Eindhoven – De huidige fietsenstalling aan de zuidzijde van het station levert al jaren problemen op doordat het niet genoeg capaciteit heeft voor de hoeveelheid fietsen . Pas als de Raad van Staten toestemming geeft kan er een nieuwe komen. Niet alleen voor fietsers zorgt de stalling voor problemen, ook mensen met een fysieke beperking hebben last van de overvolle fietsenstalling. Woordvoerder van Prorail, Joke van der Cruysen, bevestigt dat de huidige situatie niet ideaal is: “Als je nu door het gebied loopt, zie je overal fietsen staan en dat is rommelig”
Sinds 2021 zijn er plannen om de fietsenstalling aan de stadskant van station Eindhoven te vervangen met een ondergrondse stalling, die verbindt met de bergplek aan de andere zijde van het station. Dit zou de eerste stap zijn van een ambitieus plan genaamd KnoopXL. Andere delen van dit plan, hoofdzakelijk het deel genaamd District-E, hebben al toestemming moeten krijgen van de raad van Staten, omdat omwonenden bezwaar hadden tegen de verbouwingen. Ook de ondergrondse fietsenstalling moet toestemming krijgen, pas als dit lukt kunnen de werkzaamheden beginnen.
Vertraagde verbouwing
De verbouwing van de fietsenstalling zou in 2021 al beginnen, echter in 2024 is een plekje vinden voor je fiets nog steeds erg moeilijk. Hier ergeren verschillende sociale media gebruikers zoals X gebruiker Ruud_official zich aan, zo zegt hij op X (voorheen Twitter):”Het wordt hoog tijd om in Eindhoven ook te investeren in fiets parkeren! Vergelijk dit ‘ns met de complete fietschaos aan de onderwijszijde van het Centraal station.’’ De vertragingen bij de verbouwing van de fietsenstalling, zorgen ook voor vertraging bij de verbouwing van het stationsplein. Dit plein is pas aan de beurt wanneer de nieuwe fietsenstalling voltooid is. Die vertragingen steken ook een stokje voor het grote plan Knoop XL. Dit plan zou onder de beste omstandigheden al lang duren, de verwachting was dat het in 2050 af zou zijn. De vertragingen zorgen er voor dat een langdurig project nog verder uitgerekt word.