Home Blog Pagina 2

VS reageert op neergeschoten helikopter, toch weer beschietingen in het Midden-Oosten

“Trump wil niet zwak lijken,” stelt Andrew Gawthorpe, universitair docent aan de Universiteit van Leiden. Nadat op last van Trump een staakt-het-vuren werd gesteld tussen Iran en Israël is Trump zelf degene die weer begint met schieten. En dat terwijl er juist sprake zou zijn van sterke ontwikkelingen in de onderhandelingen.

De aanval van de Verenigde Staten is volgens president Trump een zelfverdedigingsactie. Dit is het gevolg van een door Iran neergeschoten Amerikaanse gevechtshelikopter. Trump meldt op X dat de doelwitten van de aanval 20 Iraanse militaire posities zijn. Daaronder vallen radar- en luchtverdedigings locaties.

Trump aan de onderhandelingstafel

De aanvallen van de VS zijn extra opmerkelijk omdat de onderhandelingen juist beter zouden gaan. Trump meldt op X dat er binnen twee of drie dagen een akkoord kan staan. “De over en weer beschietingen zullen het moeilijker maken om een overeenkomst te bereiken, omdat de beschietingen vertrouwen ondermijnen en het risico dragen dat het geweld verder escaleert,” stelt Gawthorpe

Toch ziet Gawthorpe dat de onderhandelingen niet gaan stoppen, “De onderhandelingen zullen wel doorgaan, maar de twee kanten wijken erg uiteen op belangrijke punten.” “Beide kanten proberen de druk op te voeren over een uiteindelijke overeenkomst.”

Belangen voor de VS

Volgens Gawthorpe wil Trump nog steeds graag onderhandelen, “Hij wil niet met de oorlog opnieuw beginnen,” . De blokkade van de straat van Hormuz heeft namelijk ook de nodige gevolgen in de VS. Zo zijn de brandstofprijzen in de VS flink gestegen, terwijl die doorgaans erg goedkoop zijn.

Voor nu is er een weer staakt-het-vuren van kracht, maar of dat deze nog stand zal houden is nog maar de vraag, “Iran ziet zichzelf op een sterkere positie en zal daarom sneller een risico durven te nemen,” zegt Gawthorpe.

Fotoreportage: Plug & Play Open Jam gaat dansend de zomer tegemoet.

0

TILBURG | Elke dinsdagavond organiseert Factorium Tilburg de Plug & Play Open Jam. Op de avond van 9 juni van organiseerde Factorium hun laatste Plug & Play Open Jam avond, dit in verband met de zomer die voor de deur staat. Op deze avonden worden er onder andere speciale lessen gegeven. Deze avond wordt de dansvloer van 20:00 tot 22:30 vrijgemaakt voor een open freestyle dancejam. De bijeenkomsten zijn ingericht om plezier te hebben. Het staat centraal om elkaar te komen en om jouw dansmoves te verbeteren in goed gezelschap met een fijne atmosfeer. 

Fotoreportage: Bijzondere thema-avond kinderloosheid trekt volle zalen.

0

TILBURG | Dinsdagavond 9 juni organiseerde de LocHal in samenwerking met het Humanistisch Verbond, Tilburg University, Bibliotheek Midden-Brabant en Boekhandel Gianotten Mutsaers een thema-avond over kinderloosheid, identiteit en zingeving. Tijdens deze bijeenkomst deelde Socioloog Nola Cammu inzichten uit haar onderzoek naar bewust kinderloze Nederlanders en wat de reden van deze keuze voor hen is. Fiona Fortuin kwam langs en sprak over haar boek Niet moeder. De avond in de LocHal was volledig uitverkocht, wat laat zien dat er veel belang is naar het bespreekbaar maken van dit onderwerp.  

Drie dagen Duitsland in Nederland: waarom het staatsbezoek van bondspresident Steinmeier er ook voor jou toe doet.

Voor mbo-studenten in Sittard, techneuten bij ASML en iedereen die ooit heeft nagedacht over werken of studeren over de grens: deze week is Duitsland dichterbij dan ooit. De Duitse bondspresident Frank-Walter Steinmeier brengt van dinsdag 9 tot en met donderdag 11 juni een staatsbezoek aan Nederland. Het programma gaat verder dan protocol. Het raakt thema’s die voor jongvolwassenen direct herkenbaar zijn: technologie, grensoverschrijdend onderwijs, klimaat en gedeelde geschiedenis.

De relatie tussen beide landen is daarvoor de basis. “De betrekkingen zijn zo intensief en misschien wel zo vanzelfsprekend dat het niet per se nodig is om dat in de vorm van een staatsbezoek te doen”, zegt het Duitsland Instituut Amsterdam. Steinmeier en Willem-Alexander zagen elkaar de afgelopen jaren regelmatig. Toch bleef een officieel staatsbezoek meer dan negen jaar uit.

Het bezoek begint dinsdag op de Dam met een welkomstceremonie. Daarna volgt een kranslegging bij het Nationaal Monument, ter herdenking van de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. In de middag bezoeken Steinmeier en het koninklijk paar het Nationaal Holocaustmuseum. Daar spreken ze met Joodse Nederlanders over hedendaags Joods leven in Nederland. In een tijd waarin antisemitisme in Europa weer oplaait, is dat allesbehalve een formaliteit.

Op woensdag gaat het gezelschap uiteen. Koningin Máxima bezoekt met Büdenbender het Internationaal Strafhof in Den Haag. Steinmeier gaat met de koning naar de Staten-Generaal. Daarna volgt een regeringslunch op Kasteel Duivenvoorde, waarbij ook premier Rob Jetten aanschuift. De dag eindigt in Rotterdam bij Porthos. Dat is een project waarbij afgevangen CO₂ onder de Noordzee wordt opgeslagen, één van de grootste klimaatprojecten van Nederland op dit moment.

De slotdag is de meest concrete voor jongvolwassenen. ’s Ochtends bezoeken de koning en Steinmeier ASML in Veldhoven. Het bedrijf maakt chipmachines waar de mondiale halfgeleiderindustrie van afhankelijk is. ASML is ook een van de grootste werkgevers voor technisch opgeleide jongeren in Nederland.

Daarna reist het gezelschap naar het VISTA college in Sittard. Daar gaan studenten en docenten in gesprek over grensoverschrijdende samenwerking. Studenten van de opleiding handhaving, toezicht en veiligheid spelen een actieve rol: zij helpen mee aan de beveiliging. Het is niet de eerste keer, in 2017 verwelkomde het college al koningin Máxima.

Een Duitse mbo-student woont letterlijk een paar kilometer verderop. Toch blijft grensoverschrijdende samenwerking in het onderwijs onderbenut.

“Het biedt gewoon heel veel meer kansen, dat is het moraal van het verhaal”, :medewerker van het VISTA college.

Veel Nederlandse jongeren kennen Berlijn, maar relatief weinig studeren in Duitsland. Daar bestaan specialisaties die in Nederland niet worden aangeboden, en vaak zonder collegegeld. “In heel veel bedrijven hebben ze mensen nodig die de taal spreken en wat van het land weten”, aldus het Duitsland Instituut Amsterdam. “Dat vergroot je werkkansen.”

Het staatsbezoek van deze week bevestigt wat al lang geldt: Nederland en Duitsland zijn onlosmakelijk verbonden. De vraag is of jongvolwassenen die verbinding ook benutten.

Bronnen: Rijksvoorlichtingsdienst, Het Koninklijk Huis, Duitsland Instituut Amsterdam, VISTA college Sittard

Fotoreportage: De olympische vlam reist verder

Met zwaailichten, fakkels en een symbolische overdracht stond Tilburg vandaag in het teken van de Special Olympics. Torch Run bracht het Olympisch vuur naar de Beekse Bergen, waar de vlam haar reis richting Haarlem voortzette. Bekijk hier de fotoreportage.

Over de Special Olympics

De Special Olympics Nationale Spelen zijn het grootste sportevenement voor mensen met een verstandelijke beperking in Nederland. Om de twee jaar komen duizenden sporters uit het hele land samen om deel te nemen aan tientallen sporten. De volgende editie vindt komend weekend plaats in Haarlem, Haarlemmermeer en Zandvoort.

Over de reportage

Vooraf verzamelde de groep zich voor een gezamenlijke foto, waarna een colonne van hulpdiensten, vrijwilligers en atleten richting de Beekse Bergen vertrok. Daarna staken betrokkenen het Olympisch vuur aan als start van de overdrachtsceremonie.

Wethouder Maarten van Asten en Steven Gerards, voormalig burgemeester van het Special Olympics Dorp, stonden stil bij het moment van overdracht. Met het omdoen van de ambtsketen werd het burgemeesterschap overgedragen en het definitief gemaakt met een handdruk.

Na het symbolische moment met de fakkel vertrok het Olympisch vuur weer richting Haarlem, waar komend weekend de Special Olympics Nationale Spelen plaatsvinden. Terwijl de stoet vertrok, zwaaiden de aanwezigen de stoet uit. Als laatste zie je een groepsfoto met vrijwilligers, begeleiders en atleten.

Lees ook het artikel hierover!

Olympisch vuur overgedragen voor special Olympics nationale spelen

De vrijwilligers, begeleiders en atleten juichen

Een colonne van vijf brandweer- en politieauto’s reed vanaf Tilburg Centraal Station naar de Beekse Bergen. Twee jaar geleden was hier het Special Olympics Dorp gevestigd tijdens de Nationale Spelen. Vandaag keerde Torch Run Special Olympics terug voor de overdracht van het Olympisch vuur.

In de auto’s zitten atleten, begeleiders en organisatoren, allemaal onderweg naar hetzelfde doel. Langs de route trekken zwaailichten de aandacht van voorbijgangers, terwijl de spanning langzaam oploopt richting het moment van overdracht. Met de overdracht aan Haarlem wordt het stokje letterlijk doorgegeven aan de volgende editie die dit weekend plaatsvindt. 

Kenny van Ommen is als onderdeel van de politie-eenheid Zeeland-West Brabant en als vrijwilliger betrokken bij stichting Torch Run. Hij werkt als politieagent in het publiek belang en vind het ook belangrijk dat mensen met een mentale beperking ‘lekker kunnen sporten’. Hij vertelt ook dat hij een overleden zus heeft met een verstandelijke beperking. ,,Ik doe dit ook echt vanuit een intrinsieke motivatie.”

Mitch is hockeyer én ambassadeur van de stichting. Hij mag vandaag ook meelopen met het evenement om het olympisch vuur over te dragen. ,,Ik vind het echt fantastisch om mee te maken.”

Ook wethouder Maarten van Asten (VVD) van de Tilburgse college, was aanwezig bij de overdracht. Volgens hem is belangrijk dat gemeenten zichtbaar betrokken blijven bij evenementen voor mensen met een verstandelijke beperking. ,,Sporten is voor iedereen,” zegt Van Asten. ,,Dat vinden we niet alleen nu maar het hele jaar door.”

Corine is onderdeel van de organisatie en was vroeger keepster van het jeugdteam van de Nederlandse handbalvrouwen. Zij heeft tientallen jaren bij Amarant in Tilburg gewerkt en is via via de organisatie ingerold. ,,Ik heb altijd al veel gehad met het helpen van mensen met een mentale beperking.” Ze legt ook uit dat haar werk en sportieve achtergrond een belangrijke persoonlijke motivatie spelen in de reden waarom ze dit allemaal doet.

Met de overdracht van het Olymische vuur verschuift de aandacht nu naar Haarlem, waar de volgende editie van de Special Olympics Nationale spelen komend weekend plaatsvindt.

Het Olympisch vuur is overgedragen

Bekijk hier de fotoreportage!

Avondvierdaagse Tilburg last-minute afgelast door onweer

De eerste avond van de Avondvierdaagse Tilburg op dinsdag gaat niet door vanwege het slechte weer. Dat meldt de organisatie op hun website. Bijna 3000 deelnemers zouden meelopen met de 73e editie van het langstlopende kinderevenement in de stad. Zij zouden om 18:30 vanaf het Reeshofpark vertrekken, waar zelfs een dj stond om ze aan te moedigen. Onze verslaggevers waren ter plekke.

Bijna recordaantal Nederlandse flessen wijn in 2025: “Het was ons beste jaar ooit”

Voor de Nederlandse wijn was 2025 het op één jaar succesvolste jaar voor de wijn ooit. Dit deelde de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in samenwerking met Vereniging Nederlandse Wijnproducenten (VNWP). Bij Wijn- en aspergeboerderij De Santspuy in Etten-Leur ervaarden ze dit ook; voor hun wijn was 2025 het beste jaar ooit. Wijnboer Gilbert Sweep vertelt meer over de wijnjaren:

Recordaantal afmeldingen voor Nijmeegse Vierdaagse: bijna 4.000 deelnemers haken af 

Een recordaantal deelnemers heeft zich afgemeld voor de Nijmeegse Vierdaagse. In totaal droegen 3.915 wandelaars hun startbewijs over aan iemand op de wachtlijst. Dat zijn er aanzienlijk meer dan vorig jaar, toen 3.384 startbewijzen werden overgedragen. In 2024 ging het om 2.355 deelnemers. Achter de vele afmeldingen schuilt een mix van persoonlijke omstandigheden en praktische overwegingen.

Ondanks het record blijven ruim 11.000 geïnteresseerden zonder startbewijs achter op de wachtlijst. De belangstelling voor het grootste wandelevenement ter wereld blijft daarmee onverminderd groot.

Meer dan een wandeltocht

Een van de deelnemers die dit jaar opnieuw aan de start verschijnt, is Joshua uit Breda. Voor hem betekent de Vierdaagse meer dan alleen een sportieve uitdaging. Hij begon ooit aan de Vierdaagse als persoonlijke missie. “Na het uitlopen was ik mentaal op de een of andere manier zo sterk dat dat echt voor mijn hele mentale gesteldheid een overwinning was”, vertelt hij over zijn deelname. “En daarbuiten is het ook gewoon heel leuk om te doen.” Volgens Joshua is de Vierdaagse inmiddels niet alleen een sportieve prestatie, maar ook een vorm van ontspanning en voldoening.

Volgens de organisatie is het hoge aantal afmeldingen echter geen reden tot zorg. Woordvoerder Babs Rijke noemt het aantal “in lijn der verwachting”. Verder vertelt ze over de overname van de startnummers. “Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat het overdragen steeds meer bekendheid heeft gekregen en dat hier nu dankbaar gebruik van wordt gemaakt”, aldus Rijke.

‘Het is vooral een mentale uitdaging’

Joshua loopt dit jaar opnieuw mee met de 50 kilometer. Hij zegt dat de Vierdaagse veel meer is dan alleen een fysieke test. “Mentaal heb ik de afgelopen jaren wat uitdagingen gehad”, vertelt hij. “Daarom dacht ik: ik ga de Vierdaagse gewoon eens proberen. Het kan echt een overwinning voor mezelf zijn als ik hem uitloop.”

Volgens hem onderschatten sommige deelnemers hoe zwaar het evenement daadwerkelijk is. “Ik denk dat veel mensen die uitvallen voor de eerste keer meelopen en hun lichaam nog niet zo goed kennen”, zegt hij. “Sommige mensen denken: ‘dat doe ik wel even’. Maar als je te weinig traint, dan kom je daar onderweg achter.”

Tijdens eerdere edities zag hij zelf deelnemers afhaken door fysieke klachten. “Een vriend van mij had op de tweede dag zoveel pijn dat hij moest stoppen”, vertelt Joshua. “Zijn knieën waren helemaal opgezet. Uiteindelijk was het gewoon niet meer verantwoord om door te gaan.”

Waarom melden zoveel mensen zich af?

Joshua zegt verrast te zijn door het recordaantal afmeldingen. Volgens hem kan de enorme populariteit van het evenement daar deels een rol in spelen. “Het was ook mega snel uitverkocht”, zegt hij. “Ik denk dat sommige mensen zich uit automatisme inschrijven, omdat ze hem al vaker hebben gelopen. Later denken ze misschien: we willen op vakantie of deze zomer iets anders doen.”

Ook de weersomstandigheden zouden volgens hem kunnen meespelen. “Je hebt van die apps waar je 14 dagen van tevoren het weer kan zien. Iedereen die aan de Vierdaagse meeloopt doet dat dus en houdt iedere dag het weer heel strak in de gaten en dan ga je je daar gewoon op voorbereiden. Vorig jaar was het op een dag echt noodweer”, zegt Joshua. “Heel veel mensen zijn toen door een hel gegaan. Dat kan best meespelen als mensen nadenken of ze het nog een keer willen doen.”

Blessures en veranderde plannen

Deelnemers zijn niet verplicht om een reden voor afmelding op te geven. Toch ontvangt de organisatie regelmatig persoonlijke berichten van wandelaars die hun deelname moeten annuleren.

“In veel gevallen is dit een opgelopen blessure, al dan niet door het trainen”, zegt Rijke. “Ook komt het voor dat iemand ziek is geworden, een operatie moet ondergaan, of juist heugelijk nieuws meldt als een zwangerschap, het kopen van een huis of gewijzigde vakantieplannen.”

Ook delen een aantal deelnemers op sociale media hun redenen voor de afmelding. Zo was Paulieke Oosterwijk daar een van. Zij deelde op Facebook dat zij niet meer mee kan doen wegens haar zwangerschap. John Lazarom schreef dat hij met “pijn in het hart” ook zijn startbewijs heeft ingeleverd, omdat zijn lichaam het niet wil op dit moment. Om er toch een beetje bij te zijn, gaat hij wel iedereen aanmoedigen.

Volgens de organisatie van de Vierdaagse verschillen de redenen niet van voorgaande jaren. Daarnaast is er geen sprake van een bredere trend door bijvoorbeeld stijgende kosten of veranderende omstandigheden. Het inschrijfgeld bleef gelijk aan dat van vorig jaar. De Vierdaagse blijft onverminderd populair. De duizenden wachtenden richten hun hoop op een startbewijs voor volgend jaar.

Een biertje wordt steeds duurder, maar hier blijft een pilsje goedkoop

Uit de nieuwste inflatiecijfers blijkt dat de prijzen in de horeca opnieuw zijn gestegen. Maar toch weten ze hier de prijs voor een pilsje lekker laag te houden.