Jongeren ervaren studiekeuzestress na de middelbare school

Publicatiedatum:

Over een maand is het weer zover, de jaarlijkse eindexamens. Dit gaat gepaard met een nieuwe fase in het leven: studeren. Duizenden scholieren en studenten moeten zich uiterlijk vóór 1 mei inschrijven bij studielink voor een studie naar hun keuze. Als eerste is de vraag: ga ik studeren, en zo ja, wat ga ik studeren? Veel jongeren vinden dit erg lastig en ervaren, mede door het enorme aanbod in studies, studiekeuzestress. Prof. dr. Nele Jacobs, Open Universiteit, faculteit psychologie: “Je studiekeuze is belangrijk maar niet alles bepalend.”

Na de middelbare school komen de meeste jongeren voor een dilemma, doorstuderen of een tussenjaar. Zo ook de 18-jarige Roos Leeten: “Toen ik mijn vwo-diploma had gehaald wist ik zeker dat ik wilde studeren maar nog niet wat ik wilde studeren. Toen heb ik gekozen voor een tussenjaar omdat ik niet een studie wilde kiezen waar ik niet volledig achter stond. Ik vind sowieso als je zestien of zeventien bent en je moet dan al beslissen wat je voor de rest van je leven wilt doen best heftig.”

Studiekeuzestress is een fenomeen dat ieder najaar weer terugkomt onder de scholieren en studenten. Het kiezen van de juiste studie of opleiding is voor veel jongeren een erg belangrijk moment in hun leven. Met een aanbod waar je u tegen zegt zijn er alleen al 1129 hbo-studies in Nederland.De, studiezoekende, Roos is van mening dat dit het lastiger kan maken: “Hoe meer keuzeaanbod er is, hoe moeilijker het kan zijn om een daadwerkelijke keuze te maken. Maar ik denk ook dat het enorme aanbod positief kan zijn. Doordat er zoveel studies bestaan. Er is nu voor bijna iedere interesse een passende studie”

Prof. dr. Jacobs vindt dat hoe meer mogelijkheden er zijn om te kiezen, hoe meer kansen je uiteindelijk hebt om een studie te kiezen die echt bij jou past. “Ik zie het aanbod van keuzemogelijkheden in eerste instantie als een mogelijkheid om bij jezelf stil te staan en jezelf te verkennen. Wie ben ik als persoon?” vertelt Prof. dr. Jacobs.

Uit een onderzoek van ‘In Studium’ blijkt dat maar liefst 1 op de 5 studenten het gevoel heeft onvoldoende begeleiding te hebben gehad in zijn of haar studiekeuze. Zo geeft 17% aan onvoldoende op de hoogte te zijn geweest van de inhoud van de studie. “Ik denk dat het belangrijk is om je goed te informeren over de studie die je wilt gaan doen. Ook raad ik jongeren aan om naar open dagen te gaan.” vertelt Prof. dr. Jacobs.

Op jonge leeftijd een belangrijke keuze over je toekomst moeten maken kan moeilijk zijn. Veel scholieren zijn zestien of zeventien als ze klaar zijn met hun middelbare school. Deze belangrijke beslissing in combinatie met het enorme aanbod kan lastig zijn. Prof. dr. Jacobs is van mening dat lastiger niet per se minder goed hoeft te betekenen. “Als je de tijd en ruimte neemt om goed te kijken naar jezelf en jezelf de vraag stelt, wat wil ik nu doen? En als je dat weet en je hebt de keuze uit al deze mogelijkheden. Dan heb je een sleutel voor verdere vorming in handen. Vanuit dit perspectief kan je de overvloed aan keuzemogelijkheden goed gebruiken.” vertelt Prof. dr. Jacobs.

+ berichten

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Wat betekent persvrijheid voor jou?

https://vimeo.com/944149658?share=copy

Hoe verloopt de samenwerking tussen journalisten en politie?

Politie en journalistiek, hoe werken zij samen? En welke...

Oud-journalist Irene Van de Ven: ‘Deel nare werkervaring altijd met anderen’ 

Irene van de Ven, docent aan de Fontys Journalistiek...

Tweede editie Dag van de Persvrijheid: veel aandacht voor Israël-Palestina

Fontys Journalistiek vierde vandaag de Dag van de Persvrijheid....