Winkeliers over pakketpunten: gemak of overbelasting?

De feestdagen staan voor de deur en Black Friday is bij veel (online) winkels al in volle gang. Voor velen dé tijd om online te shoppen. Al die pakketjes moeten ergens heen, en als je niet thuis bent, komen ze vaak terecht bij pakketpunten. Deze zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit winkelstraten. Maar wat betekent die enorme hoeveelheid pakketjes eigenlijk voor de winkeliers? En wat zegt dit over hoe wij als samenleving omgaan met online shoppen?

In Nederland zijn duizenden pakketpunten te vinden. Dit zien we terug in cijfers van verschillende koeriersdiensten. PostNL heeft meer dan 3.500 afhaalpunten, DHL beschikt er over 4.800 in Nederland. DPD zegt zo’n 100.000 pakketpunten over heel Europa te hebben, waarvan een deel in Nederland actief is. Elke stad lijkt dus wel een afhaalpunt te hebben, of het nu in een grote keten of een lokale winkel is.

Winkeliers aan het woord

Peter Marijs, eigenaar van de Handyman in het centrum van Vlissingen, is al jarenlang pakketpunt voor meerdere koeriersdiensten. Hij ziet de groei van het aantal pakketjes als een tweesnijdend zwaard. “Mensen staan er niet bij stil wat ze zichzelf en anderen aandoen,” zegt hij. “Iedereen klaagt over het verdwijnen van winkels als Blokker, maar ondertussen bestelt men massaal online. En ja, dat raakt ons allemaal.”

Marijs benadrukt dat het pakketpunt soms klanten aantrekt, maar dat dit vooral afhankelijk is van de branche. “Mensen lopen vaak alleen binnen om een pakketje te halen of te brengen. Die extra aankopen die men hoopt te zien, blijven vaak uit,” zegt hij. Bovendien wordt hij vaak onterecht aangesproken op problemen: “Ze verwachten van mij dat ik verantwoordelijk ben als een pakket te laat is, maar ik bewaar het alleen.”

Jeanny van Hal, eigenaresse van de Smokeless in Vlissingen die ook als DHL-punt fungeert, heeft een heel andere ervaring. “Vaak kijken mensen rond terwijl ze wachten op hun pakketje. Ze zien dan iets leuks in de winkel en nemen dat mee,” vertelt ze. Voor haar betekent het pakketpunt een manier om nieuwe klanten kennis te laten maken met haar assortiment. “Het is een win-winsituatie voor ons.”

Het ‘Black Friday’ effect

De drukte rond Black Friday en de feestdagen brengt ook uitdagingen met zich mee. Volgens Marijs is het soms onmogelijk om alle pakketjes op te slaan. “Soms komen er 30 tot 40 pakketten per dag binnen. Dan moet ik tegen de koerier zeggen: ik kan er geen meer kwijt,” zegt hij. Ook Van Hal merkt een toename in de drukte: “Tijdens de feestdagen groeit het aantal pakketten aanzienlijk. Het hangt af van 4 pakketten per dag tot 16 á 20 pakketten per dag.”

Marijs gaat verder in op de bredere impact van het online koopgedrag. “Mensen willen goedkoop en makkelijk, maar zien de gevolgen niet. Kijk eens naar wie er in die distributiecentra werken en hoe. Arbeidsmigranten nemen dat werk vaak op zich, maar die mensen moeten ook ergens wonen. Niemand wil die centra in hun buurt, maar iedereen wil wel zijn pakketje op tijd hebben.”

Hij ziet ook een maatschappelijk dilemma: “We mopperen op arbeidsmigranten, maar ze zijn cruciaal in deze industrie. En ondertussen stemmen mensen op partijen die diezelfde migranten willen weren. Die tegenstrijdigheid vind ik bizar.”

En wat betekent dit voor de toekomst?

De feestdagen laten zien hoe belangrijk pakketpunten zijn geworden in de wereld van het online shoppen. Voor sommige winkeliers betekent dit extra klanten, maar anderen zitten met stapels pakketjes en toenemende werkdruk. Hoe houdbaar is dit systeem eigenlijk, zonder dat het de lokale winkels verder in de knel brengt?

Met de enorme groei van online bestellingen en fysieke winkels die hun rol zien veranderen, wordt het steeds belangrijker om een balans te vinden. Gemak is fijn, maar wat betekent dat voor de levendigheid van jouw stad? Door te kiezen voor lokaal winkelen, kun je als consument zelf invloed uitoefenen op het behoud van de winkelstraten. Die keuze ligt uiteindelijk bij jou.

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Avantage Supermarkt opent deuren in Tilburg: Lange rijen bij feestelijke opening

De supermarktketen Avantage heeft vanochtend om 10:00 uur haar...

Atelierwoningen in Stokhasselt roepen verschillende reacties op

Sinds juni wordt ‘Square1’, de atelierwoningen in de wijk...

41% van de onbedoeld zwangere vrouwen geen anticonceptie gebruikt

“Wij zien inderdaad dat een groot aantal vrouwen geen...

Daling aantal mbo-studenten: De Rooi Pannen meldt een stijging 

Het aantal mbo-studenten in Nederland is afgelopen jaar verder...