De wasbare luiers van de Kruidvat vliegen, tegen eigen verwachting in, over de toonbank. De drogisterij lanceert deze week als eerste retailer in Nederland de wasbare luier onder hun eigen merk. Met succes: binnen enkele dagen waren de luiers al uitverkocht.
Sinds deze week is de wasbare luier van Kruidvat eigen merk te koop in de webshop en die verkoop ging sneller dan verwacht: “Veel artikelen waren al snel uitverkocht. Dat hadden we niet verwacht”, laat Aïcha Moussaoui, woordvoerster van Kruidvat, weten. Het klinkt dan ook voor veel ouders als muziek in de oren: een luier die je na gebruik kunt wassen én hergebruiken. Deze variant heeft namelijk een inlegvel, wat je kunt afhalen en vervangen. Dankzij dit vel gaat de ontlasting dus niet in de wasmachine.
Goedekopere luierperiode
Het gebruik van deze luiers kan, volgens de drogist, tot wel 500 euro schelen in de totale luierperiode. Want waar je een baby normaal gesproken een nieuwe luier omdoet, kan je bij deze variant ook gewoon het goedkopere inlegvelletje vervangen.
Toch zal deze wasbare luier niet de ouderwetse wegwerpluier gaan vervangen, laat de woordvoerster weten. “Wij verwachten niet dat dit een vervanging zal zijn, maar meer dat de ouders op termijn zullen gaan kiezen voor een flexvorm; wasbare luiers afwisselend met wegwerpluiers”.
Beter voor het milieu
Ondanks dat deze luier een hoop kosten bespaard, is het ook nog eens een stuk beter voor het milieu. “Met wasbare luiers wordt per kindje in totaal zo’n 1.000 kilo afval bespaard”, laat Niek Schipper, Trading Director van Kruidvat, weten aan duurzaam-ondernemen.nl.
“In de loop van de week zullen de luiers weer worden aangevuld in de webshop van Kruidvat”, laat Moussaoui weten. Voorlopig blijft het daar ook even bij: “Vooralsnog verkopen we de luiers alleen via onze webshops. Op een later moment kijken we of we deze luiers ook in de winkels gaan verkopen”.