Bankzitters nooit op weg naar Malmö: ‘Ze hebben nooit deelgenomen aan het selectieproces’

TILBURG – YouTubegroep Bankzitters heeft nooit een inzending gedaan om komend jaar naar het Eurovisie Songfestival in Malmö te gaan. Dat bevestigt de AVROTROS via de mail aan EyDaily.

In Juli 2023 maakten de YouTubers via een persconferentie in de AFAS live kenbaar, dat zij Nederland wilden vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival 2024. De media pikte dit op en het leek er even op dat de groep een serieuze poging ging doen. Die illusie probeerden de Bankzitters ook in stand te houden. Zo lieten ze in de video “Bankzitters doen mee met het Eurovisie Songfestival” hun inschrijvingsproces zien. Op 17 november 2023 brachten de Bankzitters dan ook hun ‘inzending’ uit genaamd Cupido.

Achteraf blijkt niets minder waar. De Bankzitters hebben zich nooit kandidaat gesteld voor het Songfestival. “We kunnen bevestigen dat er door de Bankzitters nooit een nummer is ingestuurd, dus zij hebben niet deelgenomen aan het selectieproces,” laat Josine Olgers, hoofd pers voor het Nederlandse Eurovisie Songfestival, ons per mail weten. Maar waarom zouden de Bankzitters dan wel de illusie willen wekken dat ze zich kandidaat hebben gesteld?

YouTuber Nathan Vandergunst, beter bekend als Acid, vertelt daarover het volgende in een YouTube video: “De Bankzitters hebben nooit meegedaan aan de competitie. Ze hebben nooit ingeschreven. Het was een pure promo voor hun liedje. Dat was gewoon hun strategie. ‘Wij gaan doen alsof we meedoen aan Eurosong en dan releasen we een liedje en dat gaat boomen.’ You got tricked!”

Als het inderdaad een promo was, dan heeft dat goed uitgepakt voor de Bankzitters. Het nummer ‘Cupido’ is inmiddels ruim 4 miljoen keer gestreamd op Spotify en ruim 900 duizend keer bekeken op YouTube.

Foto: ANP/Eva Plevier

Lees verder

Geselecteerd door de redactie

Gevolgen deals Midden-Oosten en VS onduidelijk: “Ze zijn enorm vaag”

Vandaag is de laatste dag van de eerste internationale reis van Donald Trump. Hij ging de afgelopen dagen langs in Saudi-Arabië, Qatar en de...

NVJ bezorgd over naderende overname RTL door DPG Media “Dit is gevaarlijk”

De overname van RTL Nederland door mediagigant DPG Media lijkt een flinke stap dichterbij. Dit blijkt uit documenten van de mededingingswaakhond Autoriteit Consument en...

Waarom onze Songfestivalpositie slecht uitpakt: “Deze plek is niet gunstig voor Nederland”

Claude gaat tijdens de finale van het Eurovisie Songfestival als twaalfde van de 26 acts optreden. "Je kan het beste achteraan staan en tussen...

Deel dit bericht