Treinstaking in België vandaag begonnen met ook impact op Nederlands spoor: ‘Reizigers ervaren al twintig jaar nadelige gevolgen door de politieke besluitvorming’

BELGIË/NEDERLAND – Vanaf 17 maart staken spoorwegmedewerkers in België achttien dagen, verdeeld over een periode van vijf maanden. Dit is omdat de Belgische regering o.a. 675 miljoen euro wil gaan bezuinigen op de Belgische spoorwegenmaatschappij NMBS én de pensioenleeftijd wil verhogen. De staking is zowel in België als in Nederland te merken: drukkere stations en minder treinen.  

Günther Blauwens, voorzitter van vakbond Vlaamse ACOD Spoor: ‘Wij staken, omdat de Belgische regering weer gaat bezuinigen op de Belgische spoorwegen, terwijl er wel veel geld naar consultancybedrijven gaat. Het verhogen van de pensioenleeftijd resulteert in minder pensioen en langer werken.’ Samen met vakbond ACV-Transcom organiseert ACOD Spoor de stakingen voor de werknemers in de spoorsector. De vakbond hoopt dat de betrokken ministers door deze staking open gaan staan voor de opmerkingen van de vakbond, vooral met betrekking tot het pensioen. Blauwens: ‘Als we kunnen praten met de ministers over de berekeningen van het pensioen, voorkomen we dat mensen later 300 tot 400 euro minder krijgen per maand.’ De vakbond komt dus ook op voor jongeren, voor wie dit later kan gaan gelden.

Daan Delespaul, socioloog verbonden aan de KU Leuven, geeft aan waarom de regering tot dit besluit is gekomen: ‘De reden is dat de spoorwegen niet langer een zwaar beroep zijn en er daarom niet langer meer recht is op een vervroegd pensioen. De Belgische begroting kleurt al jaren donkerrood en de centrumrechtse regering-De Wever wil daarom werk maken van enkele grote besparingen.’

Gevolgen

De gevolgen van de staking zijn vandaag te merken door meer drukte op de hoofdstations en minder treinen die rijden. Dat vertelt Bart Crols, woordvoerder van de NMBS: ‘We hebben door de staking een ander aanbod dan normaal: 1 op de 2 intercity’s en 2 op de 5 lokale treinen rijden vandaag.’ Zodra de staking definitief is, bereidt de NMBS zich voor op een alternatieve dienstregeling: ‘We vragen ons treinpersoneel om door te geven of zij wel of niet gaan werken tijdens de staking, zodat we op basis daarvan een dienstregeling kunnen organiseren.’ Crols geeft aan de reizigers tijdig te informeren, namelijk 48 uur van tevoren: ‘Vaak weten onze klanten hoe het werkt, bijvoorbeeld door de reisplanner te gebruiken.’

Volgens Blauwens ervaren de reizigers niet per se door de staking de nadelige gevolgen van het treinverkeer: ‘Wij verzetten ons al twintig jaar tegen de politieke besluitvorming over de Belgische spoorwegen. Reizigers ervaren al die tijd al problemen door besparingen op infrastructuur en op materieel gebied. We moeten de spoorwegen juist beter maken door samen te werken met de regering.’

In Nederland is de staking ook voelbaar: er rijden tijdens de staking minder EuroCity- en EuroCity Direct-treinen tussen België en Nederland. Ook rijdt de Eurostar volgens een aangepaste dienstregeling. Crols: ‘Mensen kunnen op onze internationale website kijken voor actuele reisinformatie.’ De volgende treinstaking zal plaatsvinden op 31 maart.

Lees verder

Geselecteerd door de redactie

Rechter: “Dit is een kip-of-ei verhaal.” Onuitzetbare vreemdeling zonder documentatie kan Nederland niet verlaten 

Diallo (41) is 25 jaar geleden Nederland binnengekomen zonder documentatie. Hij is onuitzetbaar verklaard en heeft een inreisverbod. Maar kan Nederland niet uit, omdat hij geen documentatie heeft.

Deel dit bericht