Op het Maurick College in Vught is de Week Tegen Pesten in volle actie. Stichting School & Veiligheid verstuurt ideeën en suggesties naar de school om de Week van Pesten goed over te brengen bij leerlingen. Maar leerlingen krijgen dit niet altijd goed mee.
School
“Helaas zie ik bij ons op school wel dat leerlingen een week tegen pesten niet echt serieus nemen, ze vinden het toch een beetje onzin of doen er lacherig over”, vertelt Danny Vermeer, docente op het Maurick College. De Week Tegen Pesten is bedoeld om docenten te helpen bij het overbrengen van informatie over pesten. Wat de docenten er zelf mee doen is hun verantwoordelijkheid vertelt Danny verder. “Zelf ben ik mentor van een vwo-5 klas dus die zijn beter aanspreekbaar gelukkig.”
Bewustzijn
“Ik weet niet precies waarom middelbare scholieren niet de week tegen pesten heel serieus nemen”, verteld Bianca van Keulen, sociaal psychiatrisch verpleegkundige bij Reinier van Arkel. Toch kan ze het zich wel voorstellen vanuit hun perspectief. “Mogelijk zijn kinderen niet bewust van de gevolgen van pesten, onderschatten ze de ernst van pesten, of beschouwen ze het als een tijdelijk probleem dat hen niet direct raakt.”
Pesten
Bianca vertelt dat kinderen elkaar om verschillende redenen pesten. Zo draagt sociale status bij, gedrag imiteren die ze ergens anders zien of eigen onzekerheden die ze op andere kinderen projecteren. “Bij pesten zien we vaak dat het gaat om machtsverhouding en sociale dynamiek, waarbij pestgedrag vaak voortkomt uit het verlangen naar controle of dominantie over anderen”. Pesten kan ook op latere leeftijd flink wat gevolgen opleveren. Voorbeelden hiervan zijn emotionele instabiliteit, problemen met relaties en zelfs complexe posttraumatische-stressstooris (CPTSS).
Week Tegen Pesten
Bianca denkt dat de Week Tegen Pesten wel nut heeft voor het creëren van bewustwording. “Veelal praten kinderen die gepest worden niet over het feit dat ze gepest worden, uit angst dat ze nog meer gemarginaliseerd raken. Ook op scholen die denken dat er een goed beleid is tegen pesten, wordt er vaak meer gepest dan dat bekend is.” Daarnaast vertelt ze ook dat veel pesten buiten het zicht van leraren plaats vindt. Uit verschillende studies, zoals het HBSC-onderzoek (Health Behaviour in School-Aged Children), hebben aangetoond dat pestgedrag vaak voorkomt op scholen die zichzelf als “veilig” beschouwen. “Dit gebeurt deels omdat pestgedrag zich kan verschuiven naar meer subtiele vormen zoals uitsluiting of cyberpesten, die helaas moeilijker op te merken zijn dan fysieke pesterijen”.