Opmerkelijke toename van jong publiek bij Nationale Opera & Ballet

Het afgelopen jaar heeft de combinatie van Nationale Opera & Ballet, bestaande uit De Nationale Opera en Het Nationale Ballet, succesvolle resultaten geboekt met een zaalbezetting van 95 procent. Een percentage dat zich ruim herstelt naar het niveau van voor de coronacrisis. Opvallend waren de cijfers van steeds jonger publiek dat in het afgelopen jaar de zalen heeft bezocht.

Cijfers
De opvallende trend is de kleine stijging van één procent in vergelijking met 2019 en zelfs zes procent ten opzichte van 2018. Het aandeel kaarthouders onder de 35 jaar is nu 16 procent bij de Nationale Opera en 27 procent bij Het Nationale Ballet. De totale bezoekersaantallen, inclusief (inter-)nationale voorstellingen, voor 2023 worden geschat op ongeveer 290.000 bezoekers, in vergelijking met 288.000 in 2019.

Aanpak van jong publiek
Volgens Nationale Opera & Ballet wordt de aantrekkingskracht op jongere bezoekers toegeschreven aan zorgvuldige programmering en marketingplannen. “Ook ligt er een sterke focus en prioriteit op het aantrekken van studenten.”, aldus de woordvoerder van Nationale Opera en Ballet. Zowel De Nationale Opera en Het Nationale Ballet presenteren producties die geschikt zijn voor alle leeftijden, zoals Operetta Land bij de Nationale Opera en klassieker als Het Zwanenmeer bij Het Nationale Ballet. Initiatieven zoals last-minute aanbiedingen en het studentenalert e-mailsysteem, waarbij je een melding krijgt voor een ticket met korting, spelen een rol in het bereiken van een jonger publiek. De verjonging van het publiek is bevestigd door een daling van de gemiddelde leeftijd sinds 2019, wat aangeeft dat Nationale Opera & Ballet succes inspeelt op de verschuivende interesses en behoeften van hun divers publiek.

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Leven zonder alcohol: “De 0.0 lifestyle zou minstens net zo normaal moeten zijn”

Een drankje erbij is heel normaal toch? Maar wat als dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Fabrikant van statiegeldmachines TOMRA verspreidt desinformatie 

In 2029 moet negentig procent van alle statiegeldproducten worden...

Eindhoven lanceert ‘Stop Intimidatie’-app om straatintimidatie aan te pakken

Straatintimidatie is een probleem dat wereldwijd voorkomt en vooral...