Muziekfestivals zijn voor bedrijven een groot marketing evenement

Publicatiedatum:

Bedrijven en merken gebruiken festivals om hun producten te promoten. Op het muziekevenement Coachella zijn ‘brand parties’ en influencers niet meer weg te denken. Maar waarom kiezen bedrijven muziekevenementen als podium?

Het Coachella Valley Music & Arts Festival is het bekendste muziekfestival van de Verenigde Staten. Jaarlijks bezoeken meer dan 150.000 festivalgangers dit evenement in de Amerikaanse staat Californië. Grote merken als Rhode van model Hailey Bieber en het Nederlandse Heineken zijn aanwezig. Volgens Deborah Bosboom, creative en strategy director bij B.R.A.I.N. Creatives, werken festivals goed als podium om meer merkbeleving aan een bedrijf te geven. ,,Mensen staan op festivals meer open voor andere dingen en besteden meer tijd om te kijken wat merken doen. Op dit soort momenten kunnen merken goed over zichzelf vertellen.”

‘Brand parties’

Naast dat evenementen een goed podium bieden voor merken, hebben festivals ook vaak sponsors nodig om alles rond te krijgen. Zo zijn er op het terrein van Coachella tientallen ‘brand parties’ verspreid. Deze kleine evenementen worden door merken georganiseerd om hun producten en imago te laten zien. Bosboom vertelt dat het een manier is voor merken om direct contact te maken met hun klanten. Daarnaast spelen influencers de laatste tijd ook een grote rol bij de manier van marketing. ,,Merken koppelen hun imago aan bepaalde influencers. Waardoor de doelgroep die zij willen, wordt bereikt.” Zo heeft het Nederlandse kledingmerk ‘Loavies’ negen vrouwelijke influencers, waaronder Jade Anna, uitgenodigd om reclame te maken op het festival.

Wasmachines en Cool Down Experience

Niet alleen in het buitenland zijn er merken te vinden op evenementen. In Nederland is er ook op bijna ieder festival reclame te zien. Zo promootte het wasmachinemerk Miele zijn ‘PowerWash’ op het Nederlandse muziekfestival Lowlands in 2017. Er was een muur van wasmachines gemaakt, waar mensen hun kleren konden wassen. In het midden van de muur was er een reusachtige wasmachine, waar bezoekers een wasbeurt konden beleven met livemuziek. Het koffiemerk Nespresso stond vorig jaar op Lowlands met een Cool Down Experience, genaamd ‘La Terraza’. Bezoekers konden hier bijkomen van het festival met hun koffies op het hoogste uitkijkpunt van Lowlands.

Of het nu gaat om brand parties of influencers, festivals bieden merken een kans om zich te onderscheiden en een connectie te maken met hun publiek. Maar als merk moet je rekening houden waar je staat en je aanpassen aan de omgeving. ,,Het bedrijf moet iets toevoegen aan het festival. Heeft het merk geen toegevoegde waarde en zijn ze alleen maar dingen gratis aan het uitdelen, terwijl mensen helemaal niet in de gaten hebben wat ze precies krijgen. Dan slaan ze de plank mis”, aldus Bosboom.

Uitgelichte foto: EPA/Caroline Brehman

+ berichten
+ berichten

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Rattenplaag en onrust: buurtbewoner laat spoor van chaos achter 

In een normaal gesproken rustige buurt in de gemeente...

Nederlandse schrijvers en journalisten pleiten in petitie voor een staakt het vuren in Gaza

Het geweld in de Gazastrook blijft doorgaan en veel...

Ondanks gewonnen rechtszaak gaat Efteling nog niet uitbreiden

De Efteling heeft de rechtszaak over het bezoekersaantal, dat...