om reanimatiecursussen te promoten, worden deze kanalen niet specifiek ingezet voor jongeren, maar meer om hun netwerk te verbreden. TikTok, het populaire platform onder jongeren, wordt helemaal niet gebruikt door de organisatie.
Ruimte voor verbetering
Ondanks dat de sociale media platvormen niet worden gebruikt voor jongeren hoopt de reanimatieraad wel dat jongeren in de toekomst meer eigen initiatief zullen tonen om deel te nemen aan reanimatietrainingen. Er worden al stappen gezet, maar de organisatie erkent dat er nog veel ruimte is voor verbetering om jongeren actiever te betrekken bij levensreddende vaardigheden.