TikTok draagt bij aan de leespopulariteit bij jongeren

De populariteit van lezen onder jongeren stijgt mede dankzij TikTok. De hashtag #BookTok heeft meer dan 100 miljard views. Vooral Engelstalige boeken, fictie en fantasy worden veel gelezen door deze doelgroep. Tijdens de Boekenweek 2024 wordt hierop ingespeeld. 

Volgens onderzoek van het KVB Boekwerk is het aantal procent van de jongeren die leest sinds de coronatijd met 16% gestegen. Dit komt mede doordat jongeren geen andere vrijetijdsbesteding in de coronapandemie hadden. Maar ook de komst van BookTok speelt hier in een grote rol. BookTok is een opkomende trend op TikTok waarin gebruikers korte video’s delen over hun favoriete boeken en boeken aanbevelen aan hun volgers. De hashtag #BookTok heeft alleen al meer dan 100 miljard views.

Amber, 22, maakt op haar TikTok-account (@ambervgn) video’s over boeken. TikTok heeft Amber weer aan het lezen gebracht. “Ik denk dat TikTok 100% helpt bij het bevorderen van lezen onder jongeren. In de coronatijd zat ik zelf veel op TikTok en ben ik door BookTok, na jaren geen boek te hebben gelezen, weer boeken gaan lezen.”

Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlands Boek (CPNB) ziet ook deze stijging. De Stichting zet zich in om Nederlanders meer boeken te laten lezen, kopen en lenen. “Door BookTok krijgen jongeren tips van andere jongeren. Het kan ervoor zorgen dat je sneller aan het lezen gaat. Tegelijkertijd zijn er ook ‘book-influencers’ op andere socialmediaplatformen actief, zoals YouTube en Instagram. Maar het voordeel van TikTok is het algoritme, waardoor je er niet speciaal naar op zoek hoeft. Wat effectief kan werken,” aldus Rozemarijn Visser, woordvoerder CPNB. 

BookTok op het Boekenbal

CPNB probeert jongeren actief te betrekken bij de Boekenweek, die duurt van 16 tot 24 maart. Tijdens de 89ste editie van het Boekenbal op 15 maart 2024 waren veel BookTokkers aanwezig om verslag te doen en te laten weten aan hun volgers dat de Boekenweek is begonnen. Met het thema van de Boekenweek ‘Bij ons in de familie’ en het geschreven Boekenweekgeschenk van de familie Chabot probeert de stichting een brede doelgroep aan te trekken. “Bart Chabot zal iets meer ouderen aanspreken. Maar Splinter Chabot, die tijdens de Boekenweek van jongeren in 2023 al betrokken was, is een auteur waar je een jongere doelgroep mee aanspreekt,” aldus Visser. 

Boekenwinkel Gianotten Mutsaers, Tilburg. (Afbeelding: Femke Bouwens)

Meer Engelstalige boeken

Ook steeds meer boekenwinkels en uitgeverijen houden zich bezig met BookTok. Ruud Mutsaers, eigenaar van boekenwinkel Gianotten Mutsaers in Tilburg, ziet ook dat in de afgelopen vijf jaar de leespopulariteit bij jongeren is toegenomen. “We zien vooral dat Engelstalige boeken erg intrek zijn bij jongeren. Voornamelijk de genres fantasy en romance. Voor literatuur is minder animo.” Boekenwinkel Gianotten Mutsaers speelt in op TikTok-trend door hun voorraad hierop aan te passen. Mutsaers merkt dat wanneer een boek populair is op BookTok deze aanzienlijk meer verkocht wordt.

Uitgelichte foto: Femke Bouwens

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Toekomst ‘Kimderboerderij’ Ridderkerk onzeker: “Ik vind het ontzettend jammer voor ons buurtinitiatief”

Gelegen aan de Ringdijk in Ridderkerk ligt de Kimderboerderij....

Dansmiddag in Kerkdriel: meer dan alleen gezelligheid

Al 6 jaar lang organiseert Aria van der Zalm...

Student steeds vaker multi-jobber.

Steeds meer Nederlanders werken twee of meerdere banen. ‘Multi-jobbing’...