Orange the World, een campagne tegen geweld tegen vrouwen en meisjes

De komende weken wordt er extra aandacht besteed aan geweld tegen vrouwen en meisjes. Gemiddeld wordt er elke acht dagen in Nederland een vrouw om het leven gebracht, dat meldt ANP. Orange The World is een campagne gestart om meer bewustwording te creëren.

Wat is Orange the World?

Orange the World is een wereldwijde campagne die begint op De Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen, en eindigt op de Internationale Mensenrechten Dag. Gedurende deze periode worden er verschillende dingen georganiseerd om meer aandacht te vragen voor het geweld tegen vrouwen.

Zo wordt er bijvoorbeeld in Almere, Amersfoort, Rotterdam, Deventer en Bussum de film Het ligt aan mij afgespeeld.

In Rotterdam wordt er bekend gemaakt welke kunstenaar een monument over femicide mag maken. Dat beeld wordt dan een eerbetoon aan de 16-jarige Hümeyra, een meisje die in 2018 werd omgebracht door haar ex-partner en stalker.

De komende weken worden er door heel Nederland gebouwen oranje verlicht, dat doen ze om aandacht te vragen voor de campagne. Onder andere zoals het monument voor de anticonceptiepil, Academiegebouw en Hoofdkantoor van Gasuni in Groningen, de Sassenpoort in Zwolle en Hotel de Wereld in Wageningen zullen in het oranje stralen. Op de site van Orange the World kan je precies zien welke gebouwen nog meer verlicht worden.

Nu vraag je je misschien af, waarom oranje? De kleur oranje is van de zonsopgang en staat symbool voor de dageraad van een nieuwe dag. Een nieuwe wereld waarin geen geweld tegen vrouwen of meisjes bestaat.

Eigen bijdrage: #medestander pledge

Via de site van Orange the World kan je ook de #medestander pledge ondertekenen. Als je de pledge ondertekent geef je aan dat jij je wilt inzetten om geweld tegen vrouwen en meisjes te bestrijden.

Het grootste deel van de daders van geweld tegen vrouwen is man, maar het overgrote deel van de mannen is geen dader. Ze richten zich daarom ook op mannen, om hen te betrekken bij de oplossing.

Doel

Het doel van de campagne is dat er bewustwording gecreëerd wordt rondom geweld tegen vrouwen in Nederland maar ook wereldwijd, dit zegt Simone, stagiaire bij UN Woman NL. Dit doen ze doormiddel van campagnematerialen en medepartners. Ze willen iedereen met deze campagne bereiken, en zo vrouwen als mannen bewust te maken van de signalen en gevolgen van vrouwengeweld en femicide.

Orange Trust Fund

Een groot deel van de campagne is ook gericht op het steunen van het goede doel, ze hebben een Orange Trust Fund. Dit fonds helpt vrouwen wereldwijd met de gevolgen van vrouwengeweld door bijvoorbeeld medische hulp, trainingen en opvanghuizen te financieren. Op de site van Orange the World kan je doneren.

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Avantage Supermarkt opent deuren in Tilburg: Lange rijen bij feestelijke opening

De supermarktketen Avantage heeft vanochtend om 10:00 uur haar...

Atelierwoningen in Stokhasselt roepen verschillende reacties op

Sinds juni wordt ‘Square1’, de atelierwoningen in de wijk...

41% van de onbedoeld zwangere vrouwen geen anticonceptie gebruikt

“Wij zien inderdaad dat een groot aantal vrouwen geen...

Daling aantal mbo-studenten: De Rooi Pannen meldt een stijging 

Het aantal mbo-studenten in Nederland is afgelopen jaar verder...