KNHB wil nieuw leven in hockeywereld blazen

UTRECHT – De Nederlandse hockeybond (KNHB) laat een frisse wind waaien door de sport. Teruglopende ledenaantallen zorgen voor onrust bij de KNHB. Aan de hand van de Strategische Visie 2026 wil de sport aansprekender worden voor nieuwe leden. Daarbij moet ook het elitaire imago eraan geloven: hockey is voor iedereen.

“Waar wij als hockeybond vroeger alleen maar concurreerde met voetbal en tennis, is het nu ook aan yoga en paddelen om de concurrentie te verhogen”, aldus Rolf Martens, manager verenigingen en hockeyers. De hockeyverenigingen willen graag af van het elitaire imago dat rond sommige clubs hangt. Volgens Martens was het vroeger kiezen uit de wachtrij wie er bij het team kon. Nu moeten ze echt hun best doen om elk team op te vullen.

Flex-hockey

Zelf is de KNHB druk bezig om mensen geïnteresseerd te houden in verbintenis met de clubs. “In De Visie Van 2026 hebben wij oplossingen verzameld waardoor we hopen dat jongeren zich meer geroepen voelen om een lidmaatschap aan te schaffen.” Hierbij heeft de bond een flex-hockey abonnement gecreëerd dat is bedoeld voor een hockeyer die zowel bij zijn thuisclub wil hockeyen als bij de club waar hij op kamers zit. Zo kan je met een lidmaatschap bij meerdere clubs spelen. “Als het je als student zou gaan om de tenues en stick, zou ik me niet zo druk maken. Je kan nu al bitjes en sticks kopen voor twintig euro.” Tot slot geeft Martens aan dat de hockeyclubs na lange tijd aan de bak moeten voor de ledenwerving, de tijd van wachtrijen is nu echt voorbij.

Lees ook: ‘De keuze voor een vrouwelijke bondscoach in Spanje is logisch, maar verandert weinig’

Lees verder

Geselecteerd door de redactie

Gevolgen deals Midden-Oosten en VS onduidelijk: “Ze zijn enorm vaag”

Vandaag is de laatste dag van de eerste internationale reis van Donald Trump. Hij ging de afgelopen dagen langs in Saudi-Arabië, Qatar en de...

NVJ bezorgd over naderende overname RTL door DPG Media “Dit is gevaarlijk”

De overname van RTL Nederland door mediagigant DPG Media lijkt een flinke stap dichterbij. Dit blijkt uit documenten van de mededingingswaakhond Autoriteit Consument en...

Waarom onze Songfestivalpositie slecht uitpakt: “Deze plek is niet gunstig voor Nederland”

Claude gaat tijdens de finale van het Eurovisie Songfestival als twaalfde van de 26 acts optreden. "Je kan het beste achteraan staan en tussen...

Deel dit bericht