Hufterig verkeersgedrag in Helmond is een opkomende trend volgens Veilig Verkeer Nederland

Auto’s scheuren met hoge snelheden door de straten en veel bewoners hebben last van geluidsoverlast. In Helmond zijn straatraces in sommige wijken een groot probleem. Wat doet VVN aan dit probleem?

Het probleem

Zoals eerder gezegd is het racen met auto’s op de openbare weg in Helmond een opkomend probleem de laatste jaren.

Afgelopen week, drie juni om precies te zijn gebeurde er nog een ongeluk tijdens een straatrace. Daarbij botste een van de racende auto’s op een stilstaand taxibusje.

Alex van de Westerlo van Veilig Verkeer Nederland regio Helmond geeft zijn visie over dit onderwerp.

Wat is de oorzaak?

Hoe het precies komt dat Helmond zo nu en dan verandert in een waar racecircuit dat weet Van de Westerlo niet. Wel zegt hij dat de VVN sinds corona een flinke toename ziet.

Om dit probleem tegen te gaan werkt de VVN mee aan ‘Platform verkeersveiligheid Helmond’. Dat is een organisatie waar verschillende instanties bij betrokken zijn, zoals de ouderenbond, de Fietsersbond, de GGD en de politie en brandweer. Ook wethouder van verkeer Arno Bonte werkt hieraan mee.

Zij komen bijeen en vergaderen over wat beter kan. Zo zet de politie momenteel in op een landelijk project met zogenoemde mobiele flitspalen.

Dat betekent dat de politie mobiele flitspalen onaangekondigd inzet op plekken waar vaak structureel te hard wordt gereden.

Wat doet VVN om dit probleem te verminderen?

VVN Helmond is bezig met project ‘Denk aan max©’. En dan staat Max niet voor Max Verstappen maar voor maximum snelheid.

Dit project houdt in dat als er meldingen op de site binnenkomen van bewoners van Helmond over snelheidsduivels of geluidsoverlast in de straten, dat VVN daar fysiek naartoe gaat en de snelheden gaat meten.

Meestal zijn deze te hard rijders geen bewoners van de straten, maar simpelweg verkeershufters die graag pronken met hun veel te hard rijdende auto’s.

Als de snelheden zijn vastgelegd en het is een structureel probleem dan maakt VVN hier een melding van bij de politie en zetten zij een digitaal displaybord neer waar de welbekende smiley op te zien is. Die laat de bestuurder zien hoe hard zij rijden.

Dit helpt niet zo zeer tegen de straatracers maar wel tegen de dagelijkse bestuurder die er geen erg in heeft dat hij te hard rijdt. Ook geeft het display wel inzicht in hoe hard er wordt gereden en hier kan de politie dan weer conclusies uit trekken.

Voorkomen en genezen

Wat moeten de gemeente en politie nou doen om dit probleem te verminderen? ”Er worden vaak preventief gesprekken gevoerd met groepen hangjongeren die in bijvoorbeeld een parkeergarage met auto’s bijeenkomen.’’ Er wordt dan gewaarschuwd over wat de gevolgen kunnen zijn van straatraces.

‘’Vaak helpen deze gesprekken, toch weerhoudt het enkele aso’s er niet van om toch te gaan scheuren over de Helmondse wegen.’’

 ‘’Als mensen vaak te hard rijden dan kun je deze bestuurders strafrechtelijk vervolgen of kijken of hun rijvaardigheid nog wel goed is. Dit gebeurt nu dus nog niet genoeg’’, aldus Van de Westerlo.

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Leven zonder alcohol: “De 0.0 lifestyle zou minstens net zo normaal moeten zijn”

Een drankje erbij is heel normaal toch? Maar wat als dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Fabrikant van statiegeldmachines TOMRA verspreidt desinformatie 

In 2029 moet negentig procent van alle statiegeldproducten worden...