Eersteklas deels verleden tijd: Ruim 3500 extra zitplaatsen in Sprinter

De Nederlandse Spoorwegen wil voor de zomer van 2026, 3580 extra tweede klas plekken plaatsen in een deel van hun sprinters. Dit zal in 190 treinen gebeuren. Een NS-woordvoerder meldt: “In de meeste sprinters bevindt zich een eerste klascoupé aan het begin en einde van de trein. Daarvan wordt er nu een omgebouwd naar tweede klas.”

De NS gaat de komende maanden 190 sprinters aanpassen. In veel van deze treinen zit aan de voor- en achterkant een eersteklascoupé. Eén van die twee eersteklasdelen wordt nu omgebouwd naar tweede klas. Dit doet NS omdat de eerste klas in dit type trein vaak bijna leeg is, zelfs in de spits. In de tweede klas is het dan juist erg druk en moeten reizigers soms staan.

De aanpassingen

De aanpassingen zijn eenvoudig: de rode stoelen van de eerste klas worden vervangen door blauwe hulzen, die horen bij de tweede klas. Ook worden de stickers aan de binnen- en buitenkant aangepast en verdwijnt de glazen deur. De trein gaat na de ochtendspits naar een rangeerstation en is meestal vóór de avondspits weer klaar voor gebruik.

Niet alle Sprinters worden verbouwd volgens de NS: “In sommige Sprinters zitten we ons betreft al op het minimum eersteklasstoelen. Bij het type sprinter ‘SLT6’ hebben we bijvoorbeeld in 2016 al het aantal eersteklasstoelen verminderd.”

Veranderd reisgedrag

De reden van de verbouwing heeft te maken met het veranderde reisgedrag. “Na corona wordt er, met name in de sprinters, minder gebruik gemaakt van de eersteklas. Dat komt door het thuiswerken”, aldus NS. Het doel is dan ook niet om de drukte in de spits op te lossen. “Tijdens de spits worden bijna alle zitplaatsen in de sprinter gebruikt. We hopen dat de indeling van de treinen en de verhouding tussen de eerste- en tweedeklas beter aansluiten op het reisgedrag.” Ook hoopt de NS dat het ervoor gaat zorgen dat “minder mensen hoeven te staan.”

De reden dat alleen de sprinters worden aangepast is omdat de eerste klas van de Intercity wel intensief wordt gebruikt. Dit komt omdat de reizen van een intercity langer duren en “mensen meer bereid zijn te betalen voor comfort.” De NS heeft nog geen plannen om dit initiatief ook in de Intercity’s te gaan beginnen.

Lees verder

Geselecteerd door de redactie

Stichting Donorkind: ‘Regels worden structureel overtreden, overheid grijpt niet in’

Stichting Donorkind viert vandaag voor de achtste keer de Dag van het Donorkind. De stichting vraagt op deze dag aandacht voor de rechten en...

Nieuwe peiling EenVandaag: strijd om politieke agenda in volle gang – “Persconferentie van Wilders was een slimme zet”

De nieuwste zetelpeiling van EenVandaag laat weinig grote verschuivingen zien ten opzichte van een maand geleden. Toch zijn er duidelijke trends zichtbaar: de VVD...

Minder jongvolwassenen vapen na smaakjesverbod: “Er moet alsnog veel gebeuren”

Sinds het verbod op smaakjes in e-sigaretten op 1 januari 2024 is het aantal vapende jongvolwassenen gedaald. In 2024 gaf 9 procent van de...

Deel dit bericht