Verbale agressie in ziekenhuizen komt steeds vaker voor, blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid. Ruim de helft van de zorg- en hulpverleners geeft aan de afgelopen twaalf maanden te maken te hebben gehad met verbale agressie. Veertien procent daarvan zelfs één of meerdere keren per week. “Ik heb bijna wekelijks te maken met agressie van patiënten of hun familie”, aldus Annemiek Coenders, verpleegkundige bij het Amphia ziekenhuis.
In die agressie zit wel een nuance vertelt Coenders: “Sommige mensen hebben hersenschade opgelopen, waardoor ze zich niet bewust zijn van hun agressie.” Maar ook familieleden kunnen agressief zijn: “We hebben bijvoorbeeld regels in het ziekenhuis, zoals maximaal twee bezoekers per patiënt, maar sommige mensen komen alsnog met de hele familie binnen, “aldus Coenders. “Of ze pakken de koffie en thee die alleen voor patiënten is. Als je ze hierop aanspreekt kun je zomaar een grote mond krijgen.”
Kiezen voor de-escalatie
Het personeel van het Ampia probeert agressie te voorkomen door rustig te blijven, duidelijk te communiceren en in te zetten op de-escalatie. “Je moet je grenzen aangeven, dus benoemen dat je het niet prettig vindt. Het kan ook helpen om een collega erbij te roepen, zodat die het gesprek over kan nemen.”
En zelfs bij een grote escalatie heeft het ziekenhuis een oplossing: “Bij echte agressie kunnen wij een beveiliger bellen. Die staat dan binnen een minuut op de afdeling. Dat geeft voor ons een veilig gevoel.”
“Zorgbeveiliger zorgt voor rust”
Wanneer agressie voortkomt uit iemands ziekte, kan het ziekenhuis een zorgbeveiliger ingeschakelen. “Dat zijn mensen die vanuit een extern bedrijf komen en dan één op één bij de patiënt gaan zitten en bijvoorbeeld spelletjes gaan doen”, aldus Coenders. “Zij zorgen ervoor dat de patiënt rustig blijft door middel van aandacht, die wij vaak niet kunnen bieden door tijdgebrek.”
Verplichte agressietraining
Omdat agressie in ziekenhuizen toeneemt, zijn medewerkers van het Ampia verplicht om een agressietraining te volgen. “We hebben vorig jaar twee trainingsdagen gehad waarin we leerden omgaan met agressie door middel van rollenspellen met acteurs”, vertelt Coenders. “Zij speelden situaties na van patiënten en bezoekers, zodat wij konden oefenen met reageren op echte vormen van agressie. Dat biedt een basis om met agressie om te gaan. Daar heb ik veel aan gehad.”
Lees hier een eerder bericht over dit onderwerp: https://eydaily.nl/algemeen/agressie-in-de-zorg-een-groeiend-probleem/